بیرجند- مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی خراسان جنوبی طی سه سال گذشته سرمایه گذاری شده است.

مهدی بهدانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بخشی از تسهیلات قابل پرداخت در بخش کشاورزی در سه ماهه نخست سال ۹۸ از منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ درباره برنامه تولید و اشتغال وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از این محل ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات در مرحله اول برای محصولات گلخانه‌ای ابلاغ شد که تا الان ۱۵۰ طرح با مبلغ حدود ۱۹ میلیارد تومان در این حوزه شناسایی و به بانک عامل از طریق کارگروه مربوطه برای پرداخت وام ارسال شد.

بهدانی ادامه داد: در هفته جاری نیز ۳۰ میلیارد تومان دیگر تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای بحث‌های شیلات، آبزیان، گیاهان دارویی و زعفران ابلاغ شد که البته هنوز طرحی به سیستم بانکی معرفی نشده است.

وی افزود: علاوه بر این‌ها ردیف اعتباری برای خط توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی را داریم که اگر واحدهای تولیدی کشاورزی بخواهند در مسیر مکانیزه شدن قدم بردارند می‌توانند از این اعتبارات استفاده کنند.

بروکراسی اداری و کمبود مشوق های سرمایه گذاری

مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ بند الف ۷ درصد و با بازپرداخت پنج ساله و تسهیلات خط توسعه مکانیزاسیون نیز ۱۵ درصد و با بازپرداخت پنج ساله است.

بهدانی اظهار کرد: در سه سال گذشته به طور متوسط در هر سال ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در خراسان‌جنوبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بیشتر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و دامپروری در خراسان‌جنوبی در بحث دام و طیور است که علت آن را باید قطب بودن خراسان جنوبی در کشور در محصولات دام و طیور از گذشته دانست.

مدیر امور سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه به علت زیاد بودن واحدهای مرغداری پرداخت تسهیلات در بخش مرغداری‌ها (مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار) در استان ممنوع شده است، ادامه داد: اولویت جهاد کشاورزی برای سرمایه‌گذاری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خراسان‌جنوبی چون تولید محصولات گلخانه‌ای است.

بهدانی یادآور شد: بروکراسی اداری به ویژه در مؤسسات مالی و سیستم‌های بانکی، محدودیت‌های اقلیمی نسبت به برخی از استان‌های کشور، کم بودن مشوق‌های سرمایه‌گذاری از مهمترین موانع گسترش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در خراسان‌جنوبی است.