رییس جمهور ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را غیرقانونی دانست و با بیان اینکه هر کس بخواهد ایران را تحریم کند خودش بیشتر ضرر می کند، تصریح کرد: اروپایی ها نباید در مسایل جهانی بویژه در مساله هسته ای ایران تابع تصمیمات غلط آمریکا شوند.

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با کانال 24 فرانسه افزود: به نظر ما سازو کارهای موجود در برخی مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت سازوکارهای درستی نیست و ریشه بسیاری از مشکلات ، همین ساز و کارهاست که باید اصلاح شود. 

احمدی نژاد درباره پیشنهادهای جدید جمهوری اسلامی ایران گفت: ما قبلاً نیز پیشنهادهای خوبی در مذاکرات خود با اروپاییها مطرح کردیم و سخاوتمندانه خواستار تشکیل کنسرسیوم شدیم تا در تولید سوخت هسته ای ایران شریک شوند ولی آنها با بی توجهی فکر کردند اگر فشار بیشتری وارد کنند ما عقب نشنی خواهیم کرد ولی ملت ایران تصمیم خود را گرفته بود و عقب نشینی نیز نکرد و در آینده هم عقب نشینی نخواهد کرد.

رییس جمهور در این مصاحبه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون در دستیابی به حقوق هسته ای خود هیچ بحرانی بوجود نیاورده است و تنها درپی حقوق قانونی خود است گفت: آیا وقتی ملت فرانسه در دفاع از حقوق هسته ای خود ایستاد بحران بوجود آورد، خیر، اگر هم بحرانی بود از سوی مخالفان فرانسه ایجاد شد.

احمدی نژاد افزود: کسانی بحران بوجود می آورند که قانون را زیر پا می گذارند و فراتر از قانون برای خود حقوقی قائل هستند.

رییس جمهور با اشاره به ارسال نامه به جرج بوش رییس جمهور آمریکا در سال گذشته و بیان مشکلات و مسائل موجود در جهان گفت: همه می دانند که ریشه مشکلات امروز جهان رفتار غلط دولتمردان آمریکاست و ریشه مشکلات بوجود آمده امروز در عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان، سودان، آمریکای جنوبی ، آفریقا و آسیا رفتار دولتمردان آمریکایی است و در خصوص موضوع هسته ای ایران نیز مشکل بوجود آمده بعلت رفتار غلط آنهاست و البته دولتمردان انگلیس نیز دنباله رو سیاست اشتباه کاخ سفید هستند. 

وی  با تاکید بر اینکه یکی از راه حلهای خوب رفع مشکلات این است که آنها رفتار خود را در برخورد با مسائل جهانی تغییر دهند گفت: اگر آنها تصمیم درست نگیرند تاریخ و ملتها آنها را اصلاح خواهند کرد.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا قطار هسته ای ایران توقف ندارد و چرا ایران به صورت موقت هم تعلیق را نمی پذیرد ضمن تاکید بر قانونی بودن فعالیت های هسته ای ایران گفت: سوال این است که چرا ما باید فعالیت هسته ای خود را در ابتدای تولید سوخت متوقف کنیم در حالیکه کارخانه های هسته ای آمریکا و انگلیس 24 ساعته فعالیت می کنند.
 
وی  افزود: کدام قانون و نظام حقوقی این مسئله را تایید می کند که آمریکا با بدترین انحرافات فعالیت هسته ای و تولید بمب و استفاده از آن در جهت کشتار انسانها، مدعی فعالیت غیرقانونی جمهوری اسلامی ایران که تنها در جهت تولید سوخت است بشود؟ در حالیکه تمام گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی است ایران از مسیر تولید سوخت هسته ای منحرف نشده است.

رییس جمهور تصریح کرد: آمریکا این حق وتو و عضویت ثابت در شورای امنیت را از کجا آورده است؟ آیا ملتها این حق را به آمریکا داده اند و آیا در دنیا در این مورد رای گیری شده است ؟

احمدی نژاد افزود: آمریکا خود را پیروز جنگ جهانی دوم می داند و چون فکر می کند در این جنگ پیروز شده است باید حقوقی فراقانونی داشته باشد حال سوال این است که ما اصلا در جنگ دوم جهانی حضور نداشتیم چرا باید از تصمیمات غیرقانونی آمریکا با استفاده از شورای امنیت تبعیت کنیم؟ گر چه اگر تصمیمات شورای امنیت قانونی باشد ما آنرا می پذیریم. 

