خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه : هفته ای که گذشت با برگزاری همایش بین المللی "وحدت اسلامی" با موضوع ویژگیهای فردی، اجتماعی و فرهنگی و تمدنی حضرت محمد (ص) همراه بود که طی آن دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تربیت نسلی پیشتاز و پیشگام را از معجزات پیامبر اسلام خواند، در بیانیه پایانی این همایش نیز تقریب میان مذاهب اسلامی به عنوان عاملی برای دستیابی به وحدت مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی با حضور 165 متفکر از 45 کشور جهان عصر روز جمعه 17 فروردین ماه با هدف تعمیق وحدت جهان اسلام و با موضوع سیره پیامبر اعظم(ص) در سه محور ویژگیهای فردی، اجتماعی و فرهنگی و تمدنی طی سه روز در سالن اجلاس سران افتتاح شد .

بیستمین همایش وحدت اسلامی بعد از ظهر امروز افتتاح می شود

بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی با محور نخست اخلاق انسانی، ایمان و عبودیت، رفتار خانوادگی، مدارا و آسان ‌گیری، رهبری و مدیریت اجتماعی، سیاسی، نظامی، دیپلماسی ، تعادل در شخصیت: "خوف و رجاء، قاطعیت و عطوفت ، عدالت و مهرورزی" را مورد بررسی قرار می دهد در حالی که بخش ویژگیهای اجتماعی  شورا، حقوق بشر، عدالت اجتماعی ، پیشرفت علمی، اقتصادی، تعلیم، تربیت و دعوت اسلامی، فرهنگ وحدت و تعهد متقابل، جهاد اسلامی و دفاع  از کیان امت را مورد توجه قرار داد.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین طی روزهای 21 و 22 فروردین ماه اجلاس بین المللی هیئت رئیسه مجمع فقه اسلامی را به منظور بررسی مسائل فکری و فقه جهان اسلام برگزار کرد که با حضور اکمل الدین احسان اغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی ، دبیرکل مجمع جهانی فقه اسلامی و نمایندگان 57 کشور اسلامی به عنوان اعضای هیئت رئیسه تشکیل شد.

ضرورت وحدت اسلامی مورد توجه نخبگان جهان اسلام قرار گرفته است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم آغاز به کار بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی با تأکید بر اینکه آرمان بلند وحدت اسلامی و تقریب مذاهب هر سال بیش از پیش راه خود را در میان افکار عمومی امت اسلامی و سازمانها و مراکز فرهنگی باز کرده است، گفت: طی سالهای متوالی ضرورت آن مورد توجه نخبگان علمی و سیاسی جهان اسلام قرار گرفته و مطالعات و تحقیقات گسترده علمی و اجتماعی بسیاری در این زمینه به ثمر رسیده است.

آیت الله محمدعلی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به دستاوردهای کنفرانسهای قبلی اظهار داشت:  در نوزده دوره برگزار شده این کنفرانس، هزاران نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان از سراسر دنیا شرکت کرده و ده‌ها موضوع مهم و حیاتی علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی روز جهان اسلام را به بحث و بررسی گذاشته‌اندو حاصل این تلاشها در ده‌ها مجلد کتاب، مجله و نشریه تقدیم جهان اسلام شده و در شبکه های مختلف رادیویی، تلویزیونی و پایگاه‌های اطلاع ‌رسانی اینترنتی بازتاب گسترده یافته است.

وی با اشاره به اینکه موضوع کنفرانس امسال ویژگیهای سیره و سنت رسول اکرم است و امسال نیز از سوی رهبر انقلاب سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام گرفته است، گفت: رویکرد عالمانه و شناخت دقیق و موشکافانه سیره و سنت نبوی و بکارگیری آن در عرصه‌ های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان که موضوع کنفرانس ما است، هماهنگ و منسجم با این نامگذاری  است و امیدواریم دستاوردهای کنفرانس گامی در راستای دستیابی به اتحاد ملی و انسجام اسلامی باشد.

ویژگیهای ارزشمند اسلام باید الگوی ملتهای دیگر قرار گیرند

رئیس مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی عصر دیروز در بیستمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به‌ سیره و سنت پیامبر اعظم(ص) گفت: اصول و مبانی اسلام که همان ارزشهای تمدن اسلامی را شکل می‌دهند، باید آن چنان مورد توجه باشند که نمونه و الگویی برای دیگر ملتها قرار گیرند.

