شاهرود - رئیس اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، ضمن انتقاد به ساز و کار جدید هیئت نظارت بر امور قرآنی، گفت: هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی با چالش و موازی‌کاری روبرو است.

حسین بهبودی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سازوکار و انتقادات صورت گرفته برای توقف وظایف هیئت نظارت بر مؤسسات قرآنی، بیان کرد: سابقاً ساماندهی تشکل‌های قرآنی و مشخصاً مؤسسات قرآن عترت بر عهده هیئت ترکیبی با عنوان هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآن عترت بود که با حضور نمایندگان چند دستگاه شامل سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، حوزه علمیه و اوقاف و … ایجاد می‌شد و این رویه طبق مصوبه شورای عالی قرآنی کشور از سال ۹۳ تا پاییز ۹۷ ادامه داشت.

وی افزود: در سال قبل وزیر فرهنگ پیشنهاد توقف کار این هیئت را داد تا تغییر کارکرد به شورای توسعه امور قرآنی پیشنهاد شد و با پذیرش آن از سوی دبیر سابق این شورا، مقرر شد تا وضعیت مؤسسات قرآنی به قبل از سال ۹۳ بازگردد به‌نحوی‌که هرکدام از نهادها مانند اوقاف، تبلیغات اسلامی و … هرکدام به‌صورت مجزا بررسی و مجوزهای مؤسسات قرآنی را صادر کنند و درنهایت یک هیئت هماهنگی برای تائید این مجوزها با حضور نمایندگان تبلیغات اسلامی، اوقاف و ارشاد اسلامی وارد عمل شود که شأن این شورا، سیاست‌گذاری بود.

تصمیمی با مخالفت‌های فراوان

رئیس اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، ادامه داد: این تصمیم علی‌رغم مخالفت‌ها و مقاومت‌ها و همچنین انتقادات روبرو شد چراکه اساتید قرآنی اعتقاد داشت چرا باید هر زمان یک قاعده و قانون اجرا شود و رویه مشخص و ضمانت اجرا وجود ندارد، از سوی دیگر بسیاری از تصمیمات و مصوبات در این زمان با مشکلات و موانعی روبرو و یا اجرایی نشده است اما درنهایت ما در سازمان تبلیغات اسلامی این مصوبه جدید را طبق سایر مصوبات و وظیفه ذاتی‌مان، قانون تلقی کردیم و خود را ملزم به همراهی و همسویی دانستیم.

بهبودی بیان کرد: بعد از توقف رسالت‌های هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآن و عترت و ارائه دستورالعمل سازمان تبلیغات اسلامی در درون خود هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآن و عترت را ایجاد و بلافاصله در سازمان دارالقرآن مستقر شد تا عملیات اجرایی مرتبط با مؤسسات قرآنی در این مجموعه انجام شود از طرف دیگر طبق مصوبه، وزارت ارشاد هم دارای چنین هیئتی به‌صورت موازی است که دقیقاً همین کارها را صورت می‌دهد که البته قابل نقد است و در آینده باید منتظر چالش‌هایی در این زمینه باشیم.

وی درباره رسالت‌های سازمان دارالقرآن الکریم، بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی فارغ از موضوعات مانند سابق به رسالت خود می‌پردازد و به حواشی نگاهی ندارد، امروز سامانه دارالقرآن متقاضیان خود را پذیرش داشته و ساعتی بی‌کار نمی‌ماند و امروز خوشبختانه مدارک تمام متقاضیان در سامانه بارگذاری و مجوزها در سطح کشور برحسب قواعدی که در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت مصوب شده، صادر می‌کنند.

ایجاد دبیرخانه هیئت رسیدگی به خانه‌ها و مؤسسات قرآنی‌

رئیس اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، بابیان اینکه در این سازمان واحدی به نام دبیرخانه هیئت رسیدگی به خانه‌ها و مؤسسات قرآنی و عترت که بعد از توقف کار رسیدگی هیئت نظارت، اداره‌ای تحت عنوان رسیدگی به مشارکت‌های مردمی زیر نظر رئیس دارالقرآن الکریم کشور تشکیل شد که با این ساختار، سایر تشکل‌های مردمی قرآنی فعال در کشور یا در شرف تأسیس، همگی در یک مکان متمرکز شدند تا خدمات‌دهی به آن‌ها راحت‌تر شود.

