بیرجند- کمیسیون صنعت، اصل ۴۴ و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع سیاست های حمایتی دولت از واحدهای تولیدی در سال رونق تولید برگزار و طی آن برخی از مشکلات فعالان اقتصادی بررسی شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امروزه با توجه به جنگ اقتصادی دشمن، مسائل اقتصادی از جمله دغدغه‌های مردم و مسئولان بوده که رونق این بخش وابسته به رفع مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است. مشکلاتی اعم از بیمه، وثایق سنگین بانکی و نبود سرمایه در گردش سد راه فعالیت تولیدکنندگان شده که اگر رفع شود، گامی بزرگ در راستای تحقق شعار سال برداشته خواهد شد.

از این رو کمیسیون صنعت، اصل ۴۴ و محیط کسب و کار اتاق بیرجند با موضوع واحدهای سیاست‌های حمایتی دولت ار واحدهای تولیدی در سال رونق تولید با حضور نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار و طی آن برخی از مشکلات صنعت گران بررسی شد.

نبود بازار فروش، ایرادات وارده به مصوبات ستاد تسهیل مبنی بر اجرایی نشدن مصوبات، سامانه هماهنگ، سامانه کارا، آنالیز قیمت مرغ، وثایق سنگین بانکی، قوانین پیچیده تأمین اجتماعی و سرمایه در گردش و حمایت در مزایده معادن از جمله مشکلات مطرح شده در این جلسه بود که توسط نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بررسی شد.

سنگ اندازی شرکت‌های خدمات رسان

علی هلال بیرجندی، نماینده یکی از شرکت‌های صنعتی در بیرجند در این جلسه بیان کرد: طی ۲۰ سال گذشته با استفاده از خرده مالکی در بخش زراعت آغاز به کار کرده ام و اکنون به مجموعه‌ای زراعی و باغی با به روز ترین تجهیزات رسیده ام.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی استان تعطیل است و نیاز به تلاشی مضاعف دارد، اظهار کرد: تزریق پول مشکلی را حل نمی‌کند چراکه بسیاری از واحدها در امر بازاریابی و فروش با مشکل رو به رو هستند.

هلال بیرجندی با اشاره به مشکلات شرکت‌های خدمات رسان بیان کرد: شرکت برق به خاطر بدهی ۶۰۰ هزار تومانی که تنها برای یک نوبت پرداخت نشده، اقدام به قطع برق این واحد کرده است.

وی ادامه داد: به دنبال قطع برق، طی یک شب بیش از ۱۲۰ میلیون تومان در بخش باغات ضرر کرده ام که این امر نیازمند توجه است.

مصوبات کارگروه‌ها اجرایی شود

آذربایجانی، نماینده یک شرکت صنعتی هم در این جلسه با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات کارگروه استان‌ها شد و گفت: طبق مصوبه، مصوبات کارگروه استان‌ها به منزله کارگروه ملی بوده که باید عملیاتی شود، اما در خراسان جنوبی این امر انجام نمی‌شود.

علی حاجی زاده از دیگر صنعت گران حاضر در جلسه بیان کرد: مصوبات کارگروه‌ها نه تنها اجرایی نمی‌شود بلکه در صورت اعتراض، کارگروه دیگری برای ملقی کردن مصوبه تشکیل می‌شود.

صنعتگر دیگری هم با اشاره به مشکل صنعتگران استان بیان کرد: برای دریافت تسهیلاتی در سامانه کارا ثبت نام کرده ام اما از زمان ثبت نام تا مرحله واریز پول قریب به ۹ ماه طول کشیده است.

محسن زراعتکار با بیان اینکه طی این ۹ ماه قیمت تمام شده دستگاه‌ها ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این امر فعالان اقتصادی را با مشکلاتی مواجه کرده که نیازمند توجهی ویژه از سوی متولیان است.

حسین قهستانی از دیگر فعالان اقتصادی در بیرجند هم تسهیلات و نقدیندگی را از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی دانست و گفت: در حال حاضر برای ۳۵ نفر اشتغال زایی دارم اما در صورت حمایت، ضمانت اشتغال ۳۵ نفر دیگر را می‌دهم.

وی خواستار همکاری متولیان در راستای تامین قطعات و تجهیزات دستگاه‌های چاپ شد و گفت: برخی از قطعات باید ۱۰۰ درصد از خارج کشور تهیه شود و در ایران مشابه سازی هم ندارد.

