به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه آشنایی با روشهای تدبر در قرآن در حوزه روانشناسی ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد. این کارگاه با محوریت روانشناسی توسط هسته پژوهشی روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران با حضور هادی بهرامی احسان، احمدرضا اخوت و فاطمه فیاض برگزار شد.
در ابتدای این گارگاه بهرامی احسان، به چشم انداز مطالعات روانشناسی اسلامی در ایران پرداخت و با اشاره به ضرورت استفاده از قرآن در زندگی گفت: خداوند در قرآن همه آداب و لوازم ضروری و اسلوب زندگی سالم را معرفی کردند و هیچ چیز برای ما کم نگذاشتند و به همان نسبتی که کامل و قابل استفاده است مهجور هم هست. اغلب ما در دریافت از قرآن خیلی محدود هستیم و دور از زندگی و جدای از واقعیتهای جاری فکر و عمل ما، متأسفانه نادیده گرفته میشود.
وی در ادامه خطاب به دانشجویان نکاتی را در بهره گیری از قرآن برشمارد و توضیح داد: قرآن بیش از آنکه کتاب علم باشد، کتاب نور است، علم یکی از بارقههای نور است چون حقیقت قرآن متصل به اصل خدای تعالی است هر کسی که دنبال حقیقت نورانی و در جستجوی نور است، قرآن کریم این منبع را در اختیارش میگذارد. بهترین، زیباترین، شفافترین منبع اتصال عظیم نور قرآن است. نگاهتان را برای بهره برداری از قرآن اتصال به منبع نور باشد و توقع تان را بالا ببرید.
بهرامی احسان ادامه داد: کسانی که میخواهند از این منبع معرفت و دانش و نور و فضیلت بهره ببرند باید طهارت داشته باشند (لایمسه الا المطهرون) طهارت ظاهر بخش اول و ابتدایی است اما مهمتر از طهارت ظاهر، طهارت باطنی است. هر چقدر انسان در استفاده از قرآن کریم طاهرتر و پاکیزهتر باشد قرآن بهتر با او حرف میزند. سلوک قلبی و عملی لازم است. اگر طهارت نباشد ممکن است دانشمند خوبی بشویم، اما بهره برداریمان از قرآن بسیار محدود میشود. کسی که میخواهد با قرآن کار و از آن استفاده کند، شرط بهره برداری از قرآن رفاقت و انس با قرآن است. انس با قرآن یعنی اینکه با آن مأنوس بشویم. کسی که وارد وادی قرآن میشود شیطان دور و برش خیلی پرسه میزند. به همان نسبتی که به منبع نور توجه دارید، مراقبت شیطان هم باید باشید. شیطانهایی که القا میکنند، دیگران را به جان شما میاندازند.
در ادامه فاطمه فیاض به معرفی هسته پژوهشی حلقه روانشناسی اسلامی پرداخت و گفت: این هسته از سال ۱۳۹۰ با نظارت استاد احمد رضا اخوت و دکتر بهرامی احسان شروع به کار کرد و هر هفته این کارگاه برای رساله و پایان نامه دانشجویان با موضوعات روانشناسی با استفاده از روشهای تدبر با حضور اساتید و دانشجویان فعالیت دارد. فرآیند پژوهش با انتخاب موضوعات توسط دانشجویان یا پیشنهاد اساتید صورت میگیرد و در مرحله بعد موضوع مورد بررسی قرار میگیرد و سپس با توجه به اینکه موضوع در کدام حوزه روان شناسی قرار میگیرد دانشجویان به یکی از کارگروههای خانواده، رشد، انسان شناسی، شخصیت و استعداد، اختلال و آسیب و … ارجاع داده میشوند. این حلقه در کارنامه ۵ ساله خود ۲۰ پژوهش خاتمه یافته و در حال انجام دارد.
پس از فیاض احمد رضا اخوت به روش شناسی تدبر در قرآن با محوریت مطالعات روانشناسی پرداخت.
وی به یکی از علتهای ناکامی در پژوهشها این گونه بیان کرد: اغلب افراد موضوعات شاخه را انتخاب میکند در حالی که باید به موضوعات پایه توجه داشت. در حالی که کلمه طیبه که شبیه به درخت است و تنه موضوعات است را بررسی کنیم و موضوعاتی مثل انسان چون پایه آن علم است مهم است.
اخوت در ادامه خطاب به دانشجویان روانشناسی گفت: شما هر موضوعی را که بخواهید کار کنید باید تعریف «انسان تراز قرآن» را داشته باشید یا هویت اجتماعی انسان را بدانید. به نظر میرسد ما در مورد این علوم پایه در رشتههای مختلف باید سرعت عمل مان بیشتر کنیم و هر کاری را که در روانشناسی بخواهید انجام دهید ابتدا باید سنین پایه را در نظر بگیرید.