شروع سال نو و برنامه‌ریزی‌های گوناگون فردی، بهانه‌ای شد تا در این پادکست رادیومهر از یک دفتر برنامه‌ریزی به نام «بولت ژورنال» صحبت کنیم که این روزها برای کاربران ایرانی هم شناخته‌تر شده است.

مجله مهر - فاطمه باقری: سال نو که از راه می‌رسد خیلی از ما یک سررسید، تقویم رومیزی یا دفترچه یادداشت جدید تهیه می‌کنیم. در این زمانه پرسرعت و شلوغ، رسیدگی به کارهای عقب افتاده، استفاده درست از همه ساعت‌های روز و خوش قول و منظم بودن رؤیای همه آدم هاست. بهار و سال جدید هم نقطه عطف خوبی است که آدم‌ها با خودشان عهد کنند از اینجا بعد برای رسیدن به هدف و آرزویشان جدی تر و منظم تر کار کنند.

شاید سال ۹۷ نام بولت ژورنال را بیشتر از قبل شنیده و خوانده باشید. دفتری برای یک روش برنامه‌ریزی شخصی؛ آن هم برای همه بخش‌های زندگی و البته هر سبک زندگی: سر و سامان دادن به حساب و کتاب‌های مالی، اشراف بر جلسات کاری، برنامه‌ریزی درسی، خودسازی و ایجاد عادت‌های خوب و حتی تسلط بر نوبت‌های نظافت خانه برای یک خانم خانه دار!

Nerdishme یکی از صفحه‌های اینستاگرام است که این روش برنامه ریزی و مدیریت زمان را با محتوای فارسی معرفی کرده است. در این پادکست رادیومهر با «زهرا نجاری» صاحب این صفحه گفتگو کرده‌ایم. او می‌گوید بولت ژورنال را می‌شود با یک دفتر خالی و یک خودکار مشکی شروع کرد و با همین‌ها زندگی را تغییر داد.

می‌گوید اسم سایت و صفحه اینستاگرامش از کلمه Nerd می‌آید، یعنی کسی که خیلی کتاب می‌خواند و به یک معنی، از اجتماع دوری می‌کند! «من زهرا نجاری، متولد دوازدهم اردیبهشت سال هفتاد و دو و عاشق کتاب هستم! دورترین خاطره‌ای که از کودکی دارم، شش سالگی است؛ که گوشه‌ای از خانه نشسته و کتاب می‌خوانم. این عادت تا همین امروز من را ترک نکرده‌است.» شاید به همین خاطر است که اولویت دوم صفحه‌تش، معرفی کتاب‌های متفاوت لابلای عکس صفحات بولت ژورنال است.

زهرا صفحه اینستاگرام Nerdishme را بهمن ۹۶ شروع کرده و از فروردین ۹۷، سایت هم به آن اضافه شده‌است: «لیسانس برق قدرت از دانشگاه خواجه نصیر دارم و الآن هم دانشجوی فوق لیسانس برق مخابرات دانشگاه امیرکبیر هستم. این روزها مهم‌ترین فعالیت غیردانشگاهی‌ام، تحقیق درباره برنامه‌ریزی و پیشرفت فردی است و مفاهیمی که یاد می‌گیرم را به دیگران هم یاد می‌دهم.»

از نوجوانی منظم بودم

حتی دوران نوجوانی زهرا هم به برنامه‌ریزی و رویاپردازی برای رسیدن به آرزوهایش گذشته است: «از همان موقع حس اینکه می‌توانم زندگی‌ام را کنترل کنم به من آرامش می‌داد. در سال‌های نوجوانی که احساس می‌کنی زندگی هرلحظه تغییر می‌کند و هر مشکل کوچکی را یک فاجعه می‌بینی، من می‌نشستم پای برنامه‌ریزی. سه سال پیش یک روز در صفحه یکی از دوستان دانشگاهم عکسی از یک دفتر جذاب و چند ماژیک دیدم. کنجکاو شدم؛ هشتگ‌ها را نگاه کردم و خواندم بولت ژورنال! همانجا این واژه را گوگل کردم و چند روز بعد هم اولین بولت ژورنالم را ساختم. اول رنگی بودن این دفتر جذبم کرد ولی بعدها انعطاف پذیری فوق العاده ای که داشت، من را جزو طرفدارانش نگهداشت. تا امروز نشده که زمانی بولت ژورنال نداشته باشم یا حتی یک هفته را بدون برنامه‌ریزی بگذرانم.»

