همدان-خسارات ناشی از بارندگی‌های فروردین ماه در استان همدان بیش از هزار میلیاردتومان برآورد شده که افزون بر ۱۷۰ میلیاردتومان آن در نهاوند ثبت شده که در صدر جدول خسارت‌های سیل قرار دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: آغازین روزهای سال جاری بسیاری از نقاط کشور شاهد بارش باران‌های بهاری و گاهی سیل آسا بودند که استان همدان نیز از این بارش‌ها بی بهره نبود به طوری که شهرستان نهاوند با ثبت ۱۶۷ میلی متری باران طی ۳۰ ساعت رکورد دار بارش در کشور شد.

اما از آنجا که طی چند دهه گذشته این بارش‌ها بی سابقه بود نداشتن آمادگی برای مقابله با این بارش‌های سیل آسا خساراتی را برجای گذاشت کمااینکه در برخی مناطق زیرساخت‌های نامناسب همچون عمر بالای منازل مسکونی روستایی و ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها موجب وارد آمدن خساراتی به حوزه مسکن روستایی، جهاد کشاورزی و راه شد.

بر اساس آمار ارائه شده همدان دومین استان پربارش از ۲۴ استان درگیر بارندگی در نوروز امسال بود و طبق برآورد انجام شده بیش از یک هزار میلیارد تومان خسارت در پی بارندگی‌ها و سیلاب‌ها به شهرستان‌های مختلف استان همدان وارد شده است.

در شهرستان نهاوند هشدارها و اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی مورد توجه بود و ستاد بحران شهرستان نیز وارد عمل شده بود تا خسارات بارش را به حداقل برساند تا جایی که فرماندار نهاوند به تمامی بخشداران و دهیاران اختیار تام داد تا هرگونه اقدامی برای جلوگیری از وقوع سیل در روستاها انجام شود.

ضعف در زیرساخت‌ها خسارت بر جای گذاشت

با وجود حضور نیروهای امدادی در صحنه اما ضعف در زیرساخت‌ها موجب ایجاد خسارتی شد به نحوی که ده‌ها پل در مسیرهای شهرستان نهاوند تخریب شد و از بین رفتن راه‌های ارتباطی به ویژه در مناطق روستایی و روانه شدن آب‌ها به زمین‌های کشاورزی موجب آسیب جدی به مزارع و کشاورزی شد.

در حال حاضر با توجه به رانش‌های پیاپی در نقاط مختلف شهرستان نهاوند میزان خسارات‌های نهایی جمع بندی نشده و فرماندار نهاوند نیز به سبب جلوگیری از ارائه آمارهای متفاوت توسط ادارات از آنها درخواست کرده تا آمار نهایی را جمع آوری و از اعلام آمار مقطعی خودداری کنند.

اما در گفتگو با برخی مسئولان به بررسی میزان خسارات وارد شده ناشی از بارش‌های فروردین ماه در نهاوند شدیم و با رئیس بنیاد مسکن نهاوند به گفتگو نشستیم.

خسارت ۱۰۹ میلیارد تومانی سیل به منازل روستاییان نهاوند

علیرضا نثاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع سیلاب در شهرستان نهاوند گفت: در پی بارش‌های اخیر در شهرستان نهاوند و وقوع سیلاب ۱۰۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به مسکن شهری و روستای نهاوند خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: برابر نظر کارشناسی ۲۷۵ واحد مسکونی در شهر نهاوند نیاز به احداث مجدد و ۵۸۶ واحد مسکونی نیز نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

رئیس بنیاد مسکن نهاوند گفت: در حوزه روستایی نیز یک هزار و ۲۵ واحد مسکونی نیاز به احداث و یک هزار و ۴۱۶ واحد نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

وی با تاکید بر اینکه خسارت وارد شده به ۳۷ واحد مسکونی روستایی در حال کارشناسی است، گفت: در حال حاضر آمار و ارقام اعلام شده به صورت نهایی نبوده و امکان تغییر آن وجود دارد چراکه تیم‌های ارزیاب این بنیاد در حال بررسی میزان خسارت‌ها هستند.

نثاری با اشاره به اینکه ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد فرسوده روستایی نهاوند نیازمند نوسازی هستند، گفت: در حال حاضر مبلغ در نظر گرفته شده به عنوان تسهیلات نوسازی مسکن روستایی از ۲۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و نرخ سود این وام ۵ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله است.

وی افزود: خوشبختانه طی بررسی‌های انجام شده تا به امروز هیچیک از واحدهای نوساز شهرستان که از بنیاد مسکن تسهیلات دریافت کرده‌اند دچار خسارت نشده‌اند.

۱۱ میلیارد تومان خسارت سیل در حوزه راه

سیلاب طی روزهای اخیر در شهرستان نهاوند خسارت‌های هنگفت و قابل توجهی به زیرساخت‌ها وارد کرد اما تلاش‌های مردم، مسئولان و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای بازسازی مسیرهای ارتباطی شهرستان همچنان ادامه دارد.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نهاوند نیز در گفتگو با مهر با اشاره به بارش باران و برف شدید و بی سابقه در شهرستان نهاوند گفت: بیشترین خسارت وارد شده، به راه‌های روستایی ازجمله مسیر روستای تازناب ها، تاریک دره، سیاه دره، شطزل و وراینه است.

