یزد ـ مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد گفت: ۴۱ شرکت خصوصی از کشورهای مختلف متقاضی راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در یزد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن صباغ‌زادگان پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با بیان اینکه یزد دارای یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور است، اظهار داشت: بیشترین تعداد نیروگاه‌های خورشیدی کشور در یزد مستقر شده یا در حال احداث هستند.

وی با بیان اینکه در استان یزد هفت نیروگاه خورشیدی با تولید ۵۸.۵ مگاوات نیروی برق در حال بهره‌برداری هستند و در این زمینه یزد رتبه اول را در سطح کشور دارد، بیان کرد: امیدواریم این میزان تولید برق تا پایان سال جاری به ۷۰ مگاوات برسد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد عنوان کرد: استان یزد در سال دارای ۳۳۰ روز آفتابی است و وجود عرصه‌های طبیعی و هموار برای احداث نیروگاه خورشیدی، متقاضیان بسیاری را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرده است.

صباغ‌زادگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۱ شرکت خصوصی از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، آلمان و ... متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی در یزد هستند ضمن اینکه با ۲۳ شرکت برای تولید ۳۴۵ مگاوات برق قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله برق امضا شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۷۳ درصد انرژی الکتریکی استان یزد در حوزه صنعت مصرف می‌شود، افزود: در حال حاضر ۲۶ مشترک بزرگ با مصرف بالای هفت مگاوات در سطح استان داریم که این آمار در کشور شامل ۳۲۷ مشترک است.

صباغ‌زادگان تولید برق استان یزد در ۹ ماهه اول سال گذشته را بیش از ۹ میلیارد کیلووات ساعت اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان در ۹ ماهه امسال به ۱۱ میلیارد و ۲۲۸ میلیون کیلووات رسیده و رشد ۲۳ درصدی در تولید برق استان یزد طی یک سال اتفاق افتاده است.

وی، میزان مصرف انرژی در استان یزد را نیز دارای رشد ۱۲ درصدی اعلام کرد و یادآور شد: اوج نیاز و مصرف استان یزد در تابستان امسال و در ۱۱ تیرماه بوده که میزان افزایش نسبت به پیک بار مصرف سال گذشته ۹.۲ درصد افزایش داشته است.

صباغ‌زادگان همچنین به مقایسه میزان تولید، فروش و مصرف برق در استان یزد طی چهار دهه گذشته پرداخت و گفت: میزان تولید برق در استان یزد در سال ۷ حدود ۱۷۹ میلیون کیلووات ساعت بوده که این میزان در سال ۹۶ به ۱۱ میلیارد و ۴۸۳ میلیون کیلووات رسیده به این معنا که میزان تولید برق در استان یزد ۹۴ برابر شده است.

وی، میزان مصرف برق در سال ۵۷ را نیز ۱۶۸ میلیون کیلووات ساعت اعلام کرد و یادآور شد: این میزان در سال ۹۶ به ۸ میلیارد و ۴۲۸ میلیون کیلووات ساعت رسیده و دارای رشد ۵۰ برابری بوده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان یزد، اوج مصرف برق در استان یزد در سال ۵۷ را ۴۵ مگاوات و در سال ۹۶، هزار و ۴۰۸ مگاوات اعلام کرد و افزود: این میزان در طول ۴۰ سال ۳۱ برابر شده است.

وی همچنین از بهره‌برداری پروژه‌های متعدد در حوزه تامین برق استان خبر داد و اظهار داشت: در سال جاری ۳۱۵ میلیارد تومان پروژه توسط بخش دولتی و خصوصی در استان افتتاح شده که ۲۳۰ میلیارد تو مان از این میزان مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده و از مهمترین آنها می‌توان به پست ۴۰۰ کیلوولت شهید سامعی و خطوط اتصال آن اشاره کرد.

صباغ‌‍زادگان عنوان کرد: در دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز دو پروژه توسط شرکت برق منطقه‌ای بهره‌برداری می‌شود که شامل توسعه پست ۶۲ به ۲۰ کیلوولت پست شهرک فولاد و افزایش ظرفیت‌ هادی ۶۳ کیلوولت است.