دشتی- با توجه به کمبود آب در شهرستان دشتی برای کشت‌های روباز، ضروری است که کشاورزان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنند که نقش بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولید محصولات دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، قاسم بازیاری: گلخانه یکی از راه حل های مناسب برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از مناطق که آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه بهترین گزینه برای تولید محصولات است.

با توجه به نیاز روزافزون بازار به محصولات کشاورزی مختلف از جمله سبزیجات و صیفی‌جات خارج از فصل، این روش تولید و کشت، امروزه به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است.

کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و روباز دارای مشکلات کمتری است؛ به علاوه بازه زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه تر است.

استان بوشهر از ظرفیت مناسب برای احداث گلخانه در اراضی کشاورزی برخوردار است و در حال حاضر شهرستان دشتی یکی از قطب این حوزه به خود اختصاص داده است و از طرفی با توجه به کمبود آب در این منطقه ضرورت دارد کشت های گلخانه ای افزایش یابد.

توسعه گلخانه‌ها در دشتی

فرماندار دشتی  در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ۹۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گلخانه‌ای قرار دارد.

عبدالله نادری افزود: دشتی در حوزه گلخانه‌ای از شهرستان‌های پیشگام در سطح استان است و در حال حاضر نیز ۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت گلخانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از این  گلخانه ها در بخش کاکی است، افزود: ۳۰ درصد گلخانه های استان بوشهر در شهرستان دشتی احداث شده است.

۳۰ درصد گلخانه های استان بوشهر در شهرستان دشتی احداث شده استنادری ادامه داد:  با توجه به شرایط کنونی کشور بهترین راه برای مقابله با تحریم های دشمنان اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اجرای طرح های گلخانه ای نقش بسزایی در صیانت از منابع آب، افزایش تولیدات و جلوگیری از هدر رفت محصولات دارد.

نادری اضافه کرد: انتظار داریم مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان با برنامه‌ریزی لازم تا پایان سال جاری سطح زیر کشت گلخانه ای در شهرستان افزایش  دهند.

وی خاطرنشان کرد:  در سال گذشته کشاورزان در برخی محصولات متضرر می شدند که  باید با اطلاع رسانی مناسب کشاورزان را به سمت کشت های گلخانه ای تشویق کنیم.

نادری گفت: هیچ کدام از دستگاه اجرایی شهرستان حق جلوگیری در اجرای طرح ها اقتصادی در شهرستان ندارد.

ترغیب کشاورزان به کشت گلخانه‌ای

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سطح زیر کشت اراضی گلخانه ای در شهرستان دشتی افزایش می‌یابد، گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته تلاش داریم تا پایان سال جاری سطح زیر کشت اراضی گلخانه ای در شهرستان دشتی افزایش یابد.

شیر علی بهادی افزود: یکی از رویکردهای اصلی این مدیریت در سال جاری تشویق و ترغیب کشاورزان به سمت کشت های گلخانه ای است.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش حجم سفره‌های زیر زمینی، کشت‌های گلخانه‌ای نقش بسزایی در صرفه جویی مصرف آب و افزایش محصولات دارد.

بهادری تصریح کرد: تلاش داریم با اطلاع رسانی به متقاضیان، سرمایه گذاران، کشاورزان و نیز مهیا کردن شرایط لازم از جمله پیگیری برای کاهش استعلامات سطح زیر کشت گلخانه‌ها در شهرستان افزایش دهیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۹۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گلخانه قرار دارد و این شهرستان در این حوزه در سطح استان پیشگام است.

بهادری ادامه داد: بر اساس برنامه ابلاغی از ابتدای سال جاری تاکنون در زمینه کشت گلخانه به روش سبک و داربستی ۱۵ هکتار و گلخانه با پوشش پلاستیکی ۹ هکتار متقاضی داریم.

حمایت از توسعه کشت گلخانه‌ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به سیاست توسعه گلخانه ها و شرایط خاص اقلیمی حاکم بر استان امسال سطح کشت گلخانه ها در سطح ۳۰۰ هکتار اجرا می شود.

محمد تقی منوچهری افزود: سال گذشته ۱۰۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر به زیر کشت گلخانه ها رفت که از این میزان ۷۴ هکتار کشت داربستی و ۲۹ هکتار به صورت گلخانه ای بوده است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر میزان سطح زیر کشت گلخانه ها در استان بوشهر ۳۲۰.۵ هکتار است که بیش از شش هزار و ۳۸۴ تن محصول تولید می شود.

منوچهری گفت: وجود ۱۰ هزار هکتار زمین های مستعد کشت گلخانه ای در جنوب استان، تولید ۸۵۰ هزار تن انواع سبزی و صیفی، سد چشم شیر با ۶۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب که امکان احداث شش هزار هکتار گلخانه را دارد، گردش مالی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ازمحل گوجه فرنگی و ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی، وجود ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی و شرایط مناسب برای نصب آب شیرین کن و ۱.۱ میلیارد قطعه تولید نشاء از جمله ظرفیت های استان بوشهر در این بخش است.

با توجه به اقدامات صورت گرفته در سطح شهرستان انتظار داریم کشاورزان به سمت کشت های گلخانه ای حرکت کنند که قطعا مزایای فراوانی برای آنها به همراه خواهد داشت.