وزیر بازرگانی در ششمین همایش روز ملی حمایت از مصرف کننده خواستار تعیین تکلیف لایحه حمایت از حقوق مصرف کننده شد. به گفته وی، اعمال حقوق مصرف کننده تاثیر بسیاری بر روی مصرف کننده دارد و درآمد خانوار را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر،  سید مسعود میرکاظمی دراین مراسم که با حضور جمعی ازمسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد ،‌ تاکید کرد: دراین لایحه ضمن تبیین حقوق مصرف کننده ،‌ عرضه کننده را مکلف به ارایه ضمانت نامه های لازم ،‌ خدمات پس از فروش و صورتحساب و .. کرده و ازهرگونه اقدام خلاف که حقوق مصرف کننده را سلب می کند ، ممنوع کرده است.

وزیر بازرگانی افرود: ‌ایجاد تشکل غیردولتی که منافع مصرف کننده را رعایت می کند ، ‌از جمله  محورهای مهم این لایحه است.
وی گفت : ‌‌این تشکل به دعاوی حقوقی مصرف کنندگان رسیدگی کرده و در صورت لزوم آنها را به مراجع ذیربط رسیدگی کننده برای طرح شکایات ارجاع می دهد.

وزیر بازرگانی تحقیق و بررسی  ابعاد مختلف حقوق مصرف کننده  ،‌ تشکیل دوره های آموزشی و تخصصی ، ‌ایجاد مراکز تحقیقاتی گوناگون و تبادل نظر برای ارتقای سطح کیفی کالا و خدمات را از وظایف این انجمن ذکر کرد.

وی  آگاهی مصرف کننده از قیمت کالا ،‌ تاثیرات مثبت از جنبه اجتماعی و کاهش  برخورد میان تولید کننده ومصرف کننده را ازمزایای رعایت حقوق مصرف کننده دانست.

میرکاظمی  تصریح کرد :‌  درصورتی که برای کالاهای دارای ترکیب پیچیده قوانینی وجود نداشته باشد به روند حقوق مصرف کننده حسارت وارد می کند. وی تاکید کرد :‌ ضروری است ثبت علایم و ویژگی‌ها مورد توجه قرار گیرد .

وی معتقد است حمایت ازحقوق مصرف کننده نیازمند همکاری عموم مردم جامعه دارد و اعمال حقوق آنها منجربه توسعه مشارکتهای سیاسی جامعه می شود.

به گفته میرکاظمی ،‌ رعایت حقوق مصرف کننده توسعه اقتصادی و گسترش عدالت اجتماعی را در پی دارد . وی شناخت جامعه از حقوق مصرف کننده و قوانین و مقررات لازم دراین خصوص را  از الزامات اجرایی شدن حقوق  مصرف کننده ذکر کرد.

میرکاظمی با بیان این که توجه به حقوق مصرف کننده از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار است ، ‌افزود:‌ اگر چه درسالیان اخیر توجه قابل ملاحظه ای درارتباط با حقوق مصرف کننده و رضایت آنها مطرح شده و گام‌های نسبتا مناسبی دربسیاری ازکشورها برداشته شده اما موضوع حمایت از حقوق مصرف کننده بسیارمهم است به‌طوری که اسلام از  1400سال پیش از حقوق مصرف کننده سخن گفته است.

به گفته وی ،‌ موضوع حمایت از حقوق مصرف کننده دربسیاری ازکشورهای پیشرفته به نیمه دوم قرن بیستم باز می گردد .
وی تاکید کرد :‌‌ درسال‌های اخیر همگام با جهانی شدن پدیده اقتصاد و افزایش مبادله اینترنتی تحول شگرفی در الگوی مصرف ایجاد کرده است.

میرکاظمی افزود:‌ تغییردر شیوه مبادله و ضوابط خاصی از اقتصاد بازار همچون رقابتی شدن و تاثیر پذیری متقابل در زمینه استفاده از فناوری‌های برتربر رعایت الگوی حمایت از مصرف کننده افزوده است.

به گفته وی ،‌ با توجه به پیچیدگی  فرایند تولید و روند کیفیت وساخت وقضاوت در خصوص سلامت و ایمنی محصولات صرف ،‌ انتخاب محصول مناسب بر پایه تجربه مشکل است . میرکاظمی افزود:‌ تولید انبوه نیز آسیب های غیر استاندارد ومسائل کیفی کالا را بیشتر کرده است.

وزیر بازرگانی کشورمان درعین حال تاکید کرد :‌ توسعه تبلیغات و مهارت های بازاریابی درصنایع مختلف نیز امکان سلطه بر مصرف کننده را روز به روز بیشترکرده است.

وی ادامه داد :‌ ورود کالاهای متنوع با مرغوبیت بالا و رعایت استانداردهای مختلف و انواع بسته بندی و با هدف رعایت حقوق مصرف کننده موجب شده تا مصرف کننده ها نسبت به انتخاب کالا حساس‌تر از گذشته باشند و به مقایسه کیفیت و قیمت کالا بپردازند .

وزیر بازرگانی همچنین در حاشیه همایش در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت :‌‌  اعمال حقوق مصرف کننده تاثیر بسیاری برروی مصرف کننده دارد و درآمد خانوار را  افزایش می دهد.

میرکاظمی با بیان این که حمایت از حقوق مصرف کننده باید نهادینه شود ، ‌افزود:‌هم اکنون برخی ازبنگاه‌ها در رقابت جهانی حضوردارند و با هدف ماندگاری دربازار به  رصد کردن نیازهای مشتریان می پردازند . وی تاکید کرد:‌ بنگاه‌ها رشد و تعالی خود را در گرو  پاسخ به نیازمشتریان می دادند.

وزیر بازرگانی روز ملی حمایت از مصرف کننده به عنوان روز فرهنگسازی مطرح می شود، زیرا که در تقویت ملی کشورهم آمده است .

وی افزود:‌ تعداد شرکت‌های واجد دریافت گواهینامه نسبت به سال گذشته 10تا 15درصد رشد داشتند و امیدواریم روزی تمام تولید کنندگان کشورواجد این شرایط شوند.