وحید صفدری با بیان اینکه سیلاب و بارش شدید باران به راه ارتباطی ۱۴ روستا در شهرستان خسارت وارد کرده است، عنوان کرد: این سیل ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به راه اصلی، ۵ میلیارد تومان به ابنیه و پل‌های ارتباطی و حدود ۳۰۰ میلیون تومان به تابلو و علائم هشدار دهنده راهداری در سطح شهرستان خسارت وارد کرد.

وی ادامه داد: خسارت‌ها شامل مواردی از جمله شکسته شدن و تخریب دستک‌های پل در محورهای ارتباطی رانش جاده‌ها و شستگی آسفالت است که در مجموع ۱۱ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها در حوزه راه شهرستان خسارت وارد کرده است.

خسارت ۶۵ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی نهاوند

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: شهرستان نهاوند با ثبت ۱۶۷ میلی متر باران در ۲۴ ساعت بیشترین بارش کشور را به خود اختصاص داد.

خردمند ادامه داد: بارندگی باران و برف بیش از ۶۲۰ میلیارد و ۷۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به بخش زراعت، باغبانی و دامداری نهاوند خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه در نیمه اول فروردین ماه بارندگی باران و برف بهاره به ۱۱۰۰ هکتار از مزارع و باغ‌های نهاوند خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد کرده است، افزود: بارندگی‌های سیل‌آسا که شامل باران و برف بی سابقه در نهاوند بود باعث جاری شدن سیلاب و آب گرفتگی شدید زمین‌های کشاورزی بندهای آبخیزداری، محصولات زراعی، راه‌های ارتباطی بین مزارع، پل‌های کشاورزی، تأسیسات زیربنایی بخش کشاورزی و واحدهای دامی و خسارت به مردم شد.

شکستگی ۱۰۰ هکتار از درختان میوه

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: بارش سنگین برف آبکی باعث شکسته شدن درختان میوه شامل زردآلو، هلو، گردو، گلابی، بادام، سیب و گیلاس در سطح ۱۰۰ هکتار بود که فقط ۱۰ هکتار آن در روستای تکه از توابع بخش مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه آب گرفتگی اراضی کشاورزی عمدتاً به محصولات گندم، کلزا و چغندر خسارت وارد کرده است، گفت: با توجه به حجم آب گرفتگی و جاری شدن سیل که در سطح بیش از ۱۱۰۰ هکتار از اراضی اتفاق افتاده میزان این خسارت تاکنون ۶۲۰ میلیارد ریال بوده است.

خردمند با تاکید بر اینکه در بخش زراعی تنها ۶۰۰ هکتار زمین مربوط به ۱۸ روستای بخش خزل، زرین دشت، گیان و مرکزی بوده است، تصریح کرد: در این بارش‌ها علاوه بر خسارت سنگین به زمین‌ها و محصولات زراعی بیش از ۱۶ واحد دامی سنتی شامل اصطبل و طویله نیز خسارت دیدند که بیشترین آنها در ۳ روستای برجک، عشوند و بانسره در بخش مرکزی بوده که عمدتاً قدیمی ساز هستند.

تلف شدن بیش از یک میلیون بچه ماهی قزل آلا

وی با اشاره به بارش شدید باران و برف به خصوص در منطقه رودخانه گاماسیاب که مزارع اصلی پرورش ماهی در نهاوند است، گفت: این بارش‌ها باعث تلف شدن بیش از یک میلیون بچه ماهی قزل آلا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند تصریح کرد: حداقل ۳و احد پرورش ماهی نهاوند بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند و بیش از یک میلیون بچه ماهی در شهرستان نهاوند تلف شده که بیش از ۲۶۰ میلیون تومان به این واحد پرورش ماهی ضرر وارد شده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در صحن مجلس درباره سیل اخیر گفت: متأسفانه خسارت‌های مالی و جانی بسیاری به مردم نهاوند وارد شده که باید دولت در حل این مشکل اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

حسن بهرام نیا بیان کرد: میزان بارندگی استان همدان در مقیاس ملی به گونه‌ای است که این استان در رتبه سوم قرار گرفت و نهاوند هم بارش بسیار زیادی داشت.

نماینده مردم نهاوند در مجلس متذکر شد: سرشاخه اصلی رود کرخه، سراب گاماسیاب به نهاوند است که متأسفانه به علت جاری شدن سیل طی ۲۴ ساعت خسارت‌های زیادی به این شهرستان وارد شد.

۳۵۰۰ واحد مسکونی در نهاوند دچار خسارت شد

بهرام نیا گفت: حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی در نهاوند دچار خسارت شده است که ۲۵۰۰ واحد باید ترمیم و هزار واحد هم نیاز به نوسازی دارند.

وی با بیان اینکه میزان خسارت‌های وارد شده به بخش دامداری، کشاورزی و باغات نهاوند حدود ۲۵ میلیارد تومان است، تصریح کرد: در مجموع بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان خسارت به نهاوند بر اثر وقوع سیل وارد شده است که باید مسئولان اجرایی این مشکل را حل و فصل کنند.

به هر حال بارش‌های فروردین ماه با تمام وقایعی که در پی آن رخ داد به پایان رسیده و مردم که هر مرتبه از زبان مسئولان وعده‌هایی را مبنی بر جبران خسارات می‌شنوند انتظار دارند که این وعده‌ها به فراموشی سپرده نشود و شاهد عملی شدن آنها باشند کمااینکه نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز طی سخنرانی‌های اخیر خود بارها این موضوع را مورد تاکید قرار داده و خواستار توجه مسئولان به حل مشکلات شده است.