وی  در پاسخ به سوال خبرنگار کانال تلویزیونی 24 فرانسه در مورد پیشنهادهای ایران برای رفع مشکلات هسته ای گفت: پیشنهادهای زیادی در مذاکرات با اروپاییها مطرح شد که به نفع طرفین بود ولی آنها این پیشنهادات را قبول نکردند ولی جمهوری اسلامی ایران هر پیشنهادی را مطابق قانون و منافع ملی باشد می پذیرد.

رییس جمهور افزود: فعالیتهای هسته ای ما کاملا قانونی و براساس معاهده NPT است در حالیکه قطعنامه های شورای امنیت غیرقانونی است و نمی شود فعالیت قانونی را کنار فعالیت های غیرقانونی قرار داد و خواستار توقف همزمان هر دو شد و راه حل این مساله این است که همه به قانون احترام بگذارند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اجرای پروتکل الحاقی آژانس برای حل مسئله هسته ای با اشاره به اجرای دو سال و نیم پروتکل الحاقی بصورت داوطلبانه برای نشان دادن حسن نیت به طرف اروپایی گفت: در این دو سال و نیم تمام تاسیسات هسته ای ما پلمپ شد و سطح درخواستهای کشورهای اروپایی و آمریکا بالاتر رفت و حتی خواستار تعطیلی رشته های تحصیلی مربوط به مسائل هسته ای شدند. با این وجود آیا آمریکا و انگلیس و فرانسه پروتکل الحاقی را اجرا می کنند و آیا آمریکا اساسا این پروتکل را پذیرفته است؟

رییس جمهور افزود: چطور کسی که خودش قانون را اجرا نمی کند از ما می خواهد از حقوق قانونی خود دست برداریم این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بیشترین همکاری ها را با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و هزاران نفر- روز بازرسی انجام شده و دوربینهای آژانس فعالیت های هسته ای ما را نظارت می کنند و حتی اجازه بازدید خبرنگاران و سفرای خارجی از این فعالیت ها را دادیم ولی آیا آمریکا و انگلیس حاضرند خبرنگاران و سفرای خارجی فعالیت های هسته ای آنها را ببینند؟

احمدی نژاد افزود: فعالیتهای هسته ای ما مطابق مقررات NPT است و NPT به ما حق می دهد که چرخه سوخت داشته باشیم.

رییس جمهور ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را غیرقانونی دانست و گفت همه می دانند که آمریکا و انگلیس دشمن ملت ایران هستند و با استفاده از قلدری نمی خواهند کشورهای مستقل پیشرفتی داشته باشند و مخالف دستیابی ایران به چرخه سوخت هسته ای به هر دسیسه ای ولو از طریق شورای امنیت هستند. 

احمدی نژاد درباره سوال خبرنگار فرانسوی در مورد تعداد سانتریفیوژها در فعالیت هسته ای ایران گفت: آیا می دانید آمریکا و انگلیس چه تعداد سانتریفیوژ دارند آنها صدها هزار سانیتریفیوژ برای فعالیت هسته ای خود دارند چرا آنها که یک عضو آژانس هستند اجازه فعالیت صدها هزار سانتریفیوژ داشته باشند ولی ما اجازه فعالیت در نصب سانتریفیوژ را نداشته باشیم و این مساله در کدام بند از قوانین آژانس آمده است ؟

رییس جمهور در مورد اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران قصد ساخت بمب اتمی دارد یا نه گفت: ما بارها اعلام کرده ایم به لحاظ اعتقادی بمب اتمی را قبول نداریم وبه لحاظ سیاسی هم بمب دیگرکارکردی ندارد و این مساله ای است که برخی قدرتها متوجه آن نیستند زیرا عصر سلاح به پایان رسیده و عصر اندیشه آغاز شده است.

احمدی نژاد افزود:آیا بمب اتم آمریکا می تواند این کشور را از عراق نجات دهد و آیا بمب اتم می تواند بوش را در بین ملتها محبوب کند؛ نمونه آن سفر بوش به آمریکای لاتین و تظاهرات میلیونی مردم آن مناطق علیه او بود. آیا بمب اتم توانست شوروی را از فروپاشی نجات دهد؟

