سفر «راهیان نور» را با روایتگری‌های متفاوتش می‌شناسیم. در این پادکست رادیومهر از خرده‌روایت‌های تعدادی از فعالین فضای مجازی در این سفر صحبت کرده‌ایم.

مجله مهر - فاطمه باقری: این سال‌ها فضای مجازی از وبلاگ تا گوگل پلاس و حالا پررنگ‌تر از قبل، اینستاگرام و توئیتر فرصتی برای انتشار خرده روایت‌های مجازی کاربران بوده است.
از طرفی روایت و روایتگری در یادمان‌های دفاع مقدس، یک حکایت ثابت سفر راهیان نور است. اینکه مسافران در شلمچه، هویزه، فکه و طلاییه و… در صحرایی که هزار قصه نشنیده باخودش دارد، بنشینند پای حرف‌های رزمندگان قدیمی دفاع مقدس و دل بدهند به خاطراتی که زنده‌تر از کتاب، فیلم یا مستند، یک حماسه تاریخی هشت ساله را مرور می‌کند.

اواخر بهمن ماه امسال تعدادی از فعالان توییتری دور هم جمع شدند تا در یک سفر کوتاه به جنوب کشور، راوی بخش کوچکی از فرهنگ دفاع مقدس در صفحه‌های شخصی باشند.


این دومین سال است که «سیدپویان حسین پور» فعال رسانه‌ای، مدیریت کاروان فعالین شبکه‌های اجتماعی را به عهده دارد. او که پژوهش‌گر و راوی دفاع مقدس هم هست، می‌گوید هرچند توییت های عاطفی و حسی از تجربه حضور در اینجا تاثیرگذار است، اما توجه به نشر تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس هم اهمیت زیادی دارد: «شاید باید بگوییم این نوع روایت مثل یک پازل است. در انتشار این روایت‌ها در فضای مجازی، بیشتر از هرچیزی بهتر است به وجوه عقلانی جنگ توجه کنیم؛ به آن چیزی که علت مقاومت و توانمندی ما در برابر دشمن بوده است؛ مثل بریده‌هایی از وصایای شهدا و صحبت‌های متفاوت راویان اردو. از طرفی باید به مظلومیت نظام و انقلاب در آن سال‌ها هم توجه کنیم. سختی‌های جنگ، توسل‌های رزمنده‌ها و نحوه شهادت آنها.
ما هشت سال در برابر تمام دنیا جنگیدیم. تنها هم جنگیدیم. حضرت امام در جایی گفتند ما در این جنگ پیام مظلومیتمان را به تمام دنیا اعلام کردیم؛ و البته دشمنی با جمهوری اسلامی ایران منحصر به همان هشت سال نبوده و هنوز حرف‌های نگفته زیادی داریم.»

به مناسبت روز راهیان نور، پادکست رادیومهر امروز را به گفتگوهایی با برخی از فعالان توییتری که در سفر راهیان نور حضور داشتند، اختصاص داده‌ایم.