دکتر محمد الحبیب ابن الخوجه رئیس مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی در بیستمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به ‌سیره و سنت پیامبر اعظم(ص) گفت: تقریب و وحدت اسلامی تنها از طریق اقدامات استوار و صادقانه محقق می شود.

دکتر محمد حبیب ابن الخوجه با بیان اینکه وحدت اسلامی دارای مبانی و اهدافی است که نباید در کنفرانس‌ها و اجلاس‌های وحدت فراموش شود، گفت: باید شالوده‌های وحدت اسلامی به فرزندان و نسل‌های آینده منتقل شود تا آنها بتوانند در عصر خود حافظ دین اسلام باشند.

ابن الخوجه ضمن تأکید بر اینکه سیره و سنت نبوی در هر عصری ویژگی خاص خود را دارد، اظهار داشت: باید ویژگیهای شخصی و اجتماعی پیامبر از زوایای مختلف به نسلهای آینده انتقال داده شود و لازم است یک موضع قاطع از طریق ارائه پژوهشها در این زمینه ارائه شود.

وحدت مسلمانان عاملی برای مقابله با دشمنان اسلام است

مفتی سوریه در بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی با تأکید بر اینکه علمای اسلام باید وحدت و تقریب را تبلیغ کنند، گفت: وحدت مسلمانان جهان عاملی برای مقابله با دشمنان اسلام است . امتهای اسلامی منتظر نتایج خوب مساجد و حسینیه های ما هستند، ملت عراق دیگر طاقت درگیریهای مذهبی را ندارد، فلسطین در گامهای خود ثابت قدم است تا بتواند در برابر رژیم صهیونیستی بایستد.

دکتر احمد بدرالدین حسون از مقام معظم رهبری خواست نام خلیج اسلامی را برای خلیج فارس تعیین کند تا بدینوسیله از جولانگاه مستکبران جهان در منطقه جلوگیری شده، اجازه حضور هیچ بیگانه ای غیر از مسلمانان به آنان داده نشده و به اختلافات پایان داده شود. مفتی اعظم سوریه همچنین از تمام علمای اسلام خواست تا در منبرهای خود وحدت و تقریب را تبلیغ کنند.

ویژگیهای فردی و اجتماعی پیامبر اسلام باید مورد توجه جدی قرار گیرند

در جلسه علمی دومین روز از بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی شرکت کنندگان با بررسی ویژگیهای پدیده تکفیر و موضع سنت نبوی نسبت به آن، ضرورت توجه به ویژگیهای اخلاقی پیامبر اکرم (ص) در کتب دینی و ویژگیهای فردی و اجتماعی ایشان را مورد تأکید قرار دادند.

آیت الله واعظ زاده خراسانی عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دومین نشست علمی بیستمین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی که با موضوع "سیره رسول در شریعت" صبح روز شنبه 18 فروردین ماه در هتل استقلال تهران برگزار شد، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) دارای ویژگیهای‌ بسیار برجسته‌ ای بودند و مأموریت داشتند تا با مردم مدارا کنند.

دکتر علی اوزاک رئیس مرکز پژوهشهای علوم اسلامی ترکیه نیز در بیستمین کنفرانس وحدت اسلامی درباره تسامح و سادگی اسلام گفت: تسامح و سادگی یکی از مسائل مهمی است که اسلام برای ‌آن اهمیت فراوانی قائل است. پیامبر اسلام نیز در انجام اعمال دینی به ‌تسامح و سادگی که در واقع روح اسلام است تأکید و همگان را به‌ آن دعوت می ‌کرد.

شیخ ادریس قدوس پیشوای مسلمانان ساحل عاج نیز در این نشست با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) بهترین عقل و فصیح ‌ترین زبان را داشتند، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) همچون خورشیدی بودند که حتی راه رفتنشان برای ما الگو بود. پیامبر دارای خلق و خوی عظیم بودند و سخنانشان وحی بود که بر ایشان نازل می ‌شد.

مشترکات شیعه و سنی باید مورد توجه جدی قرار گیرند

در دومین روز از بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی شرکت کنندگان به بررسی ویژگیهای فرهنگی و تمدنی حضرت محمد (ص) پرداخته و بر نقاط مشترک میان مسلمانان و وحدت صفوف آنها تأکید کردند.