بازهم پای بانک‌ها در میان است

نماینده یک شرکت تولیدی هم در این جلسه با بیان اینکه ۵۵ درصد زغال کشور در طبس تولید می‌شود، افزود: این شرکت برای افراد زیادی اشتغال زایی کرده است.

رضا احمد نژاد ادامه داد: اگر این شرکت با حمایت متولیان بتواند در مزایده واگذاری اراضی برنده شود، حداقل برای هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی می‌کند.‌

وی با اشاره به مشکلات پیش روی این واحد بیان کرد: بانک مرکزی در مباحث ارزی این واحد را بلاک کرده و مشکلاتی را منجر شده است.

احمد نژاد بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات باید به سامانه نیما بیاید که این امر را نمی‌توانیم بپذیریم.

وی با اشاره به ماده ۱۳۲ قانون معافیت مالیاتی بیان کرد: طبق این قانون واحدهایی که در شهرک صنعتی واقع هستند از زمان صدور پروانه به مدت پنج سال معافیت مالی دارند و چنانچه در منطقه محروم باشند این میزان به ۱۰ سال افزایش می‌یابد.

این فعال اقتصادی افزود: اگرچه واحد تولیدی من بنا به شرایط ویژه در شهرک صنعتی واقع نشده اما در منطقه محروم بوده و خواستار مشمول معافیت مالیاتی هستیم.

اجحاف دستگاه‌های اجرایی نسبت به تولیدکنندگان

هاشم طلوع از دیگر صنعتگران بیان کرد: سال ۹۵ برای دریافت تسهیلات در گردش اقدام کردم و در سال ۹۶ بانک عامل برای دریافت این تسهیلات مصوبه‌ای به یکی از شعب قاین داده است.

وی با بیان اینکه بانک به صنعتگر هیچ بهایی نمی‌دهد، افزود: علی رغم اینکه مصوبه کارگروه رفع موانع تولید استان بوده و محل اجرایی جدید طرح ارزیابی مجدد شده، نتوانستم تسهیلات را دریافت کنم.

طلوع با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون با پنج درصد ظرفیت کارخانه کار می‌کنم و ماشین آلات مستهلک شده اند، اظهار کرد: همچنین ۴۵ کارگر از فعالیت این کارخانه ارتزاق می‌کردند که با احتساب خودم به پنج نفر رسیده‌اند.

بذر افکن از دیگر فعالان اقتصادی در این جلسه دارایی و بیمه را از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: به دلیل واقع شدن واحد تولیدی در شهرک صنعتی، مشمول قانون ارزش افزوده شده ام.

وی با بیا ن اینکه از سال ۷۰ تاکنون بدون دریافت هیچ تسهیلات حمایتی در شهرک صنعتی فعالیت داشته ام، گفت: از سال ۹۴ به بعد با تصویب قانون ارزش افزوده، مشکلات زیادی را متحمل شده ام و مالیات زیادی را باید پرداخت کنم.

آش نخورده و دهان سوخته تولیدگران!

بذر افکن با بیان اینکه به دلیل اجهاف دارایی و بیمه واحد تولیدی را تعطیل کردم، افزود: مأمور بیمه طی یک بازدید از واحد برای کارگری که نیروی واحد نبوده و در مشهد کار می‌کند، جریمه بیمه بریده و مجبور به پرداخت می‌کنند!!!

وی اظهار کرد: شرکت بیمه ۱۶ یا ۱۷ درصد پول مصالح در قراردادها را می‌گیرد که این امر هزینه‌های زیادی را بر واحد تحمیل می‌کند.

مدیرعامل یک شرکت تولیدی هم در جلسه با اشاره به قیمت مرغ و نهاده‌های دام و طیور بیان کرد: در سال ۹۲ در آنالیز انجام شده قیمتی برای مرغ تعیین شده و علی رغم درخواست آنالیز مجدد، هنوز عملیاتی نشده است.

فروزان فر خواستار حمایت مسئولان در پرداخت تسهیلات شد و افزود: امید است بتوانیم با دریافت تسهیلات کافی و به موقع، معوقات بانکی را پرداخت کنیم.

وثایق سنگین بانکی روی دوش واحدهای تولیدی

شعبانی از دیگر فعالان اقتصادی در استان در این جلسه بیان کرد: طی سال‌های اخیر در تأمین مواد اولیه با مشکلاتی رو به رو بودیم اما با فروش امکلاک اراضی اعضا و کارگران مانع تعطیل شدن کارخانه شدیم.

