رشت- مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران از تولید و رهاسازی ۴۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی و میگو در آب های داخلی کشور طی سال ۹۸ خبر داد و گفت:هدف، حفظ ذخایر آبزیان است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کرمی راد پیش از ظهر یکشنبه در حاشیه بازدید از مرکز بازسازی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت با اشاره به توسعه، تولید و رهاسازی انواع بچه ماهیان، اظهار کرد: ۴۳۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو به منظور حفظ ذخایر آبزیان در حوزه‌های دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و آب‌های داخلی کشور در سال ۹۸ در دستور کار برنامه ششم توسعه سازمان شیلات قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۲۹۰ میلیون قطعه رهاسازی بچه ماهی، ۲۸۶ میلیون قطعه گونه ماهیان استخوانی و ۴ میلیون قطعه گونه ماهیان خاویاری را در استان‌های شمالی انجام می‌شود، افزود: سهم استان گیلان تولید و رهاسازی ۱۴۶ میلیون قطعه بچه ماهی از گونه استخوانی و خاویاری و استان مازندران نیز ۶۸.۳ میلیون قطعه برای امسال است.

۹۷ درصد بچه ماهیان رها شده در رودخانه به دریا می رسند

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اهداف برنامه امسال در زمینه تولید و رهاسازی بچه ماهی از انواع ماهیان استخوانی در استان‌های گیلان و مازندران، گفت: هدف برنامه امسال در استان‌های مازندران و گیلان، رهاسازی ۴ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری بوده که با توجه به میزان صید مولدین ماهیان خاویاری از دریای خزر است.

کرمی راد با بیان اینکه رهاسازی ۳ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری دور از انتظار نیست، تصریح کرد: ۹۷ درصد بچه ماهی‌هایی که در رودخانه‌ها رها می‌شوند به دریا می رسند.

وی ادامه داد: تولید و رها سازی بچه ماهی در راستای حفظ ذخایر و پایداری صید از جمله اهداف سازمان شیلات ایران بوده و تمام صیدها در دریای خزر در نتیجه رهاسازی بچه ماهی بوده است.

کرمی راد درباره رهاسازی گونه‌های استخوانی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر نیز گفت: این گونه‌ها شامل ماهی سفید، سوف، سیم، شاه کولی، سیاه کولی، ماهی‌های آزاد، اردک ماهی و کپور دریایی است که همگی جز ماهیان اقتصادی و تجاری هستند و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری نیز شامل قره برون، شیپ، ازون برون، فیل ماهی و چال باش است.

تولید و رهاسازی ۳۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی و میگو در سال گذشته

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به برنامه ریزی برای تولید و رهاسازی ۱۰۲ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو در حوزه خلیچ فارس و دریای عمان برای امسال، افزود: از این تعداد ۱۰۲ میلیون قطعه رهاسازی شده که ۹۰ میلیون قطعه مربوط به انواع میگو و ۱۲ میلیون قطعه شامل ماهی و سایر آبزیان است.

کرمی راد میزان تولید و رهاسازی بچه ماهی و میگو در کل کشور را در سال گذشته ۳۱۰ میلیون قطعه عنوان و تصریح کرد: برنامه رهاسازی برای سال گذشته حدود ۳۸۰ میلیون قطعه در سه حوزه خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین آب‌های داخلی بوده که حدود ۸۰ درصد آن به علت خشکسالی و عدم تأمین مولد تحقق یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه مرکز شهید انصاری تنها مرکز تکثیر ماهیان استخوانی است، گفت: این مرکز در تنوع رهاسازی گونه‌های خیلی زیادی دارد و امروز بیش از یک میلیون و ۲۴۲ هزار قطعه بچه ماهی در حاشیه سفیدرود رهاسازی می‌شود.