دوازدهمین کمیسیون اجلاس سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و آورگان افغانی شب گذشته در مشهدبه کار خود پایان داد.

به گزارش خبر نگارمهر در مشهد، احمد حسینی مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور  در این مراسم گفت : به دلیل رکود این طرح در یکی دو سال اخیر تصمیم گرفته شد تابرای سرعت بخشیدن به امر بازگشت، هر یک از سه طرف این اجلاس اقدامات فوق العاده‌ای را انجام دهد.

حسینی افزود: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هم علاوه بر کمک به ازای هر مهاجر بازگشتی مبلغ ‪ ۱۰۰‬دلار در مرز دوغارون پرداخت می کند .

وی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر در بازگشت افغان ها با رکود مواجه شده ایم و امسال از حدود یک میلیون مهاجر افغان باقی مانده در ایران، فقط هفت هزار نفر در قالب این طرح به کشورشان بازگشته اند.

استن برونی نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران نیز در این مراسم گفت: راه حلی که برای بازگشت یک میلیون پناهنده باقی مانده در ایران داریم پروسه‌ای طولانی است.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران افزود:هرسه طرف این قرارداد، حامی پناهندگان افغانی هستند تا زمانی که با اطمینان از ایجاد شرایط مناسب در داخل افغانستان بازگشت داوطلبانه به طور کامل انجام شود.

استن برونی با بیان اینکه دولت افغانستان امروز کمک های بسیاری در جهت بازسازی این کشور از جامعه بین‌المللی دریافت می‌کند، خواستار تسریع در بازگشت، پناهندگان افغانی شد .