رشت- مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه با تأکید بر اهمیت حفظ آثار و نسخ خطی، گفت: نسخ خطی و چاپ سنگی هویت فرهنگی و دینی یک ملت است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر یکشنبه نخستین کارگاه آموزشی «آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و با تدریس مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

کارشناس نسخ خطی کشور با اشاره به اینکه پیروان دین اسلام و به ویژه مذهب تشیع نخستین پدیدآورندگان آثار و منابع ارزشمند خطی بودند، اظهار کرد: بعد از آن و از زمان تشکیل حکومت آل بویه در گیلان برای نخستین بار در ایران و با گسترش این مذهب در اردبیل و تبریز، استان‌های جنوبی و بخش‌های دیگر، فرهنگ کتابت آثار و منابع نسخ خطی در اقصی نقاط کشور منتشر شد.

رضا محمدپور ریشه‌های کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی در هنر را تاریخ و هویت مردم مناطق مختلف دانست و افزود: این منابع ارزشمند هویت دینی و فرهنگ ملی و حتی بین المللی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار در دهه های گذشته، گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوی نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه آسیب‌های جبران ناپذیری به آنها وارد شده است.

خلق یک اثر خطی و سنگی حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت است

مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه با بیان اینکه آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردم هر کشور از مهمترین مباحث مورد توجه دولت ها است، تصریح کرد: جلوگیری از سرقت، آفت زدایی منابع و ممانعت از استفاده افراد غیر متخصص از منابع نسخ خطی و چاپ سنگی، باید در دستور کار مسئولان این حوزه باشد و با آموزش‌های لازم به افراد، متخصصان جدید در این حوزه تربیت شوند.

محمودپور خلق یک اثر خطی و سنگی را حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت دانست و بیان کرد: کتابخانه ملی، کتابخانه علامه مرعشی قم، آستان قدس رضوی، مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه کتابخانه ملک را جز مهم‌ترین مراکز نگهداری این آثار هستند که علاقمندان می توانند برای مشاهده و آشنایی با این منابع ارزشمند به این مراکز مراجعه کنند.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۸۰ نسخه سهم کتابخانه‌های عمومی استان گیلان است.