رییس جمهور در مورد اینکه چرا ایران دنبال تولید سوخت هسته ای است گفت: انرژی های فسیلی رو به پایان است و نخستین نیروگاه هسته ای ما بزودی به بهره برداری خواهد رسید و باید طبق قانون مجلس در 20 سال 20 هزار مگاوات برق تولید کنیم و این مسئله ای است که خیلی از کشورها از جمله فرانسه بدان نیاز دارند و بهمین خاطر هر سال نیروگاه های هسته ای جدیدی احداث می کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار کانال 24 فرانسه در مورد اینکه آیا نگران نیستید که در مسیر دستیابی به چرخه سوخت تحت فشار شورای امنیت و تهدیدات نظامی آمریکا قرار بگیرید گفت: ما در این مورد نگرانی نداریم زیرا در مسیر استقلال باید برخی فشارها را تحمل کرد؛ فرانسه نیز در مسیر استقلال خود این فشارها را تحمل کرد تا به استقلال رسید ضمن اینکه دوران تهدیدات نظامی به پایان رسیده است و آنها قادر نیستند به ملت ما آسیب بزنند گر چه ما برای هر شرایطی آمادگی داریم و ملت ما یاد گرفته اند چگونه از خود دفاع کنند که نمونه آن هشت سال جنگ تحمیلی بود که تمام ابرقدرتها در کنار صدام برضد ایران وارد جنگ شدند و حتی شورای امنیت نیز حق ما را در این مساله تضعیف کرد.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا نگران تحریم نیستید گفت: سیاستمداران برخی کشورها باید متوجه شوند که دنیا عوض شده است و هیچ کس ادبیات زور را نمی پذیرد زیرا این ادبیات غیرقانونی است و هر کس بخواهد کشور ما را تحریم کند خودش بیشتر ضرر خواهد کرد. 

وی  در مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در پرونده هسته ای ایران گفت: کشور ما از انگلیس هیچ انتظاری ندارد زیرا تاریخ ما خاطرات بسیار تلخی از دخالتهای دولتمردان انگلیسی دارد و در مورد دیگر کشورهای اروپایی مثل فرانسه و آلمان می خواهیم آنها به اروپا کمک کنند، ببینید امروز جایگاه اروپا در دنیا کجاست و چرا سطح تاثیر گذاری اروپا در معادلات جهانی نزول پیدا کرده است؟ آمریکا از کشورهای اروپایی بعنوان دستاویز برای رسیدن به منافع خود استفاده می کند ، گر چه فرانسه در برخی مسائل همچون مسئله عراق و لبنان تا حدودی مواضع خوبی اتخاذ کرد.
 
احمدی نژاد با اشاره به همسایگی دو قاره اروپا و آسیا گفت آمریکا 27 سال علیه کشور ما طراحی و اروپا هم تبعیت کرد ولی در این مدت تحریم، ما رشد کردیم و این واقعیات جهانی است که برخی کشورهای اروپایی و قدرتها باید متوجه آن باشند و فکر می کنم در این مناسبات تنها منطقه ای که در هر حال ضرر می کند اروپاییها هستند و راه حل این مسئله این است که دوست ملت ایران باشند و خودشان تصمیم بگیرند و تابع تصمیمات غلط آمریکا در برخورد با مسائل جهانی نشوند زیرا آمریکا در منطقه خاورمیانه منفورترین است.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار کانال 24 در مورد جدایی دولت و ملت ایران و برخی اعتراضات از جمله اعتراض دانشجویان و همچنین نتیجه انتخابات اخیر در ایران گفت: هیچ جدایی بین دولت و مردم ایران وجود ندارد و رابطه دولت با مردم هر روز صمیمی تر می شود ضمن آنکه آزادی در ایران آزادی واقعی است و دانشجویان نیز آزادانه نظر خود را ولو مخالف، در مقابل رییس جمهور مطرح می کند. 

وی  افزود: در کل کشور ما 80 درصد کل کسانی که در انتخابات پیروز شدند با شعار حمایت از رییس جمهور انتخاب شدند با اینکه دولت اصلا حزبی ندارد گروههای سیاسی در ایران کاملا آزادند و برخی از این گروهها مطالب نادرستی در روزنامه های حزبی خود می نویسند که لزوماً واقعیت جامعه ما نیست. 

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد دموکراسی در ایران و استفاده از بحث انرژی هسته ای برای انسجام ملی گفت: بالاترین سطح دموکراسی در ایران وجود دارد و ایران را نمی شود با معادلات غربی تفسیر کرد. ملت ما در همه امور دخالت می کنند و در رسیدن به اهداف خود در مدت 28 سال متحد بوده اند گر چه ممکن است مساله هسته ای انسجام را تقویت کرده باشد ولی هیچ کس مساله هسته ای را برای انسجام دنبال نمی کند.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار کانال 24 فرانسه در مورد اینکه سخنان شما برضد اسراییل آیا برای محبوبیت بین ملتها مطرح می شود گفت: این سوال شما نشان می دهد که شما هم اذعان دارید که هر کس علیه اسراییل صحبت کند بین ملتها محبوب می شود. سوال این است که چرا هر کس علیه اسراییل صحبت می کند محبوب می شود؟ این سوال کلیدی است و تا دولتمردان اروپایی به این سوال پاسخ ندهند دچار مشکل و اشتباه در تصمیم گیری می شوند .

