کتاب نیستان نسخه صوتی رمان « از به» نوشته رضا امیرخانی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات کتاب نیستان که مدتی است دست به تولید نسخه‌های صوتی از آثار ادبی تولید شده توسط خود زده است، کتاب صوتی «ازبه» نوشته رضا امیرخانی را منتشر کرد.

رمان «ازبه»   که فقط در قالب نامه نوشته شده است،  به اعتقاد بسیاری از منتقدین، رمان «ازبه»  هم به لحاظ فرم و هم از حیث نوع نگاه. یکی از متفاوت‌ترین رمان‌های دفاع مقدس است.

این رمان نامه‌هایی را بازگو می‌کند که میان قهرمان‌های داستان رد و بدل شده است.  راوی قصه خلبان جانبازی است که به رغم نداشتن دو پا و ویلچرنشینی، درخواست پرواز دارد، درجایی و درحالی که یک دندان پر کرده هم، مانع پرواز است.

داستان این‌چنین آغاز می­شود و با نامه‌های همسر این خلبان و دوستان خلبانش و همسران­شان ادامه پیدا می­کند. در این بین نامه‌ای دیگر هم وارد می­­­­­­­­شود؛ نامه دختری که در دوران جنگ – به خواست معلمشان – برای رزمندگان جنگ نوشته شده و اکنون دست خلبان جانباز است. کم‌کم گره‌های داستان شکل می­گیرد، می­بینیم که خانواده این دختر در بمباران شهید شده‌اند و خلبان پس از سال‌ها قصد کمک به او دارد، در حالیکه خودش بسیار محتاج کمک است و...

عنوان همه نامه‌ها یک «از» و «به» داریم که تکلیف مخاطب را با نامه ادامه‌اش روشن می­کند و داستان پیش می­رود. از دیگر ویژگی­های اثر، نوع نگاه امیرخانی به جنگ و بازماندگانش است. سختی­های خلبان برای زندگی روزمره، مشکلات همسر خلبان با تلاطم‌های روحی خلبان، زندگی دختر که خانواده‌اش را در بمباران از دست داده ‌است و دیگر خلبانان جنگ که امروز باید به قول نویسنده مسافرکشی کنند – البته هوایی – و... ترکیبی است از آنچه تصویر «ازبه» را می­سازد. امیرخانی به دنبال واقعیت زندگی آدم‌های قصه است، نه تصویری آرمانی و ناملموس. جنگ سختی­ها و تلخی­هایی دارد که میان جامعه هنوز چشیدنی و دیدنی است، و این نقطه‌ برتری رمان است، واقع‌نگری در حوزه دفاع مقدس. نتیجه فرم متفاوت و نگاه دقیق نویسنده کتاب ازبه را خواندنی کرده است.

کتاب صوتی «ازبه» که با صدای حامد فعال منتشر شده است، در سایت و اپلیکیشن «نوار» و «کتابراه» و «فیدیبو» قابل دسترسی و خرید است.