به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین نشست از مجموعه نشستهای نقد و بررسی کتاب امیرکبیر عصر دیروز سه شنبه 8 اسفند ماه با بررسی کتاب پیدایش الهیات نوین در مسیحیت برگزار شد.
در این نشست مؤلف کتاب، دکتر جواد فیروزی، و دکتر انشاء الله رحمتی و دکتر روبرت آسریان نیز حضور داشتند.
دکتر فیروزی در آغاز به زمان تألیف کتاب اشاره کرد و گفت: در آن روزها عده ای در پی نوگرایی دینی بودند و می خواستند دین را با شرایط روز تطبیق دهند و در مقابل عده ای طرفدار شکل سنتی دین بودند و با آنهایی که می خواستند دین را مطابق پیشامدها و تحولات روز تغییر دهند، مخالفت می کردند.
دکتر فیروزی علت پرداختن به الهیات نوین مسیحیت را این دانست که با شناختن آن می توان نمونه ای برای نگاه به تحولات نوگرایانه مذهبی پیش چشم داشت. یعنی ما می توانستیم با نگاه به آنچه در این چند قرن از عصر روشنگری تا قرن بیستم در جهان غرب با کلیسا و دین و پاپ و سایر ارباب کلیسا شد الگویی پیش روی خود داشته باشیم و تحولات نوجویانه دینی فرهنگ و سرزمین خود را بهتر درک کنیم.
وی در ادامه به معرفی فصلهای کتاب خود پرداخت و سیر این اثر را در چهار مسیر برشمرد و گفت : سعی شده به شیوه ای نسبتا تاریخی مسائل و مفاهیم را پیش برده و از قرون وسطی و رنسانس تا عهد روشنگری و پس از آن را پوشش داد.
دکتر فیروزی در پایان به کمبود منابع درجه یک چه به زبان فارسی و چه به زبانهای انگلیسی در کتابخانه های کشور اشاره کرد و اینکه کار او مثل هر اثر دیگر نواقصی دارد.
دکتر آسوریان نیز در نقد این کتاب گفت: سهم بسیار کم شلایر ماخر در این کتاب با وجود اهمیت فوق العاده او در این ماجرا و نپرداختن عمیق و گسترده به مفهوم مدرنیته و تبعات آن از کاستی های کتاب است.
دکتر رحمتی نیز انتقادات خود را ابتدا به بعضی ایرادهای صوری کتاب معطوف کرد و سپس به بعضی از معادل گذاری واژه ها اشاره کرد و گفت : نقد جدی این کتاب کم پرداختن به شلایر ماخر و نپرداختن به منتقدان جدی او است.
دکتر رحمتی گفت : نویسنده می گوید شلایر ماخر پدرالهیات جدید است ولی نمی گوید که چه تأثیراتی بر روند اندیشه دینی گذاشته است.