وی با بیان اینکه برای دریافت تسهیلات ماشین آلات را برای ضمانت به بانک دادیم و امکان فروش ندارم، افزود: در حال حاضر کل بدهی به بانک ۳۰۰ میلیون تومان است اما بیش از هشت میلیارد تومان به عنوان ضمانت در گرو بانک بوده و اجازه فروش یک دستگاه نیسان فرسوده را هم نمی‌دهد.

وی تسهیلات در گردش را از دیگر مشکلات پیش روی عنوان کرد و افزود: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات وثایق سنگینی را طلب می‌کنند و می‌طلبد نگاه مثبت‌تری به واحدهای تولیدی داشته باشند.

یک صنعتگر دیگر هم در این جلسه با اشاره به مشکلات پیش رو بیان کرد: برای خرید امتیاز برق از طریق شرکت مربوطه اقدام و امتیاز را خریداری کردم.

بهروز آزاده با بیان اینکه هنگام تحویل امتیاز گفتند که باید ۳۰۰ درصد هزینه مازاد امتیاز را پرداخت کنید، گفت: بعد از پرداخت این هزینه، مهلتی سه ماهه برای اخذ پیمانکار از لیست خودشان، به ما دادند.

وی با بیان اینکه پیمانکارانی که در لیست بودند یا حاضر به قرارداد نمی‌شدند و یا دسترسی به آنها ممکن نبود، افزود: بعد از گذشت چهار ماه موفق به اخذ پیمانکار شدیم اما شرکت برق به دلیل اینکه در زمان معین سه ماهه نتوانستیم پیمانکار تعیین کنیم، نصب کنتور را منوط به پرداخت ۱۰ میلیون تومان کرده است.

آزاده خواستار حمایت مسئولان در تسهیلات سرمایه در گردش شد و اظهار کرد: در صورت جذب این تسهیلات برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

بانک‌های تمایلی به همکاری با صنعتگران ندارند

قربان نژاد، نماینده یک واحد تولیدی در این جلسه با بیان اینکه بیمه، دارایی و بانک‌ها به دنبال تعطیلی صنعت هستند، گفت: در حال حاضر این واحد تولیدی با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند.

یک فعال اقتصادی در حوزه تبدیل معدنی هم با اشاره به سنگ اندازی بانک‌ها در تولید بیان کرد: طی سال ۹۴ از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی گرفته ام و تاکنون بیش از نیمی از مبلغ را پرداخت کرده ام.

خراشادی بیان کرد: طی سال گذشته از بانک درخواست کرده ایم که وثایق بیش از نیاز را آزاد کند اما متأسفانه بانک‌ها تمایلی به همکاری با فعالان اقتصادی ندارند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نگه داشتن وثایق مازاد بر نیاز جرم محسوب می‌شود، خواستاریم که با توجه به ظرفیت‌های بالای اجرایی و قضائی، از حوزه قضائی استفاده شود.

خراشادی با اشاره به دیگر مشکلات صنعتگران بیان کرد: در راستای طرح توسعه ماشین آلاتی وارد می‌کنیم که در ایران تولید و مشابه سازی نمی‌شود اما ارز اشخاص به ما تخصیص داده شده که نیازمند توجه و بررسی است.

نسخه مسئولان برای واحدهای تولیدی

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به مشکلات مطرح شده بیان کرد: هر گونه اقدامی از سوی شرکت‌های خدمات رسان اعم از گاز، برق و آب برای واحدها تولیدی، بدون هماهنگی با ستاد تسهیل ممنوع است.

اشراقی با بیان اینکه متولی واحدهایی که پروانه بهره برداری را از جهاد کشاورزی اخذ کرده اند، جهاد است، گفت: اگر پروانه این دسته از واحدها به بخش صنعت منتقل شود، آماده هرگونه همکاری هستیم.

وی با اشاره به مصوبات کارگروه‌ها بیان کرد: ۷۰ درصد از مصوبات کارگروه‌ها اجرایی می‌شود و مابقی هم به دلیل عدم تعهد مضمون اجرایی نمی‌شود.

اشراقی با اشاره به مشکلات بانکی صنعتگران بیان کرد: موارد مطرح شده به صوزت مستند اعلام شود تا با حضور بانک عامل و صنعتگران در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی شود.

گفتنی است رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این جلسه درخواست‌های صنعتگران را پاسخ داده و برای هرگونه همکاری با این قشر قول مساعد داد.