زاهدان - سیل در جنوب سیستان و بلوچستان تاکنون جان ۳ نفر را گرفته و موجب انسداد راه ارتباطی ۴۰ روستا در این منطقه شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- جواد قنبری: پدیده آب و هوایی «مونسون» با وجود همه خیر و برکاتی که برای استان سیستان و بلوچستان دارد در برخی موارد به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب موجب بروز مشکلاتی برای مردم جنوب این استان می‌شود.

مردم منطقه بلوچستان متأسفانه علاوه بر اینکه در زمستان به دلیل ضعف زیرساخت‌ها با مقدار کمی بارش درگیر سیل و مشکلات آن می‌شوند در تابستان هم به دلیل بارش‌های تابستانی ناشی از پدیده آب و هوایی «مونسون» با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند.

بنابر اعلام سازمان هواشناسی بارش‌های مونسون تا امروز حدود ۹ شهرستان سیستان و بلوچستان را در برگرفته که در برخی نواحی سبب جریان یافتن رودخانه‌های محلی و سیلابی شدن برخی معابر شهرهای جنوب شرق و نیمه جنوبی این استان شده است.

از آنجایی که این بارش‌ها در نتیجه جریانات شدید همرفتی و تشکیل ابرهای کومولی فرم است، انتظار بارش‌های رگباری، تندبادهای موقت، صاعقه و رعد و برق نیز وجود دارد.

۴۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب هستند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارش‌های ناشی از پدیده آب و هوایی مونسون درگیر سیلاب هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون به ۳۳۳ خانوار در ۳۳ روستای درگیر سیلاب در شهرستان‌های سراوان، نیکشهر و ایرانشهر توسط نیروهای هلال احمر امداد رسانی شده است، افزود: همزمان با بروز بارندگی‌های رگباری در جنوب استان نیروهای امدادی در آماده باش کامل قرار گرفتند.

م اینک ۴۶ تیم عملیاتی درقالب ۲۱۵ امدادگر به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان خدمات رسانی می‌کنند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک ۴۶ تیم عملیاتی درقالب ۲۱۵ امدادگر به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان خدمات رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۵ نفر در قالب ۴۰ خانوار در مناطق سیل زده اسکان اضطراری داده شده‌اند، تصریح کرد: همچنین طی این مدت ۴۰ دستگاه چادر امدادی، ۹۰ تخته موکت و ۱۶۲ تخته پتو به همراه مواد غذایی در بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

سیل در جنوب سیستان و بلوچستان جان ۳ نفر را گرفت

مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: براثر بارندگی عصر سه شنبه و جاری شدن سیل در روستای «پاگ» از توابع بخش «بزمان» شهرستان ایرانشهر متأسفانه یک مادر و فرزند جان خود را از دست دادند.

عبدالرحمن شهنوازی با اشاره به اینکه این مادر و کودک در حاشیه روستا بودند که در جریان سیلاب قرار گرفتند، افزود: متأسفانه مادر ۴۵ ساله به همراه پسر ۱۱ ساله خود به دلیل عدم توجه به سیلابی بودن رودخانه در سیل گرفتار شدند و هر ۲ نفر جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها از جمله اورژانس، هلال احمر و نیروهای مردمی در حال تلاش برای یافتن اجساد این ۲ قربانی سیل هستند، ادامه داد: روستای «پاگ» در ۱۵۰ کیلومتری شمال شهر بزمان از توابع شهرستان ایرانشهر واقع شده است.

مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین متاسفانه صبح امروز یک پسر بچه ۸ ساله در روستای «شادی گور» نیز گرفتار جریان آب رودخانه «کاجو» شد و جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: به علت بارش باران و طغیان رودخانه‌های فصلی، محورهای «خیرآباد به ایرانشهر» و «ایرانشهر به مهرستان» نیز از شب گذشته مسدود شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر راه ارتباطی ۴۰ روستا در محدوده شهرستان قصرقند به علت طغیان رودخانه «کاجو» مسدود شده است، تصریح کرد: امدادرسانی به سیل زدگان آغاز و همچنان ادامه دارد.

شهنوازی اظهار داشت: همچنین بارندگی و سیلاب به تعدادی از زیرساخت‌ها از جمله شبکه‌های برق، مخابرات، راه و فضای‌های شهری خسارت وارد کرده است که پس از برآورد از طریق رسانه اطلاع رسانی می‌شود.

وی از مردم درخواست کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی ادامه فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان از تجمع در مسیر رودخانه‌های فصلی پرهیز کنند.

بارش‌های همرفتی در جنوب شرق و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان ادامه دارد

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی بارش‌های همرفتی همچنان تا فردا در جنوب شرق و بخش‌هایی از نواحی نیمه جنوبی این استان ادامه دارد.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی از تردد و استقرار در مناطق مرتفع همچنین در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری شود

علی ملاشاهی با اشاره به اینکه طی این مدت انتظار بارش‌های رگباری، تندبادهای موقتی، صاعقه و رعد و برق نیز در این مناطق وجود دارد، افزود: توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی از تردد و استقرار در مناطق مرتفع همچنین در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری شود.

فرماندار شهرستان قصرقند هم در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سیل در چند روز اخیر راه ارتباطی چندین روستای حاشیه رودخانه «کاجو» شهرستان قصرقند در جنوب استان سیستان و بلوچستان با بیش از یک هزار و ۳۰۰ خانوار را قطع کرد.

رحیم بخش پاک اندیش با اشاره به اینکه ارتباط بیش از ۳۰ روستای حاشیه رودخانه کاجو به دلیل سیلاب اخیر قطع شده است، افزود: از زمان بروز حادثه خدمات رسانی به این روستاها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی با اشاره به توزیع سبد غذایی بین یک هزار و ۳۰۰ خانوار روستاهای اطراف رودخانه کاجو توسط بالگرد هلال احمر ادامه داد: هم اینک آب ناشی از بارندگی چند روز اخیر در منطقه در حال فروکش کردن است و امدادرسانی به سیل زدگان باجدیت دنبال می‌شود.