این نشست با موضوع "سیره پیامبر اعظم (ص) - ویژگیهاى اجتماعى" به ریاست شیخ عزالدین ابراهیم مشاور رئیس دولت امارات و دکتر عمار الطالبی استاد دانشگاه الجزایر نائب رئیس و دکتر محمد حسن تبرائیان معاون بین الملل مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى و دبیر هیئت علمى همایش برگزار شد .

در این همایش شیخ احمد الزین عضو جمعیت علماى لبنان، استاد رسول جعفریان اندیشمند ایرانى، دکتر احسان بعدرانى اندیشمند و پژوهشگر سورى، شیخ عبد الهادى بن الحاج اوانج رئیس حزب اسلامى مالزى، دکتر اسعد السحمرانى اندیشمند لبنانى، دکتر طیب السلامة عضو شوراى عالى اسلامى تونس،  شیخ خالد غفورى اندیشمند ایرانى، حسن البغدادی اندیشمند لبنانی و حجت الاسلام احمد زمانى پژوهشگر ایرانى، مقالات خود را با موضوعاتی چون وحدت اسلامی، شیوه های آموزش و پرورش رسول خدا (ص) و سیره پیامبر اعظم (ص)- ویژگیهاى اجتماعى ارائه کردند.

حجت الاسلام اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در این نشست به معرفی مجمع پرداخت و ایجاد وحدت اسلامى میان پیروان اهل بیت (ع) را در تمام کشورهاى اسلامى و همچنین گسترش روابط میان تمامى مسلمانان را از جمله اهداف مجمع خواند.

وى با اشاره به شرایط ناهموار روز و دسیسه هاى امپریالیستى در ایجاد فتنه طائفه گرى و درگیریهاى مذهبى از تمام مسلمانان جهان دعوت کرد تا مشکلات را کنار نهاده و با یکدیگر به زبان برادرى و برابرى صحبت کنند.

تربیت نسلی پیشتاز و پیشگام از معجزات پیامبر اسلام است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه بیستمین همایش بین المللی "وحدت اسلامی" با بیان اینکه یکی از معجزات پیامبر گرامی تربیت نسلی پیشتاز و پیشگام است، گفت: نبی اکرم در راستای رضای خدا گام برمی داشت، ایشان پاکترین پاکان بود که بالاترین مراتب را طی کرد و در سیر و سلوک برترین مقام را داشت .

در مراسم اختتامیه بیستمین همایش بین المللی " وحدت اسلامی" آیت الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه یکی از معجزات پیامبر گرامی اسلام تربیت این نسل پیشتاز و پیشگام است، گفت: بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) که دانشجوی پیامبر (ص) بود، پیامبر خدا راه مستقیم را طی کرد و شهرتی بسزا و طبیعتی کریمانه داشت.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم (ص) قائم به امر خداوند بود و در آنچه رضای خدا در آن نهفته بود، گام بر می داشت، اظهار داشت: پیامبر (ص) پاکترین پاکان بود که بالاترین مراتب را طی کرد و در سیر و سلوک برترین مقام را داشت .

دکتر هیثم الخیاط رئیس مشاورین سازمان بهداشت جهانی نیز در مراسم اختتامیه بیستمین همایش بین المللی "وحدت اسلامی" یاد آور شد: سیره و سنت ارزشمند پیامبر اعظم (ص) چراغ روشنگر مسیر حرکت بشریت است. مسلمانان برادر یکدیگر بوده و نباید به اموال و حقوق یکدیگر تجاوز کنند، از سویی کسانی که دچار تفرقه و تشتت شده و به آن دامن می زنند، عذاب الهی در کمین آنهاست.

هوشیاری مسلمانان ضرورت انکارناپذیر دستیابی به وحدت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایان کار بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی، بر ضرورت دستیابی به وحدت و انسجام اسلامی میان مسلمانان تأکید کرد و گفت: بیداری و هوشیاری مسلمانان ضرورت انکارناپذیر دستیابی به وحدت است .

محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختتامیه بیستمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با تشریح موقعیت معاصر جهان اسلام، یادآور شد: احساس زمامداران آمریکا امروز این است که حفظ موقعیت سلطه ‌طلبانه‌شان به مراتب سخت ‌تر از گذشته است. آنچه آنها مرتکب می‌شوند، اقدامی در جهت نگه‌ داشتن باقی‌مانده هیمنه ای است که رو به نابودی می رود .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتازان ملتها را علما و روشنفکران در جامعه اسلامی معرفی کرد و افزود: خوشبختانه بیداری اسلامی، امروز محصول زحمات دانشمندان دینی است که خود متعهدانه در مسیر بیدار شدن توده‌ها بوده و موفق هم شده‌اند، شاهد این مدعا آن است که بر آتش کینه و خشم دشمن افزوده شده است و در شرایط فعلی در موضع منفعلانه هستند. نباید اجازه بدهیم دشمنان ما به وسیله عوامل و بهانه های مختلف این اتفاق مبارکی را که در جهان اسلام افتاده و آن میزان نفرت بیش از هشتاد درصد از آمریکا در جوامع اسلامیست، به نفرت مسلمان از مسلمان دیگر تبدیل شود.

صفار هرندی با استشهاد به آیاتی از کلام‌الله مجید در خصوص وحدت مسلمانان، اظهار داشت: اگر کسی اعتقاد به اصلاح مؤمنین ندارد و با قالبهایی به ظاهر شرعی و روشنفکرانه می‌خواهد بر طبل جنگ میان مسلمانان بکوبد، به طور قطع از امر الهی دور بوده و باید رسوا شود. 

تقریب مذاهب اسلامی عاملی برای دستیابی به وحدت است

طی مراسم پایانی بیستمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بیانیه ای صادر و در آن با یادآوری ویژگیهای خاص پیامبر اسلام، تأکید شد: تقریب میان مذاهب اسلامی راهی مهم برای دستیابی به وحدت اسلامی است .

در بخشی از این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان در کنفرانس تأکید کردند مهمترین ویژگی‌های سیره‌ پیامبر اکرم (ص) و سنت نبوی شامل سجایا و ویژگی‌های شخصی، ویژگیهای اجتماعی و ویژگیهای فرهنگی و تمدنی است .

شرکت‌کنندگان در کنفرانس تأکید نمودند که تاسی به شخصیت حضرت رسول اکرم (ص) و دوستی با پیامبر فراتر از دوستی با خانواده، قبیله، مال و میهن است که خود والاترین و ارزنده‌ترین نشانه‌های دوستی شخصی و مراتب ایمان فردی و گروهی مسلمانان است. بدین مناسبت علما و مبلغان اسلامی باید به آگاه کردن مداوم و پیوسته‌ امت پرداخته و همواره ابعاد شخصیتی و سنت و سیره‌ شریفه‌ پیامبر را یادآور و نهال عشق و دوستی را در اعماق جان مسلمانان به ویژه نونهالان و نوجوانان آبیاری کنند.

همچنین شرکت‌کنندگان از مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی می‌خواهند تا به طور مستمر به انجام مطالعات گسترده و عمیق پیرامون ابعاد و جنبه‌های گوناگون سیره نورانی نبوی اقدام شود و نتایج مطالعات‌شان به زبان‌های مختلف و با شیوه‌ها و ابزارهای سمعی و بصری ترجمه و منتشر گردد و برای تحقق این هدف همه ابزار پیشرفته و فن‌آوری اطلاعات و هنر والا را به کار گیرند.

برگزیدگان سومین دوره کتاب سال تقریب معرفی شدند

همزمان با مراسم پایانی بیستمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، برگزیدگان سومین دوره کتاب سال تقریب معرفی شدند . در بخش تألیف، هیئت داوران سومین دوره کتاب سال تقریب کتاب "علم مقاصد‌الشریعه عند شیخ ابن عاشور" اثر استاد محمد حبیب بن خوجه را شایسته تقدیر و به عنوان کتاب سال تقریب معرفی کرد .

استاد بن خوجه دبیر کل مجمع الفقه اسلامی بین‌المللی جده و رئیس مجمع عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. در بخش ترجمه، هیئت داوران هیچ یک از آثار واصله به دبیرخانه را شایسته دریافت عنوان کتاب سال تشخیص نداد.

اما در بخش تجلیل و نکوداشت پیشگامان تقریب، در این بخش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به پاس سالها تلاش خالصانه و مجاهدت در راه تقریب و همگرایی امت اسلامی از استاد عبدالعزیز بن عثمان تویجری به عنوان شخصیت پیشگام و طلایه ‌دار تقریب تجلیل کرد.

