نخستین گردهمایی دبیران و رابطین اقامه نماز دستگاه های اجرایی کشور در سال ۱۳۹۸ صبح امروز به میزبانی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین گردهمایی دبیران و رابطین اقامه نماز دستگاه های اجرایی کشور در سال ۱۳۹۸ با حضور محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، محمد حسین رضایی نماینده رئیس جمهور در امر نماز و رئیس هیات ارزیابی و جمعی از معاونین، مدیران، دبیران و رابطین اقامه نماز دستگاه های اجرایی کشور برگزار شد.

سید علی مهدیان معاون برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد در ابتدای این گردهمایی با ارائه گزارشی از فرآیند استفاده از سامانه سجاده نسبت به عملکرد استانها پرداخت و میزان استقبال کاربران را از سامانه چشمگیر توصیف کرد.

مهدیان با اشاره به بارگذاری بیش از ۱۰ هزار فرم توسط کاربران دستگاه های استانی و شهرستانی اعلام کرد: این طرح برای اولین بار در سطح کشور با این وسعت در حوزه نماز صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد ابراز داشت: این سامانه در حوزه های مختلف برنامه ریزی نظارت و ارزیابی قابلیت بهره برداری داشته و بعد از پایان پذیرفتن فرآیند ارزیابی سال ۱۳۹۷ نسبت به بارگذاری برنامه های دستگاه های اجرایی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز اقدام خواهد شد همچنین این سامانه ویژگی نظارت بر عملکرد توابع را نیز داشته و می تواند در طول سال بعنوان یکی از ابزارهای موثر نظارتی در دستگاه ها از توابع خود در حوزه نماز محسوب کردد.

وی همچنین مرحله اول که بارگزاری اطلاعات و مستندات عملکرد در سامانه بود را با توجه به گستردگی کار بعنوان یک فرایند مناسب ارزیابی و از تلاش همه دستگاه ها در این زمینه تقدیر کرد.

در ادامه محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز ضمن تشکر از زحمات فراوان دبیران و رابطین نماز دستگاه های اجرایی کشور گفت: گزارشات بارگذاری شده در سامانه الکترونیکی سجاده باید واقعی باشد تا بتوانیم برای توسعه و ترویج فرهنگ نورانی اقامه نماز مشکلات و ایرادات احتمالی را پیگیری کنیم.

مظفر در ادامه بیان کرد: در بخش ارزیابی، دستگاه های اجرایی، واحد های تابعه و زیر مجموعه خود را ارزیابی و بهترین و فعال ترین ها را شناسایی، معرفی و تقدیر کنند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در این مراسم از سازمان بهزیستی کشور برای اجرای جشنواره سرود در مهدهای کودک تقدیر کرد و افزود: این جشنواره با محوریت بیان اثرات نماز در قالب شعر و سرود با استقبال فراوانی روبرو شد این در حالی است که بالغ بر ۷ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان برای شیوه‌های دعوت نماز، دانشگاه علوم پزشکی با برگزاری دوره های سلامت معنوی در ۱۸ استان برای آموزش احکام نماز بیماران به ۱۰ هزار پرستار، وزارت کشور برای بازنگری آئین‌نامه ۱۲ ماده ای ترویج نماز و ابلاغ به استان‌ها شایسته نقدیر هستند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت ستاد اقامه نماز برای ارتقاء کمی و کیفی نماز در جامعه از برگزاری بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و مدرسه» به میزبانی استان گلستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

محمود مظفر با اشاره به پیام بیست و هفتم مقام معظم رهبری به اجلاس سراسری نماز تاکید کرد: باید خط ویژه ای برای نماز دانش اموزان و مدارس صورت پذیرد در همین راستا ستاد اقامه نماز، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، امسال نشست های نمازی ویژه دانش آموزان، اولیا، معلمین را برنامه ریزی نموده تا در مدارس انجام گردد.طبق تفاهم نامه ای که با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است، این سازمان اعلام آمادگی کرده که هر دستگاه اجرایی که گزارش، مستند و کلیپ نماز با معیارهای استاندارد تولیدی نماید، در شبکه های ملی و استانی پخش شود.

در ادامه محمدحسین رضائی نماینده رئیس جمهور در امر نماز به ضرورت توجه جدی به سامانه سجاده اشاره کرد و خواستار مشارکت حداکثری دستگاه ها در زمینه بهره گیری از ظرفیت این سامانه شد.

وی به مزیت های سامانه از جمله مدیریت بهینه منابع، صرفه جویی هزینه ها خصوصاً در مصرف کاغذ، امکان دریافت گزارش به هنگام و رصد آخرین وضعیت برنامه های نماز در سطح کشور پرداخت و این اقدام را به نوبه خود گام موثری در عملی کردن فرآیند برنامه ریزی نظارت و ارزیابی قلمداد کرد.

محمدحسین رضائی با بیان این نکته که ابزار روز و کارآمد مورد استفاده همه شده و امروز همه اقشار به نحوی به تکنولوژی وابسته شده اند دبیران دستگاه ها را به تلاش در استفاده لازم از ظرفیت های موجود خصوصاً سامانه سجاده فرا خواند.

در پایان این گردهمایی، از سامانه الکترونیکی سجاده (سامانه ارزیابی عملکرد نمازی دستگاه های اجرایی) در جمع دبیران و رابطین اقامه نماز رونمایی شد و نسبت به توضیح و آموزش اجمالی سامانه اقدام صورت پذیرفت و مقرر شد جلسات آموزشی برای کاربران به صورت مجزا در هفته آتی به میزبانی وزارت ارتباطات، فناوری اطلاعات برگزار گردد.