بوشهر - مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: کمبود نیروی انسانی به عنوان یک چالش اساسی در سال آینده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کرمی ظهر جمعه در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه با گرامی‌داشت روز شهادت شهید مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: اساس رشد و تعالی یک جامعه در گرو دقت، ظرافت و عشق‌ورزی استادان و معلمان آن جامعه است.

کرمی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد جمعیت استان دانش آموزان هستند تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲۹ هزار و ۴۰۷ دانش‌آموز از دوره پیش دبستانی تا پایان متوسطه دوم تحت پوشش قرار دارند.

وی ادامه داد: از این تعداد دانش آموزان، ۴۲ هزار و ۲۴۶ نفر یعنی معادل ۱۸٫۴ درصد در مدارس غیردولتی و مابقی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه مجموع نیروی انسانی آموزش و پرورش استان ۱۵ هزار و ۱۰۵ نفر است گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۶۹۵ نفر رسمی و پیمانی هستند که در سال جاری حدود ۸۰۰ نفر از این تعداد بازنشسته می‌شوند.

وی بیان کرد: در سال تحصیلی جاری معادل دو هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای مورد نیاز ما به صورت غیرموظف از طریق همکاران حق التدریس آزاد، شاغلین و بازنشستگان برطرف شد که با احتساب ورودی‌ها و خروجی‌ها این تعداد در سال آینده به ۲ هزار و ۹۰۰ نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این موضوع حکایت از کمبود نیروی انسانی به عنوان یک چالش اساسی در سال آینده خواهد بود و امیدواریم با جذب نیروهای جدید و سازماندهی نیروی انسانی و با حمایت دولت و با نگاهی که به ضرورت ترمیم و ارتقا جایگاه نیروی انسانی وجود دارد شاهد رفع این مشکل باشیم.

۷۵۰ کلاس درس تخریبی در استان وجود دارد

کرمی با بیان اینکه از نظر فضای آموزشی هم حدود یک هزار و ۴۵۰ کلاس درس در نوبت دوم مدارس دایر است و حدود ۷۵۰ کلاس درس تخریبی در استان وجود دارد که نیاز به بازسازی دارند یادآور شد: همت و نیک اندیشی خیرین مدرسه ساز در این استان بسیار مؤثر واقع شده است اما امیدوار به مشارکت و هم راهی مردم هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ابراز داشت: فرهنگیان پرتلاش این استان همراه با برنامه‌های ترسیمی و تحلیلی وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سطح استان، شهرستان‌ها و مناطق هستند که برآیند نهایی آن در مدارس استان جلوه گر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از این موفقیت‌ها که با تلاش معلمان، مربیان، مدیران مدارس و مراکز آموزش و پرورش، نیروهای اداری و دست‌اندرکاران تعلیم تربیت به دست آمده است افزود: کسب عنوان رتبه برتر کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در سطح کشور در سال ۹۷ و کسب رتبه‌های برتر مسابقات قرآن، عترت، نماز، فرهنگی و هنری و پرسش مهر در سطح کشور توسط ۶۰ نفر از دانش آموزان در رشته‌های فردی و گروهی از این موفقیت‌ها بوده است.

کرمی با بیان اینکه ۴ هزار و ۴۴۸ کلاس هوشمند مدارس استان در مدارس استان فعال است افزود: ۹۴۵ نیروی جدید الاستخدام آزاد و دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش استان شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر یادآور شد: کسب عنوان اول در پوشش فضای مجازی رو باز ورزش دانش آموزی در کشور و رتبه دوم در فضای بسته ورزشی و همچنین کسب ۷ مقام تیمی و ۳۸ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات ورزشی دانش آموزی کشور از دست آورده‌ای ورزش دانش آموزی استان بوده است.

وی به پوشش ۱۸ هزار و ۲۵۷ نفر سواد آموز در دوره‌های مختلف سواد آموزی اشاره کرد و افزود: در سال جاری دانش آموزان ابتدایی استان به میزان ۹۹٫۰۸ درصد تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند.


کرمی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره پروژه‌های علمی جابربن حیان با حضور ۳۹ هزار و ۹۶۲ دانش آموز، برگزاری کلاس‌های نخبه پروری (آمادگی کنکور) در چهار شهرستان جنوبی با همکاری وزارت نفت و ادامه اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان با مشارکت دهیاری‌های استان و برگزاری ۴ هزار و ۵۰۰ دوره آموزش خانواده با شرکت ۸۰ هزار نفر از اولیا و تحت پوشش قرار دادن ۵۲ هزار دانش آموز در طرح شهاب و رشد ۴۵ درصدی درآمدهای اختصاصی استان نسبت به سال ۹۶ و پرداخت بیش از ۲۲۸ میلیارد ریال وام و تسهیلات بانکی به همکاران از دیگر دستاوردهای آموزش و پرورش استان بوده است.