همچنین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به پاس سالها تلاش خالصانه و خدمات ارزشمند در راه اتحاد ملی و انسجام اسلامی از استاد مولوی محمد اسحاق مدنی به عنوان شخصیت پیشگام و طلایه‌ دار تقریب تجلیل کرد.

فلسطینیها باید نمازهای خود را در مسجدالاقصی اقامه کنند

مؤسسه آبادانی مقدسات اسلامی الاقصی در بیانیه ای اعلام کرد: گروهی از یهودیان افراطی به منظور برگزاری مناسک عید یهود وارد مسجدالاقصی می شوند، از این رو فلسطینیان به منظور ممانعت از یورش آنها به این مکان مقدس باید نمازهای پنجگانه خود را در حیاط این مسجد اقامه کنند.

مؤسسه آبادانی مقدسات اسلامی الاقصی طی بیانیه ای از مردم قدس و فلسطین خواست تا به مسجدالاقصی آمده و مانع حملات گروههای یهودی و پلیس اسرائیل در ساعات اولیه صبح شوند . آنها نمازگزاران را تشویق کردند که نمازهای پنجگانه خود را در حیات مسجدالاقصی اقامه کنند و با این کار ضمن ممانعت از یورش یهودیان افراطی، در دفاع از مسجدالاقصی تشریک مساعی می کنند.

شیخ کمال الخطیب معاون رهبر جنبش اسلامی فلسطین تلاشهای یهودیان افراطی و در پی آن هتک حرمت مسجدالاقصی را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت: یهودیان به حرم قدسی وارد شدند که در گذشته سابقه نداشته است، با این کار مرحله جدیدی از اهانت یهودیان به مسجدالاقصی آغاز می شود.

غفلت کشورهای اسلامی در مورد تخریب مسجدالاقصی

رهبر جنبش اسلامی فلسطین نسبت به فعالیتهای شبانه و روزانه رژیم اشغالگر اسرائیل در راستای تخریب و ویرانی مسجدالاقصی هشدار داد و غفلت ملتها و کشورهای اسلامی و عربی را یادآور شد .

شیخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامی فلسطین با بیان اینکه رژم اشغالگر اسرائیل فعالیتهای مخربانه خود را در مسجدالاقصی شبانه و روزانه ادامه می دهند، غفلت ملتها و کشورهای اسلامی و عربی را به آنها گوشزد کرد. تنها مؤسسات محلی یا افراد از جامعه صهیونیستها به ایجاد توطئه در راستای تخریب مسجدالاقصی اقدام نمی کنند بلکه مؤسسات رسمی رژیم اشغالگر اسرائیل نیز آن را تشویق و شبانه و روزانه از فعالیت آنها حمایت می کنند.

شیخ صلاح یاد آور شد: اسرائیل یکماه پیش او را بازداشت و از او درباره تلاشهای وی در راستای دیدگاه مسلمانان علیه حفاریهای آنها در باب المغاربه و تهدید مسجدالاقصی تحقیق کردند. رهبر جنبش اسلامی فلسطین تلاشهای خصمانه اسرائیل و یورش به مسجدالاقصی گفت: این تلاشها از سوی افراطیهای یهودی یکی از ثمره های تعرض به مسجدالاقصی است که مؤسسه رسمی صهیونیستها علیه مسجدالاقصی انجام می دهند.

انجمن "رسانه ها برای قدس" تأسیس می شود

انجمن "رسانه ها برای قدس" با هدف ایجاد فرصتهایی برای تقویت اطلاعات موثق از قدس در راستای تعرض حکومت اشغالگر اسرائیل به آن تأسیس می شود تا شبکه های خبری موثق و مستقیمی از داخل شهر قدس ایجاد و شبکه های موجود در شهر را ضمن افزایش تکنولوژی، تقویت کنند.

انجمن "رسانه ها برای قدس" در چارچوب هماهنگی فعالیتهای مسجدالاقصی شامل شخصیتهای برجسته و معنوی با هدف تبادل اخبار و اطلاعات و به کارگیری رسانه ها در خدمت رسانی به قدس و مسئله فلسطین فعال می شود.

استاد صلاح عبدالمقصود روزنامه نگار و مدیر مرکز رسانه های عربی مصر در این راستا گفت: رسانه های گروهی باید در شهر حضور داشته باشند تا مسائل قدس و فلسطین از طریق آنها و با تلاش آنها اعلام شود. هدف از تأسیس این انجمن اهتمام به رسالت رسانه های گروهی است تا بر شهر قدس که شهری اسلامی بوده متمرکز شوند، از این رو انعکاس اخبار مرتبط با آن واجب اعلام شد.

