گرگان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از اجرای پرفورمنس نمایشی «پروانه شدن یا پروانگی» با محوریت پیشگیری از اعتیاد و به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در گلستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، عادله کشمیری اظهار کرد: پرفورمنس نمایشی «پروانه شدن یا پروانگی» با محوریت پیشگیری از اعتیاد و به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در گلستان برگزار شد.

وی افزود: این پرفورمنس نمایشی به مدت یک شب و در طول چهار ساعت در تاریخ ۶ مهر ماه ۹۸ در مسیر میدان ولی عصر تا میدان ناهار خوران شهرستان گرگان اجرا شد.

کشمیری ضمن قدردانی از گروه اجرایی که با استفاده از شیوه های نوین و خلاقانه نمایشی و اجرای پرفورمنسی که در عین سادگی و بهره مندی از نشانه های آشنا، به سرعت توانست محتوای خود را به مخاطبان عبوری در خیابان منتقل کند، افزود: «سید حسن حسینی نژاد» ایده پرداز، طراح و کارگردان این اثر بود و «فائزه نوآبادی» اجراگر (پرفورمر)، «فرزانه شاهینی» طراحی و ساخت لوازم اجرا، «سید ایمان معصوم» مستندسازی این پرفورمنس نمایشی را بر عهده داشتند.

وی درباره نحوه اجرا و مضمون این پرفورمنس مفهومی و خلاق، ابراز کرد: پرفورمر (اجراگر) این پرفورمنس با لباس و شمایل پروانه و با بال هایی نورانی به هنگام شب به مناطق پر تردد از پیش تعیین شده در شهر رفت و پس از برقراری ارتباط با مردم از اقشار مختلف به خصوص خانواده ها و نسل جوان و شکل دهی گفتگویی کوتاه و تشویق و ترغیب آنها به پروانه شدن و پرواز (تلاش، پیشرفت، هدف و …) در زندگی و پرهیز از گرفتار شدن در دام اعتیاد، به رسم تشویق و یادبود از داخل سبد همراهش بسته های کوچکی از پیله های کرم ابریشم را به آنها هدیه داد.

کشمیری ادامه داد: جهان هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، نقشی اساسی و بی‌بدیل دارد و هنر نمایش در این میان از جایگاه ویژه ای در جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی دارد. از سویی دیگر، نمایش برخی از صحنه‌های مصرف مواد مخدر یا افراد معتاد ممکن است ظاهراً جنبه آگاهی و هشدار داشته باشد اما از نظر رفتاری، بدآموزی دارد؛ لذا باید بسیار ظریف و هنرمندانه با بهره مندی از زبان هنر به خصوص هنر زنده ی نمایش درباره مواد مخدر و عوارض اعتیاد به آنها و … با مردم صحبت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در خاتمه، اظهار کرد: در این پرفورمنس نمایشی حدود هزار بسته تزیینی پیله ابریشم توزیع شد که با توجه به گستره اجرا و شلوغی آخر هفته، استقبال و مواجهه حدود سه الی پنج هزار نفری شهروندان گرگانی و گلستانی در طول مسیر پیش بینی شد.