سید محمد خاتمی با بیان اینکه شرق و غرب مکمل یکدیگرند و هر یک از دیگری می آموزد و از این رو باید جهانی شدن انسان با انسانیت جهان تفسیر شود، گفت: گفتگو زیر سایه پرچم اندیشمندان، علماء و همچنین مؤسسات دینی و ملی در جهان ایجاد می شود و زمینه های مبارزه با استعمار، جنگهای جهانی و ارعاب در جهان معاصر و تبدیل آن به صلح، امنیت و آرامش را ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلامیک نیوز، سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران و رئیس مرکز گفتگوی فرهنگها و تمدنها در نوزدهمین همایش سالانه شوراهای عالی امور اسلامی در مصر گفت: شرق و غرب مکمل یکدیگرند و هر یک از دیگری می آموزد و از این رو باید جهانی شدن انسان با انسانیت جهان تفسیر شود به جای اینکه یکی از آن دو به دیگری برای مبارزه بنگرد.

رئیس جمهور سابق ایران صدها اندیشمند و عالم برجسته را در این همایش مورد خاطب قرار داد و گفت: ما و شما به وجود پدیده ای به نام " رحمت و بخشش" نگاه می کنیم و بهتر آن است که در جهان بشری بر اساس شفقت و مهربانی برخورد کنیم. امروز ما به همبستگی نیاز داریم تا افقهای جدیدی در روابط، همکاری و مشارکت منطقه ای و بین المللی و دور از بحرانهای مداخله گرانه و سیطره قدرتمندان و ثروتمندان ایجاد کنیم.

سید محمد خاتمی از وجود استعمار اظهار تأسف کرد و افزود: شبکه های ارتباطی جهانی آینه غیرصافی است که همه حقایق را منعکس نمی کند، بلکه بخشی از آن را انعکاس می دهد که گفتگو میان اندیشمندان را به منظور ایجاد ارتباط و توسعه آن با مشکل مواجه می کند .

وی افزود: من مکررا به ادامه گفتگو میان فرهنگها و تمدنها تأکید کرده ام که این نظریه جدیدی نیست بلکه باید در همه عالم با تلاشهای متداوم توسعه یابد. گفتگوها تنها به منظور بررسی مسائل استراتژیکی صورت نمی گیرد بلکه می تواند خشونت، بردگی یا فقر و تبعیض را مورد تأکید قرار دهد.

رئیس مرکز گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: ما باید درک کنیم که انسان مطلوب انسانی است که روحی در شرق و عقلی در غرب دارد و این فکر بزرگ در وجوه و اشکال کوچک در هر مکانی ترسیم می شود. آسیا در واقع مهد تمدنها و فرهنگهای زنده بشری و محل نزول وحی و بعثت ادیان الهی بوده است از این رو نگرش عمیقی به وجود، انسان و جامعه دارد.

وی در ادامه به مسئله جهانی شدن اشاره کرد و گفت: جهانی شدن دو وجه مزدوج دارد که یکی از آنها خیر و منفعت و دیگری زیان و فساد را عرضه می کند که بیشترین هدف از دستگاه های جهانی شدن فعلی بسط سیطره کشورهای غربی بر جهان با رد تمدنها و ارزشهای آنهاست. از این رو بر مسلمانان واجب است برای گفتگو با غرب تلاش کنند؛ زیرا طی سالهای اخیر این گفتگوها غیر متوازن و با فقدان موضوعی، احترام کافی به دیگری و ارزش نهادن به دین و فرهنگ بوده و لازم است از فرصتها برای گفتگوهای سازنده بهره مند شویم.

سید محمد خاتمی در دانشگاه الازهر  با عنوان " ابعاد فرهنگی و اجتماعی جهانی شدن" سخنرانی و بر تلاش برای بازگرداندن روح تقریب میان مذاهب اسلامی تأکید کرد. وی در دیدار روز چهارشنبه خود از مصر ضمن دیدار با شیخ الازهر محمد سید طنطاوی و دکتر محمود حمدی زقزوق وزیر اوقاف مصر با رئیس دانشگاه الازهر و اعضای هیئت علمی آن نیز دیدار و گفتگو کرد.