محمود احمدی نژاد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از برقراری ثبات وامنیت در عراق به طور کامل حمایت می کند، تصریح کرد: وجود یک عراق متحد، یکپارچه، مستقل، آزاد و پیشرفته به نفع همه ملت های منطقه است و مناسبات منطقه را به نفع امت اسلامی تغییر خواهد داد .

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهور عصر امروز دوشنبه در دیدار طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق در تهران با بیان اینکه ما از اوضاع امنیتی کنونی در عراق، بیش از همه ناراحتیم افزود: دشمنان نمی خواهند ملت عراق یکپارچه باشند و با ایجاد فتنه و درگیری درصد ایجاد اختلاف بین شیعه وسنی هستند در حالیکه هیچگاه در تاریخ عراق بین برادران شیعه وسنی درگیری وجود نداشته است.

احمدی نژاد وجود ایران و عراقی مقتدر و متحد را سدی محکم در برابر توطئه دشمنان بر علیه امت اسلامی دانست و گفت: دشمنان اسلام از طریق یک جریان سازمان یافته درصدد ایجاد اختلاف و درگیری قومی و مذهبی د رعراق هستند و این نا امنی و اختلافات را بهانه ای برای ادامه حضور خود می دانند و ضروری است مقامات عراقی با هوشمندی و همدلی این بهانه را از بین ببرند و اطمینان داریم با درایت و تدبیر دولت مردمی عراق مشکلات این کشور بزودی حل خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به روابط دیرینه و پیوندهای مستحکم دینی، فرهنگی و عاطفی میان دو ملت دوست وبرادر ایران وعراق، بر گسترش هر چه بیشتر مناسبات در همه بخش ها تاکید و ابراز امیدواری کرد با تلاش مسئولان دلسوز عراق هر چه زودتر ثبات و آرامش در این کشور برقرار و زمینه رشد، پیشرفت وشکوفایی ملت عراق فراهم شود.

طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق نیز دراین دیدار از مواضع انسان دوستانه، اصولی وعدالت خواهانه دولت و ملت ایران نسبت به حل مشکلات جهان اسلام بویژه مسائل عراق قدردانی کرد وگفت: ما معتقدیم اوضاع دشوار عراق از طریق همکاری کشورهای همسایه به ویژه نقش فعال جمهوری اسلامی ایران قابل حل است و کشورهایی که با فرهنگ ملت عراق بیگانه اند نمی توانند مشکلات را حل کنند وبا ادامه اشغالگری تنها مشکلات و ظلم بر مردم عراق را دو چندان می کنند.

طارق الهاشمی دامن زدن به درگیری ها واختلافات قومی را حاصل حضور نیروهای اشغالگر در عراق دانست وابراز امیدواری کرد با تکیه بر قدرت منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی و همکاری کشورهای همسایه هرچه زودتر ثبات و آرامش به عراق بازگردد و مناطق آسیب دیده از تهاجم اشغالگران هر چه زودتر باسازی شود.

معاون رئیس جمهوری عراق همچنین با تمجید از مواضع شجاعانه رئیس جمهور در دفاع از حق ملت ایران در بهره مندی ازفناوری صلح آمیز هسته ای گفت: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فن آوری صلح آمیز هسته ای افتخاری برای ملت اسلامی و به نفع کشورهای منطقه است وعراق در این موضع درکنار ایران بوده و هیچ هراسی از قدرت هسته ای ایران ندارد.

طارق الهاشمی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی و منطقه باید نگاهی راهبردی به دستیابی ایران به فناوری صلح امیز هسته ای داشته باشند گفت: امت اسلامی باید برای ادامه بقا در قرن 21 به فناوری های پیشرفته دست یابند.