فاطمی با بیان این که در حال حاضر 80 درصد عملیات بانکی مشتری در شعبات انجام می شود، گفت: در راستای برنامه ریزی های انجام شده این میزان تا پایان سال 88 به 20 درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر،‌دبیر کارگروه خدمات بانکداری نوین در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به اهداف الکترونیکی کردن خدمات بانکی در کشور ،‌ افزود:‌ به منظور الکترونیکی کردن خدمات بانکی در مرداد ماه سال جاری سه هدف عمده یعنی تضمین دسترس پذیری کافی برای مردم به خدمات بانکی، بهبود کیفیت خدمات بانکی و جبران خسارت های مالی برای سیستم بانکی ترسیم و برای هریک برنامه ریزی هایی صورت گرفت.

فاطمی با اشاره به ترسیم یک مدل توسعه ای در این جهت برای سیستم بانکی ، تصریح کرد: با توجه به ناقص بودن چرخه تبدیل پول فیزیکی به پول الکترونیکی در کشور یک برنامه ریزی سه ساله برای کشور در این جهت تهیه شد.

وی اضافه کرد: براساس ارزیابی روند الکترونیکی شدن خدمات بانکی در 4 کشور در حال توسعه هم سطح ایران، یک برنامه ریزی برای سیستم بانکی طراحی شد تا طی سه سال بستر توسعه پول الکترونیکی همسان و همسو با این کشورها در ایران رشد یابد.

به گفته دبیر کارگروه خدمات بانکداری نوین تضمین اجرای این برنامه توسط مجمعی است که برای تمام بانک ها تشکیل شده و با پیگیری های سازمان حسابرسی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اجرایی خواهد شد.

وی اهداف رشد خدمات بانکی طی سه سال آینده تا پایان سال 88 را در بخش کارت های الکترونیکی 51 درصد، خودپردازهای بانکی 59 درصد و دربخش پایانه های فروش را 61 درصد ذکر کرد.

فاطمی یکی دیگر از اهداف خدمات بانکداری الکترونیکی در کشور که تا پایان سال 88 عملیاتی خواهد شد را مجهز شدن تمام نقاط کشور به خدمات بانکداری الکترونیک و دستگاه های خودپرداز دانست.

وی مهمترین عامل یا ابزارتوسعه پول الکترونیکی را کارت اعتباری عنوان کرد و افزود: با کارت اعتباری امکان دریافت پول نقد نیست و باید به سمت کارت های اعتباری پیش برویم.

دبیر کارگروه خدمات بانکداری نوین یکی از خلاء های کشور در بخش بانکی را کارت کیف پول عنوان کرد و گفت: اگر امروز 80 درصد عملیات بانکی در شعبه انجام می شود طی سه سال آینده این روند باید بالعکس شده و تنها 20 درصد عملیات بانکی مشتری از طریق مراجعه به بانک انجام شود و بقیه به صورت اینترنتی و تلفنی باشد.

وی ادامه داد: همچنین تا پایان سال 88 باید حدود 75 درصد عملیات دریافت و پرداخت که درحال حاضر در شعبات انجام می شود به 50 درصد کاهش یابد.