"دانیل سرور" مدیر اجرایی گروه تحقیق درباره عراق گفت که من فکر می کنم کاخ سفید از مذاکرات چندجانبه همانند مذاکرات با کره شمالی که به توافقی در 13فوریه انجامید، در زمینه ایران استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "دانیل سرور" (Daniel Serwer) دیپلمات سابق و مدیر اجرایی گروه تحقیقات درباره عراق، کمیسیونی شامل دموکرات ها و جمهوری خواهان، معروف به کمیسیون "بیکر" وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بود که در اواخر سال 2006 میلادی خواستار گشایش مذاکرات آمریکا با سوریه و ایران و همچنین عقب نشینی نیروها ازعراق شد.

سرور در گفتگو با روزنامه فرانسوی لیبراسیون درباره اینکه آیا واشنگتن موضع خود را درباره تهران و دمشق تغییر داده است، اظهار داشت: کاخ سفید می گوید نه، اما حقیقت این است که تغییر کرده و اتفاق خوبی هم است.

وی افزود : من فکر می کنم کاخ سفید از مذاکرات چندجانبه همانند مذاکرات با کره شمالی که به یک توافق انجامید، در زمینه ایران استفاده کند.

سرور در زمینه نتایج این مذاکرات نیز گفت : مطمئنا این مذاکرات نتایجی فوری در بر نخواهد داشت، زیرا باید ابتدا روند اولیه آن آغاز شود.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد : آمریکا می خواهد ایران و سوریه کمتر درعراق دخالت کنند. سلاح هایی از ایران به دست شورشیانی که به گروه های آمریکایی حمله می کنند،  می رسد.

وی تاکید کرد:  باید خاطرنشان کنم که این سلاح ها بدون موافقت تهران بدست شورشیان می رسد و این مسئله جای بررسی دارد. 

سرور در ادامه سخنان خود افزود: اگر آمریکا موفق شود عراق را به امنیت و آرامش برساند بسیاری از مسائل حل و امکانات بسیاری فراهم خواهد شد. در ادامه همچنین وضعیت عراق بسرعت به آرامش می رسد و ارتش آمریکا نیز هرچه سریعتر عراق را ترک خواهد کرد.

وی دراین باره که آیا حمله به عراق اشتباه بود یا نه گفت: مطمئنا حمله آمریکا به عراق یک اشتباه بود.

این دیپلمات همچنین در زمینه بازگشت صلح به عراق و تعیین یک جدول زمانبندی برای خروج نیروهای آمریکایی اظهار داشت: کاخ سفید در صورت بازگشت صلح به عراق یک جدول زمانبندی برای خروج نیروهای نظامی تعیین خواهد کرد. باوجود این، نتایج عقب نشینی احتمالا خطرناک خواهد بود. اگر با خروج نیروها، خشونت به کشورهای همسایه نیز توسعه یابد آن وقت خروج آمریکا خسارات بیشتری وارد خواهد کرد.

مدیر اجرایی گروه تحقیق درباره عراق درباره چگونگی واکنش آمریکا به مسئله هسته ای ایران نیز گفت: جمهوری خواهان و دموکرات ها درباره اینکه از هسته ای شدن ایران جلوگیری شود، موافق هستند و اگر ایرانیان بازهم به برنامه های هسته ای خود ادامه دهند، آنگاه آمریکا در برابر تهران خواهد ایستاد.