سنندج - استاندار سلیمانیه گفت: کردها همواره در تاریخ بیشتر تمدن هایی که ایجاد شده اند نقش داشته اند و به نوعی کردها از اقوام نامدار و تاریخی جهان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، هه وال ابوبکر صبح سه شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی مشاهیر کرد که در سنندج در حال برگزاری است، اظهار داشت: تا زمانیکه کرد زنده است تاریخ کرد نیز زنده خواهد ماند.

وی با بیان اینکه کرد از ملت‌هایی است که اصالت را بر انسانیت بنا نهاده است، افزود: این کنگره به ما نشان می‌دهد که افراد کرد منفعت زیادی داشته‌اند و دارای اصالت زبان و ملت هستند.

استاندار سلیمانیه عراق با اشاره به اینکه تا زمانیکه کرد زنده است زندگی نیز جریان دارد، بیان کرد: حضور هنرمندان و مشاهیر کرد در این کنگره از جمله مظهر خالقی مایه افتخار است و جای تقدیر دارد که مسؤولان کردستان این گردهمایی را برگزار کرده‌اند.

گفتنی است کنگره مشاهیر کرد صبح امروز برای معرفی و شناخت بزرگان و مفاخر عرصه فرهنگ و هنر کُرد در نقاط مختلف دنیا اغاز شد و تا ۱۲ تیر ماه ادامه دارد و قرار است طی این کنگره از ۲۵ نفر از مشاهیر کُرد و پنج نفر از کسانی که در ارتباط با موضوع کُرد و کُردشناسی فعالیت داشته اند، تجلیل شود.

ویژه برنامه‌های فرهنگی شامل شب شعر، محافل ادبی و کنسرت موسیقی در بخش جنبی کنگره مشاهیر کُرد از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در این رویداد فرهنگی است.

برپایی نمایشگاهی هم برای معرفی و بازمعرفی مفاخر و مشاهیر کُرد و توانمندی‌های حوزه فرهنگ و هنر استان در طول برگزاری کنگره مشاهیر کُرد هم پیش بینی شده بود که افتتاح شد.

بررسی آثار و تأثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی مفاخر و مشاهیر کُرد، مفاخر و مشاهیر کرد و کارآفرینی در عصر جدید و نقش مفاخر و مشاهیر کرد در تحولات علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله محورهای برگزاری این کنگره است.