از دیگر اهداف این انجمن ایجاد فرصتهایی برای تقویت اطلاعات موثق برای قدس در راستای تعرض حکومت اشغالگر اسرائیل به آن است تا شبکه های خبری موثق و مستقیمی از داخل شهر قدس ایجاد و شبکه های موجود در شهر را ضمن افزایش تکنولوژی، تقویت کنند. همچنین ایجاد پل ارتباطی میان رسانه های گروهی قدس با رسانه های دیگر و تأسیس شاخه هایی از این انجمن در مناطق مختلف از دیگر اهداف پیش بینی شده برای این انجمن است .

غربیها مدیون میراث علمی مسلمانان هستند

استاد دانشگاه فرانسه در همایش بین المللی "تمدن اسلامی در اندلس" که از روز دوشنبه 13 فروردین برای سه روز آغاز شده با بیان اینکه تمدن اسلامی جزئی از میراث جامعه اسپانیا به شمار می رود، گفت: اسپانیا بدون میراث اسلامی هیچ ندارد، شک نیست که غربیها در زمینه های فکری، علمی و تکنولوژی از میراث مسلمانان بسیار بهره گرفتند .

شرکت کنندگان در همایش " تمدن اسلامی در اندلس" در الجزایر به وجود اسلام در اسپانیا در قرن 12 اشاره کرده و اعلام کردند: تمدن اسلام از طریق دانشگاهها و مؤسسات فکری و علمی به اروپا وارد شد و ما شاهد رشد اندیشه های مسلمانان در میان جوامع غربی بوده ایم.

دکتر بوعمران رئیس شورای عالی اسلامی الجزایر با بیان اینکه وجود اسلام در اندلس همزیستی مسالمت آمیز را به وسیعترین شکل آن ایجاد کرد، افزود: دولتهای اسلامی به ادغام اعتقادات مختلف و همزیستی آنها با یکدیگر در جامعه اندلس اقدام کردند، با وجودی که یهودیان و مسیحیان در مناصب عالی وزارتی و دولتی مشغول هستند، اما مسلمانان در کشورهای اروپایی به منظور اشاعه تفکر و علم نقش به سزایی دارند. 

دکتر بیار بیدار استاد دانشگاه فرانسه با اشاره به ویژگیهای اسلام در اندلس تصریح کرد: جریانات سیاسی و فکری اسپانیا به گونه ای پیش رفت که نشان داد تنها تمدن اسلامی جزئی از میراث جامعه اسپانیا به شمار می رود. بنابراین می بینیم که اسپانیا بدون میراث اسلامی چیزی نیست و اینکه غربیها از تلاشهای اسلامی در زمینه های فکری، علمی و تکنولوژی بسیار بهره گرفتند، باید اعتراف کنیم که مدیون مسلمانان هستیم .

همایش سه روزه "تمدن اسلامی در اندلس" موضوعاتی چون معرفی تمدن اسلام، همزیستی مسالمت آمیز ادیان آسمانی در عصر طلایی اسلام، ارتباط فکری با اسلام در اندلس، همزیستی و گفتگوهای سازنده در اندلس، اسلام از قرن 6 تا 12 هجری مورد بررسی قرار گرفت.

مجموعه ای از دستنوشته های قرآنی در یمن کشف شد

مجموعه ای از دستنوشته های قرآنی به خط کوفی که به اوایل عصر اسلامی باز می گردد، در یکی از دیوارهای مسجد جامع صنعا پایتخت یمن کشف شد. مجموعه ای از قرآنهای خطی که درون کیسه ای قرار داشتند، در داخل مسجد جامع صنعا پایتخت یمن هنگام انجام نظافت دوره ای کشف شدند. این قرآن دستنوشته که به خط کوفی است و به اوایل عصر اسلامی باز می گردد، در بالای دیوار مسجد جامع صنعا در یمن کشف شده و از خطر سرقت مصون مانده است .

