پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رویه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه» ۲۷ بهمن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رویه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه » حجت الاسلام و المسلمین دکتر خالد غفوری الحسنی  نقد خود بر نظریه شهید صدر را به زبان عربی ارائه کرد و نظریه شهید صدر مبنی بر توسعه در حیازت و برگرداندن همه مالکیت ها به حیازت را به نقد گذاشت.

جهاتی که در نظریه شهید صدر برای توسعه حیازت در نظر گرفته شده و برخی از آن ها در این جلسه به نقد گذاشته شد عبارت اند از:
 ۱- از جهت توسعه دادن در حیازت کننده
۲- توسعه ای که به مرور زمان متوجه مال حیازت شده و نماهای ناشی از آن است
 ۳- از جهت تحمیل غرامت بر حیازت کننده و
۴- از جهت داخل شدن افراد دیگر در مالکیت و تزاحم آن با مالکیت حیازت کننده اول.

پس از نقد نظریه، ناقدان حجج اسلام و المسلمین سید امید موذنی، حسنعلی علی اکبریان، مجید رضایی و سعید فراهانی فرد از ابعاد مختلف نقد ایشان بر نظریه شهید صدر را بررسی و اشکالاتی را بر آن وارد دانستند.

در ادامه جلسه، خالد غفوری با تاکید بر جدید بودن نقد، علمی و فنی و مستند بودن و در نهایت روشمند بودن بحث به نقدهای ناقدان پاسخ داده و اشکال نظریه شهید صدر را تاکید بر فرضیه حیازت و منحصر دانستن آن به شمار آوردند و با نقد آن و طرح فرضیه های رقیب به این نتیجه دست یافتند که علاوه بر حیازت راه های دیگری را هم برای مالکیت و انتقال مالکیت باید در نظر گرفت و نظریه شهید قابل نقد است.

حاضران در ادامه جلسه مطالبی را مطرح کردند و داوران جلسه نکاتی را برای رفع ابهام از مطالب ناقدان و ارائه دهنده نظریه مطرح کردند که در نهایت پاسخ هایی از طرف ارائه دهنده نظریه به مطالب یادشده داده شد و در نهایت با داوری حجج اسلام و المسلمین حسن آقا نظری شاهرودی، سیف الله صرامی و  رضا اسفندیاری نقد نظریه پذیرفته شد.

مدیر جلسه یادشده داسماعیل آقابابائی و ناظر جلسه محسن موسی وند بودند.