سمنان -رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دامپزشکی سمنان از انجام یک هزار و ۱۶۲ نوبت بازرسی مراکز تولید و عرضه مواد غذایی در استان خبر داد و گفت:یک واحد پلمپ و سه واحد به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید قدس بعدازظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی دامپزشکی سمنان ضمن ارائه گزارش از بازدیدهای نوروزی و ارزیابی عملکرد دامپزشکی بابیان اینکه از تاریخ ۱۵ اسفندماه سال گذشته تاکنون یک هزار و ۱۶۲ نوبت بازرسی از مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی استان انجام‌شده است، ابراز داشت: این اقدام در راستای تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ایام نوروز ۹۸ توسط بازرسان دامپزشکی صورت گرفت.

وی بابیان اینکه طی مدت مذکور دو هزار و ۳۱۹ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی از مراکز بازرسی‌شده کشف و ضبط‌شده است، اضافه کرد: در این بازرسی‌ها یک مرکز متخلف پلمپ و سه واحد به مراجع قضائی معرفی شدند.

فعالیت ۱۸ اکیپ دامپزشکی در نوروز

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه طرح نوروزی دامپزشکی باهدف حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه و ارتقای امنیت غذایی تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت، بیان کرد: تعداد ۱۸ اکیپ بازرسی دامپزشکی در دو نوبت صبح و عصر طی ایام تعطیل و غیر تعطیل عهده‌دار اجرای این طرح هستند.

قدس در ادامه ابراز داشت: علاوه بر مراکز تولید گوشت و مرغ نظیر کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز بسته‌بندی و فرآوری و پر مصرف فرآورده‌های خام دامی مانند رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها نیز مورد بازدید و بازرسی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: به منظور افزایش سطح خدمات‌رسانی اداره کل دامپزشکی استان و ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و همچنین بخش‌های خصوصی منتخب در سطح استان، در ایام تعطیلات نیز فعال و آماده خدمات‌رسانی به بهره‌برداران و مراجعان است.

۱۹۳ رأس دام در برف کالپوش تلف شد

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان میامی نیز در این نشست با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار متر مربع از دامداری‌های خسارت‌دیده بخش کالپوش به صورت رایگان علیه بیماری‌های واگیر ضدعفونی شدند، ابراز داشت: پس از وقوع بارش سنگین برف در منطقه کالپوش دو اکیپ از کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان برای بررسی تلفات دام، امحاء، ضدعفونی و واکسیناسیون به منطقه اعزام شدند.

غلامرضا همتیان در ادامه تصریح کرد: تعداد تلفات ناشی از سرمازدگی و تخریب آوار دامداری‌ها در کل منطقه ۱۹۳ رأس دام سبک درمجموع ۱۱ روستای بخش کالپوش با جمعیت دامی حدود ۱۰۰ هزار دام سبک برآورد می‌شود.

وی بابیان اینکه تیم‌های دامپزشکی بلافاصله نسبت به امحاء بهداشتی و ضدعفونی لاشه‌های دام‌های از بین رفته به کمک دهیاران روستاهای منطقه اقدام کردند، افزود: در مجموع بیش از ۱۰ هزار متر مربع از دامداری‌های خسارت‌دیده بخش کالپوش به صورت رایگان علیه بیماری‌های واگیر ضدعفونی شده است.