عبدالحکیم سیاغی مدیر اجرایی طرح ترمیم این مجموعه نفیس و با اهمیت اظهار داشت: زمانی این کیسه کشف شد که یکی از کارگران مشغول تمیز کردن مسجد بود، برجستگی دیوار توجه او را جلب می کند و با کنجاوی پی برد که کیسه ای بالای یکی از دیوارهای مسجد قرار دارد که دیدیم این کیسه پر از برگهای قرآن به خط کوفی است .این کیسه بدون هیچگونه صدمه از دیوار خارج و سپس به کتابخانه مسجد وابسته به وزارت اوقاف ارائه شد تا ضمن بررسی مورد ترمیم قرار گیرد.

تمسک به تعالیم اسلام برای توسعه علوم مختلف ضروری است

شیخ الازهر در دومین همایش بین المللی فارغ التحصیلان دانشگاه الازهر با اشاره به ضرورت اخذ علم، گفت: علم سازنده به انسان کمک می کند تا با تمسک به فضایل و تعالیم اسلام حرکتی ارزشمند و در مسیر تکامل داشته باشد .

دومین همایش جهانی فعالیتهای فارغ التحصیلان دانشگاه الازهر با مشارکت 104 کشور از 5 قاره طی سه روز 1 تا 3 آوریل ( 12 تا 14 فروردین ) در مصر برگزار شد. در این همایش موضوع " تعرض به تمدن امت اسلام" به همراه موضوعاتی درباره تمدن اسلام و غرب با مشارکت 500 اندیشمند و متفکر و سخنران از مصر، عمان، قطر، عربستان، امارات، کویت، تونس، پاکستان و مالزی و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی و استرالیایی مشارکت کرده و بر حمایت از اعتدال و میانه روی در کشورهای اسلامی به منظور ایجاد حلقه ارتباط با الازهر تأکید کردند.

شرکت کنندگان در این همایش به تأسیس انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه الازهر با هدف تحکیم شیوه های علمی دانشگاه الازهر تأکید کردند تا محصلان این دانشگاه که از کشورهای مختلف هستند به قبول دیگری اقدام کنند و نسلهای آینده بتوانند عقل و نقل، سنت و تجدد را با تمیز از هم جمع کنند. تصحیح افکار و مفاهیم نادرستی که در زمینه اسلام وجود دارد باید با تلاش از بین برود و اختلافات مذهبی و گروهی میان اقشار مختلف جامعه ریشه کن شود.

شرکت کنندگان به نقش دانشگاه الازهر در بیداری و اطلاع رسانی مردم کشور خود اشاره و نقش فارغ التحصیلان در راستای وحدت امت اسلام، دعوت به تجدید خطابه های دینی، اشاعه ارزشهای اعتدال و میانه روی، تسامح و حفظ ذخایر امت اسلامی مورد تأکید قرار گرفت. تعرض تمدنی و تاریخی، اسلام و غرب، ریشه های جمود فکری، جهانی شدن و مقاصد شریعت اسلام از موضوعات مورد بررسی در این همایش به شمار می رود.

تسامح میان مسلمانان و مسیحیان مصری افزایش می یابد

شورای ملی حقوق بشر وابسته به دولت مصر اجرای طرح اشاعه فرهنگ "هموطن" را به منظور تسامح میان مسلمانان و مسیحیان، تحکیم ارزشهای مساوات میان زنان و مردان و اشاعه فرهنگ حقوق بشر با ارائه دوره های آموزشی برای کارآموزان، در دستور کار خود قرار داده است. شورای ملی حقوق بشر وابسته به دولت مصر طرح اشاعه "فرهنگ هموطن" را به منظور تسامح میان مسلمانان و قبطیهای(قومی از مسیحیان) مصر با ارائه دوره های آموزشی برای 6 هزار و 500 کارآموز در دستور کار خود قرار داده است.   

فهمی ناشد عضو کمیته شهروندان شورای ملی حقوق بشر مصر گفت: این کمیته در درجه اول پس از تعدیل قانون از ماه گذشته این طرح را آغاز کرده است، چرا که در نیمه اول قرن گذشته مصریها در مواجهه با استعمار انگلیس از شعار "وحدت ملی" استفاده می کردند و اینک از کلمه "فرهنگ هموطن" استفاده می کنند. اصطلاح وحدت ملی به این معنی است که مصر دارای دو گروه مسلمان و مسیحی است که اصطلاح هموطن بر عدم ایجاد تفرقه میان هموطنان مصری اعم از مسلمانان یا مسیحیان و حتی زنان و مردان دلالت می کند . این طرح به تحکیم ارزشهای مساوات میان زنان و مردان و اشاعه فرهنگ حقوق بشر کمک می کند.

