به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیات ۲۴ و ۲۵ سوره احزاب اظهار داشت: این آیات آخرین آیات مربوط به جنگ احزاب است و آن ناکامی لشکر احزاب را بیان میکند.
وی با بیان اینکه در جنگ احزاب مؤمنان راستین را داشتیم که در عقیده خود محکم و استوار هستند و در مقام عمل هم به عهدی که با خدا بستند وفادار هستند و تا پای جان در راه خدا ایستادگی کردند، تصریح کرد: در این رابطه مصداق هم وجود دارد؛ یکی از مؤمنان راستین در جنگ احزاب امام علی (ع) بود.
پیروزی اسلام در جنگ احزاب مرهون سه عامل بود
نماینده ولیفقیه در لرستان خاطرنشان کرد: پیروزی اسلام در جنگ احزاب مرهون سه عامل بوده است، نخست تدبیر پیامبر اکرم و تشکیل شورای دفاعی، دوم پیشنهاد کندن خندق از سوی سلمان و سوم جهاد امام علی (ع).
آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه در جنگ احزاب ۵ نفر از سوارکاران به نام لشکر احزاب اسب خود را تاختند و از خندقها عبور کردند، به محض آمدن این ۵ نفر یک مرتبه در میان لشکر اسلام زمزمه افتاد؛ عمروبن عبدود یکی از این سوارکاران بود که عربده کشی کرد و مبارز طلبید، امام علی (ع) برای مبارزه با او اعلام آمادگی کرد، پیامبر نیز عمامه خود را برداشت و بر سر امام علی (ع) پیچید و برای او دعا کرد.
علی (ع) تمام اسلام است
وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) در جنگ احزاب سه افتخار و مدال کسب کرد؛ اول آنکه به محض اینکه امام در مقابل عمرو بن عبدود قرار گرفت پیامبر فرمود «تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفته است»، علی (ع) تمام اسلام است، یادآور شد: اگر امام علی (ع) در این جنگ کشته میشد اسلام تمام بود و وقتی عمرو بن عبدود کشته شد دیگر لشکر احزاب شکست خورد.
نماینده ولیفقیه در لرستان ادامه داد: دومین مدال و فضیلت امام علی (ع) در جنگ احزاب این بود که پیامبر (ص) فرمود «یک ضربت علی (ع) در جنگ خندق برابر با عبادت جن و انس است».
آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: سومین مدال امیرالمومنین علی (ع) این بود که وقتی پیروز از میدان برگشت پیامبر فرمود «اگر عمل علی (ع) در جنگ خندق با عمل امت من سنجیده شود عمل علی برتری دارد».
خداوند پاداش صادقان را به سبب صدقشان میدهد
وی با اشاره به اینکه آیه ۲۴ سوره احزاب با عنوان «لِّیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِن شَاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا»؛ خداوند پاداش صادقان را به سبب صدقشان میدهد، اظهار داشت: آیه ۲۴ دو قسمت است؛ قسمت اول اینکه صادقین را به صدقشان پاداش میدهیم و دوم اینکه منافقین را عذاب میکنیم. سوال این است که خداوند صادقین را چه پاداشی داده و منافقین را چه عذابی داده است؟
خداوند جایگاه مؤمنان راستین را در کنار انبیا قرار داده است
نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه آمرزش گناهان پاداش صادقین است، اگر صادقین در زندگیشان خطا و لغزش داشته اند خدا آنها را آمرزیده است و برای آنها مغفرت و اجر عظیم در نظر گرفته است؛ ابلاغ سلام و رضایت خدا دیگر پاداش صادقین است، تصریح کرد: خدا میفرماید من از مؤمنان راستین راضی هستم. خداوند جایگاه مؤمنان راستین را در کنار انبیا قرار داده است.
آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه خداوند متعال منافقین را بر سر دو راهی قرار داد، بیایید توبه کنید و اگر توبه نکردید عذابتان میکند، افزود: با اینکه منافقان خیانت کردند اما خداوند میفرماید بیایید توبه کنید.
خداوند متعال نه تنها گناهان را میبخشد بلکه بدیها را تبدیل به خوبی میکند
وی با اشاره به اینکه شبهای قدر فرصتی برای توبه کردن است، خداوند تمام گناهانتان را می بخشد. چرا استفاده نکنیم از این فرصت، ادامه داد: خداوند متعال نه تنها گناهان را میبخشد بلکه بدیها را تبدیل به خوبی میکند؛ منافقین بزرگترین ضربه را به پیامبر در جنگ احزاب زدند، اما خداوند فرمود توبه کنند میپذیرد.
نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه منافقان توبه نکردند و خداوند آنها را عذاب کرد، اول آنکه خداوند مهر بر قلبشان زد که اینها دیگر قابل هدایت نیستند؛ دیگر رنگ سعادت و خوشبختی را نمیبینند، تصریح کرد: عذاب دوم این بود که مورد لعنت خدا قرار گرفتند. یکی از گروههایی که در قرآن مورد لعنت خدا قرار گرفته منافقین هستند. عذاب سوم این است که خداوند منافقین را در بدترین جای جهنم جا میدهد.
منافقان مورد لعنت خدا قرار گرفتهاند
آیت الله میرعمادی با اشاره به آیه ۲۵ سوره احزاب با عنوان «وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِغَیْظِهِمْ لَمْ یَنَالُوا خَیْرًا وَکَفَی اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ وَکَانَ اللَّهُ قَوِیًّا عَزِیزًا»، «خدا کافران را با دلی پر از خشم بازگرداند بیآنکه نتیجهای از کار خود گرفته باشند؛ و خداوند (در این میدان)، مؤمنان را از جنگ بینیاز ساخت (و پیروزی را نصیبشان کرد)؛ و خدا قوّی و شکستناپذیر است»؛ افزود: این آیه ناکامی لشکر احزاب را بیان میکند.
وی با بیان اینکه لشکر احزاب با دو هدف نابودی اسلام و کشتن پیامبر و دوم گرفتن غنیمت به مدینه آمدند، اما خداوند میفرماید به هیچیک دست نیافتید، تصریح کرد: علت ناکامی و شکست احزاب چه بود؟ اینکه در این جنگ خدا مؤمنان را کافی بوده و خداوند قوی و عزیز است. لذا دیدید که لشکر ۱۰ هزار نفری در مقابل سه هزار نفر شکست خوردند.