بهبودی بیان کرد: پس از تأسیس این اداره امروز شاهد هستیم که انجمن‌های خیران، مجامع قرآنی، خانه‌های قرآنی و … متمرکزشده و تا به امروز بالغ‌بر هفت هزار و ۵۰۰ خانه قرآن در سطح کشور ثبت‌شده است این خانه‌های قرآنی اعم از شهری و روستایی هستند. از سوی دیگر ایجاد انجمن خیران قرآنی در تمام استان‌های دیگر شکل‌گرفته که در کنار شکل‌گیری مجامع قرآنیان سراسر کشور نویدبخش توسعه خوب قرآنی را در جامعه می‌دهد.

وی بابیان اینکه به دنبال اصلاح، پالایش و تقویت در حوزه مؤسسات و خانه‌های قرآنی هستیم تا شاهد تعارض، همپوشانی و … در حوزه عملکردی نداشته باشیم، بیان کرد: قصد ایجاد و پالایش مؤسسات، حرکت در راستای هم‌افزایی برای ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور است.

ایجاد یک راهکار خوب

رئیس اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، بابیان اینکه انجمن خیران قرآنی باهدف توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی خوشبختانه در سطح استان‌های کشور ایجادشده است، ابراز داشت: در برخی استان‌ها خوشبختانه شاهد هستیم که در شهرستان‌ها نیز این انجمن‌ها راه‌اندازی شده و از ظرفیت خیران و نیک اندی‌شان استفاده می‌شود اما نحوه اتصال و تعامل این انجمن‌ها با مؤسسات قرآنی، اتحادیه‌ها، خانه‌های قرآنی و.. خیلی ترسیم نشده که می‌بایست باهمراهی ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور این امر رفع شود.

بهبودی بابیان اینکه دارالقرآن الکریم در حال طراحی ساختاری است که در آن ارتباط و همبستگی بین تمام مؤسسات و زیرمجموعه‌ها تقویت می‌شود، بیان کرد: به دنبال ایجاد راهکاری هستیم که حتی بدون حضور ادارات کل استان‌ها، مجموعه‌های مردمی ما بتوانند باهم تعامل داشته و از مشکلاتی که شبکه‌های مختلف با آن روبرو هستند اطلاع حاصل کنند.

وی درباره اعتبارات دارالقرآن الکریم، افزود: یک قاعده عمومی وجود دارد که قرآن مهجور شده است جدای از این قاعده عمومی که یک نقیصه عام و دائمی است چراکه فعالیت‌های قرآنی تحت حمایت دولت‌ها نبوده‌اند و هرازگاهی هم اگر کاری صورت گرفته گذرا بوده است در سال‌های اخیر نیز چنین بوده و علاوه بر این موضوعات، اعتبارات قرآنی در بدنه سازمان تبلیغات اسلامی هم مظلوم است.

۸ میلیارد تومان اعتبار برای کل کشور

رئیس اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم همچنین ادامه داد: اعتبارات سال گذشته با کسری ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن در نظر گرفته شد که مبلغ آن‌هم برای تمام کشور فقط هشت میلیارد تومان بود که از این میزان‌هم درنهایت نزدیک به هفت میلیارد تومان تحقق یافت و امسال وعده اولیه بیش از این رقم‌ها بود اما بازهم در چندین مرحله بودجه دارالقرآن کسر شد و درنهایت اعتبارات ابلاغی دارالقرآن همین هشت میلیارد تومان است که چه میزان آن تخصیص یابد، معلوم نیست.

بهبودی بابیان اینکه چندان هم نباید سازمان تبلیغات اسلامی را در این زمینه مقصر دانست، تأکید کرد: موضوع اعتبارات و سیل‌زدگان در سال جاری سبب کاهش اعتبارات شد البته این امر را نیز باید گفت که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان تبلیغات و نمایندگان مجلس، درصد کاهش اعتبارات قرآنی بسیار محدودتر از سایر بخش‌ها بود.