بوشهر- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر گفت: سرقت های خرد در راس و نزاع های بین فردی رتبه دوم را دارا است.

الماس گشتاسبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی، پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضاییه است اما قانون و یا برنامه ریزی خاصی در این خصوص انجام نشده بود.

وی افزود: در همین راستا از سال ۹۰ معاونتی بنام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به مجموعه قوه قضائیه اضافه شد و در استان ها نیز این معاونت در زیر مجموعه دادگستری ها شکل گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر تصریح کرد: علم پیشگیری بر سه مرحله فرهنگی و اجتماعی و امنیتی، انتظامی و قضایی تقسیم بندی می‌شود که در استان برای این سه مرحله برنامه هایی تدوین و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی  ۱۲ برنامه مدون برگزار کرده ایم، بیان کرد: از جمله این برنامه ها می توان به کارگاه های سبک زندگی اسلامی ویژه متقاضیان طلاق، سربازان، معتادین و زندانیان، کنترل و کاهش خشونت، اصلاح و بازاجتماعی کردن زندانیان، تربیت مدرس برای مهد کودک ها و پیش دبستانی ها و همچنین مشاوره های پیش از ازدواج و مراقبت بعد از خروج معتادین و نظارت بر درمان آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته کارگاه های پیشگیری از طلاق موجب کاهش ۱۰ درصدی طلاق توافقی در استان شد، خاطرنشان کرد: در حوزه امنیتی و انتظامی نیز چهار برنامه مهم که شامل حوزه صیانت از آب، نا امن سازی مکان های تولید و توزیع مواد مخدر، کاهش جرایم خشن و امنیت اخلاقی می باشد در حال انجام است.

گشتاسبی با بیان اینکه امر پیشگیری بسیار گسترده است و قوه قضاییه نمیتواند به تنهایی به این موضوع رسیدگی کند، گفت: دیگر قوا و مردم نیز باید در راستای تحقق این مهم در کنار قوه قضاییه باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر در خصوص موضوعاتی که حجم بالایی از پرونده های کیفری ورودی به دادگستری را تشکیل می‌دهند، گفت: سرقت های خرد در راس و نزاع های بین فردی رتبه دوم را دارا است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در استان سرقت های خشن و مسلحانه کاهش داشته است.

گشتاسبی گفت: در راستای کاهش و مقابله با خشونت طرحی  سال گذشته در شهرستان دشتستان به صورت پایلوت برگزار شد که امسال این طرح در تمامی شهرستان های استان برگزار خواهد شد.