او از تأثیر دفترچه کوچکش در زندگی شخصی خاطرات زیادی دارد: «مراسم نامزدی، عقد و جشن عروسی‌ام در شش ماه اتفاق افتاد. در همان شش ماه دانشگاه می‌رفتم و امتحانات میان ترم و پایان ترم را گذراندم، متن پروپزالم را تحویل دادم و خلاصه کلی کار دیگر! یک بار یکی از دوستانم- که بعدها به واسطه صفحه من با بولت ژورنال آشنا شده بود- می‌گفت زهرا آن مدت برایم سوال بود که تو چطور به همه این کارها می‌رسیدی!؟ واقعاً شاید یکی از مهم‌ترین تأثیرات این دفتر همین بود که از آن شش ماه شلوغ زندگی‌ام به سلامت گذشتم.»

قرار نیست با ورق زدن دفتر استرس بگیریم!

می‌گوید یک نکته مهم اینکه این دفتر شخصی سازی می‌شود و طراحی صفحه‌های بولت ژورنال برای هرکسی بسته به اهداف و سبک زندگی‌اش متفاوت است: «بولت ژورنال را می‌شود با یک دفتر خالی و یک خودکار مشکی شروع کرد و با همین‌ها زندگی را تغییر داد. این دفتر هم برای برنامه ریزی های جزئی مثل روزانه و هفتگی جواب می‌دهد و هم برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی مثل سالانه یا حتی بیشتر از یک سال؛ برای همان آرزوهایی که سال‌ها در ذهنمان پرورش دادیم. من در بولت ژورنالم لیست کتاب‌هایی که می‌خوانم، خلاصه‌ای از مقاله‌های علمی، ساعت‌های خوابم، دخل و خرج مالی، و حتی دستور پخت غذاهایی که دوست دارم را هم یادداشت می‌کنم. اصلاً خوبی بولت ژورنال این است که دفتری است برای همه بخش‌های زندگی، و نه یک دفتر ساده برای نوشتن لیست کارهای انجام نشده ما! آن هم لیستی که شاید نگاه کردن به آن فقط استرس ایجاد می‌کند. نگاه کردن به بولت ژورنال قرار است به ما انگیزه بدهد و صبح‌ها که بیدار می‌شویم خوشحال باشیم که قرار است یک روز هیجان‌انگیز را شروع کنیم.»

بولت ژورنالی برای فارسی زبان‌ها

در کنار چند صفحه دیگر با محوریت برنامه ریزی، صفحه زهرا حالا جزو اولین صفحه‌های وب و اینستاگرام است که با ترجمه و البته تجربه‌های او، برای مخاطب فارسی زبان از بولت ژورنال می‌نویسد: «اول کار این صفحه می‌خواستم کپشن‌ها را انگلیسی بنویسم؛ صفحه‌های دفترم را هم که انگلیسی نوشته بودم. اما با گذر زمان متوجه شدم تعداد صفحه‌های فارسی که در فضای مجازی مرتبط با بولت ژورنال کار می‌کنند، خیلی کم است و از طرفی استقبال از آن زیاد بود.»

زهرا نجاری حرف‌هایش را با روایت زندگی طراح بولت ژورنال تمام می‌کند: «طراح اصلی این دفتر که اسمش «رایدر کارول» است، یک بچه بیش فعال بوده که این بیش فعالی را نه قرص و دارو، نه جلسات مشاوره و نه صحبت‌های پدر و مادرش هیچکدام نتوانستند درمان کنند؛ و این آدم اصلاً عملکرد خوبی در مدرسه نداشته است؛ اما الآن یک طراح سایت موفق است و درآمد خیلی خوبی دارد. خودش می‌گوید گذشتن از آن بچه بیش فعال و رسیدن به این آدم موفق تأثیر اصلی بولت ژورنال بر زندگی اش بوده است. همین شد که دوست داشته بولت ژورنال را به همه معرفی کند؛ تا همه بتوانند از سختی‌های زندگی، از بیماری و از ضعف‌هایشان بگذرند و به آن آدم موفق برسند. به آدمی که همان زندگی را برای خودش ساخته است که واقعاً دوست دارد.»