وی افزود ما در مورد رژیم صهیونیستی چند مطلب را مطرح کردیم اول اینکه اتحاد شوروی دیگر نیست و محو شد که این اتفاق با جنگ نبود بلکه مردم انتخاب کردند و در مورد فلسطین هم پیشنهاد دادیم که رفراندوم برقرار شود و مردم رای بدهند و در این صورت خود به خود رژیم صهیونیستی محو می شود و این پیشنهاد کاملا انسانی و دمکراتیک است اما جنگ طلبان اجازه نمی دهند.

رییس جمهور افزود: 60 سال است در خاورمیانه بحران است و 4 جنگ با محوریت صهیونیستها اتفاق افتاده است و هر روز مردم کشته می شوند و بسیاری از مردم در زندگی و میلیونها نفر همه آواره اند و خانه های مردم خراب می شود آیا این بحران نیست؟

احمدی نژاد گفت: هدف ما از طرح این مطالب این است که این بحران ریشه ای حل شود و اگر به ریشه بحران توجه نکنیم مشکل باقی می ماند.

وی  در مورد انتقاد سران فرانسه و آلمان از سخنان وی در مورد مساله هولوکاست گفت: ما سیاستمداران نباید دنباله رو رسانه های حزبی باشیم، باید در سطح بالاتر و متعادل با مسائل برخورد کنیم.

رییس جمهور افزود: ما دو سوال مطرح کردیم که بجای پاسخ سوال ما را متهم می کنند، سوال اول این بود که در جنگ جهانی دوم 60 میلیون نفر کشته شدند و همه انسانها محترم بودند چرا فقط در مورد یهودیها صحبت می شود و اگر هولوکاست یک واقعیت است چرا اجازه تحقیق در این مساله را نمی دهند در حالیکه ما اجازه می دهیم در مورد خدا، آزادی، دموکراسی و همه موضوعات تاریخی تحقیق شود اما چرا در مورد هولوکاست اجازه تحقیق نیست؟ و این مورد در تاریخ به زشتی ثبت خواهد شد که در اروپا برخی دولتها اجازه نمی دهند در مورد یک حادثه ای تحقیق شود.

احمدی نژاد افزود: سوال دوم این بود اگر حادثه هولوکاست اتفاق افتاد در کجا بود، و مردم فلسطین چه نقشی داشتند چرا به بهانه هولوکاست یک رژیمی در سرزمین فلسطین تاسیس شود؟ اگر آمریکا و انگلیس تصمیم گرفتند به صهیونیستها سرزمین بدهند چرا از فلسطینی ها می بخشند، از خودشان ببخشند. 

وی افزود: در اینجا سوال سومی نیز هست و آن اینکه چرا سیاستمداران اروپایی اینقدر در مورد صهیونیستها حساسیت دارند در حالیکه این همه فلسطینی هر روز کشته می شوند و پنج میلیون فلسطینی سالهای متمادی است آواره اند آیا این ها انسان نیستند و وطن نمی خواهند؟! دموکراسی نمی خواهند این چه معادله ای است که در اروپا وجود دارد و چرا اروپا این واقعیات را نادیده می گیرد؟ 

احمدی نژاد افزود: اینگونه دفاع کردن مطلق از صهیونیستها آبرویی برای اروپا در بین ملتهای جهان باقی نمی گذارد و ریشه مسائل را باید در اینجا جستجو کرد و اینکه اروپا با این نوع رفتار از معادلات جهانی حذف می شود.

وی در مورد نگرانی از منزوی شدن از سوی کشورهای غربی هم گفت آیا فکر می کنید چند کشور اروپایی و آمریکا همه دنیا هستند گر چه رفتار این کشورها رفتار درستی نیست و خودشان بیشتر ضرر می کنند و باید رفتار خود و مناسبات را در مورد ملت بزرگ ایران عوض کنند و قانونی صحبت کنند.

رییس جمهور افزود ما دوست همه ملتها بویژه فرانسه هستیم و هیچ مشکل تاریخی نداریم که با فرانسویها نقطه مقابل هم باشد و هیچ وقت رابطه متخاصم با یکدیگر نداشتیم بخصوص وقتی امام خمینی (ره) به فرانسه آمد روابط عاطفی دو ملت تقویت شد ، البته دولت فرانسه در حمایت از رژیم صدام دچار اشتباهی تاریخی شد ولی ملت ما از این خطا گذشت کرد و انتظار نداریم اشتباه تکرار شود.