شرکت آمریکا در کنفرانس منطقه ای بغداد فرصتهای تازه ای را در اختیار واشنگتن قرار می دهد و موجب می شود تا خود را از تنگنای دیپلماتیک بیرون آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر این روزنامه آمریکایی نوشت : تصمیم دولت بوش برای شرکت در کنفرانس منطقه ای در بغداد به منظور برقراری ثبات در عراق و با حضور ایران و وسوریه راه مناسبی برای تقویت دیپلماسی آمریکا در این برهه حساس در خاورمیانه به شمار می رود.

نویسنده این تحلیل خاطر نشان می کند : عراق بین جنگ داخلی و گامها به سوی یک توافق سیاسی تلاش می کند ، مثل کاری که لبنان و تشکیلات خودگردان انجام می دهند. گفتگوهای منطقه ای احتمالا هیچ یک از این بحرانها را حل نخواهد کرد ، اما بخش ضروری هر راه حلی است. با شرکت در این کنفرانس و باز شدن راهی برای گفتگو با دولتهای ایران و وسوریه ، دولت آمریکا خود را از تنگنای دیپلماتیک بیرون خواهد آورد و بار دیگر به فرصتهای تازه ای دست پیدا می کند.

نویسنده بدون توجه به غیرقانونی بودن اقدامهای آمریکا علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران معتقد است : موفقیت در رابطه با  برنامه هسته ای ایران نیازمند ترکیب دقیق دیپلماسی، تحریمهای اقتصادی و تهدید زور است. از آغاز سال جدید میلادی ، آمریکا موقعیت نظامی خود را در خلیج فارس افزایش داده و عوامل ایرانی را در عراق دستگیر کرده است. حال نیز دولت آمریکا این اقدامات را با یک مسیر دیپلماتیک هماهنگ کرده است.

واشنگتن پست تصریح می کند : روسیه و کشورهای اروپایی که گفتگو با ایران را درخواست کرده اند ، شاهد انعطاف دولت بوش بوده اند، اما گفتگو به جایی نخواهد رسید مگر آن که با فشار مداوم و افزایش یافته از جانب شورای امنیت متحد و منسجم همراه شود.