اصفهان - کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به اینکه شرط‌بندی شامل دو نوع جایز و حرام است، گفت: ترویج بخت‌آزمایی موجب تضعیف فرهنگ کار در جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام امیر صالحی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شرط بندی که در لغت عرب از آن به «رهان» تعبیر می‌شود، عبارت از قرار دادن مالی معین در وسط برای فرد برنده در قمار، مسابقه و مانند آن است.

وی با بیان اینکه حکم تکلیفی شرط بندی شامل دو گونه حرام و جایز است، تاکید کرد: شرط بندی در بازی خواه با آلات قمار یا آلاتی دیگر، همچون بازی با گردو و نیز شرط بندی در مسابقات (به جز موارد استثنا شده) حرام است و مالی که از این راه به دست می‌آید باطل و تصرف در آن حرام و ضمان آور است.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی بیان داشت: شرط بندی جایز شامل شرط بندی در مسابقه اسب دوانی و مانند آن از دیگر چارپایان، همچون شتر و قاطر است و نیز در مسابقه تیراندازی نیز جایز است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای که در رسانه ملی به تازگی خبرساز شده است نیز از مصادیق شرط بندی حرام است، گفت: افراد برای شرکت در چنین مسابقه‌ای باید هزینه زیادی بپردازند و اگر جزو نفرات اول قرار نگیرند همه چیز دوباره برای آنها از صفر شروع می‌شود.

حجت‌الاسلام صالحی بیان داشت: این امر همان مصداق قمار و شرط بندی در قالب جدید است چراکه مبلغ پرداخت شده بخشی به برگزار کنندگان و بخشی به برندگان تعلق می‌گیرد و شبیه قمار موجب از میان رفتن پول فرد در قبال برنده شدن چند نفر می‌شود، بر این اساس همه مراجع معظم تقلید قائل به حرمت آن هستند.

وی ادامه داد: شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف‌های مسابقه قرار بگذارند هر کس بازنده شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد و همچنین شرط بندی تماشاگران حرام است.

حرمت برای شرکت کننده‌های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اضافه کرد: البته این حرمت برای شرکت کننده‌های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است و نیز در مواردی که از طرف دولت، ارگان، مؤسسه یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می‌شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه‌های مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است.

صالحی ابراز داشت: بعضی مراجع عظام تقلید در شرط بندی فرقی بین شرط مالی و معنوی نگذاشته‌اند و بر این عقیده‌اند که حتی اگر در مسابقه‌ای شرط شود که هرکس بازنده شد یک جز قرآن برای اموات شخص برنده بخواند این شرط اشکال دارد. اما بعضی دیگر از مراجع به شروط معنوی اشکال نمی‌گیرند.

اگر طرفین در شرط بندی جدی نباشند اشکالی ندارد

وی ادامه داد: از سویی اگر طرفین در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام‌آوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده‌اند و این مسئله اشکالی ندارد.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی‬ به سخنان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در جمع کارگران اشاره‬ کرد‬‬ و‬ گفت: ایشان توانایی‌های ملت ایران و جوانان پرتلاش و خوش استعداد میهن را بسیار فراتر از وضع فعلی خواندند و خاطرنشان کردند‬ که ‏ «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت ‏آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند»، این صحبت‌های رهبر انقلاب باید مورد توجه همه قرار گیرد.