طی این طرح کمیته ملی حقوق بشر کارگاههای عملی و دوره های آموزشی برای بیش از 6 هزار و 500 کار آموز در زمینه رسانه های گروهی اعم از رادیو، تلویزیون و روزنامه را برای وکلا، حقوقدانان، دانشجویان دانشکده های اقتصاد، علوم سیاسی، علوم تربیتی و ارتباطات تنظیم کرده است. با توجه به اینکه میان مسلمانان و قبطیهای مصری خشونتهای فردی رخ داده و تفرقه میان آنها ایجاد شده است، حکومت مصر وزارت قبطیها را ایجاد کرد، اما بر اساس نظر سنجی برخی نسبت به ترقی قبطیها در مناصب حساس دولتی هشدار دادند.

میانه روی و اعتدال از مهمترین مبانی دین اسلام است

معاون وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت با بیان اینکه اعتدال و میانه روی در اسلام امروز کمتر رعایت می شود، گفت: اعتدال و میانه روی در اسلام از مهمترین مبانی به شمار می روند که ناگهان نیامده بلکه ردپای آن در تمامی آموزه ها و تعالیم دین اسلام به چشم می خورد.

معاون وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت یکشنبه 19 فروردین ماه طی یک نشست خبری با بیان اینکه اعتدال از مسائل مهم اسلام اصیل به شمار می رود، گفت: اعتدال در اسلام ناگهان نیامده است، بلکه میانه روی در اسلام در تمامی علوم، آموزه ها و مسائل اسلام وجود دارد.

دکتر عادل الفلاح با اشاره به اینکه تأسیس کمیته تحکیم اعتدال در اسلام ضروری به نظر می رسد، اظهار داشت: آشنا کردن نوجوانان و جوانان مسلمان با اعتدال و میانه روی و معرفی دقیق آموزه ها و تعالیم اسلام امری ضروری است و باید در این راستا تحقیقات وسیع و گسترده ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دین قوی ترین وسیله برای آزادی انسان به شمار می رود، اظهار داشت: اسلام، دینی جهانشمول بوده و به او قدرت آزادی بخشیده و حتی در انتخاب دین نیز به او آزادی داده است، به طوری که در قرآن آمده "هیچ اجباری در دین وجود ندارد، راه هدایت و گمراهی نشان داده شده است"، این مسئله بیانگر وجود اعتدال و ارائه آزادی عمل به انسان است. 

مسلمانان نسبت به توطئه های بیگانگان هوشیار باشند

رئیس اتحادیه مسلمانان چین در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران در پکن با بیان اینکه اسلام دین صلح و رحمت است، گفت: کسانی هستند که تلاش می کنند تا همبستگی مسلمانان را با ایجاد اختلاف از بین ببرند، بنابراین مسلمانان باید در مقابل توطئه های بیگانگان هوشیار باشند.

شیخ هلال الدین رئیس اتحادیه مسلمانان چین طی دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران در پکن اظهار داشت: اسلام دین صلح، رحمت و محبت است که به وحدت میان انسانها دعوت می کند.

وی اتحاد و همبستگی ملتهای مسلمان را ضرورتی غیر قابل انکار خواند و افزود: کسانی هستند که تلاش می کنند وحدت یکپارچه و همبستگی میان مسلمانان را بشکنند و اختلافاتی میان آنها ایجاد کنند، از سوی دیگر مسلمانان باید در مقابل توطئه های بیگانگان هوشیار باشند.

حجت اسلامس عباسعلی اختری از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این دیدار با بیان اینکه دین اسلام باید میان همه ملتها اشاعه یابد، گفت: علمای مسلمان زبان ناطق اسلام هستند و شایسته است که اسلام را به بهترین وجه و صورت ممکن ارائه دهند .
وی در ادامه از حمایتهای حکومت چین از مسلمانان این کشور اظهار خشنودی کرد.

نمایشگاه "رسول اکرم (ص)" در ترکیه برگزار می شود

نمایشگاه "رسول اکرم (ص)" به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) از اول آوریل ( 12 فروردین) به مدت 2 هفته در ترکیه برگزار می شود. شورای فرهنگی زنان ترکیه با همکاری وزارت فرهنگ این کشور نمایشگاه " رسول اکرم (ص)" را در استانبول برگزار می کند.

نمایشگاه مذکور شامل کلید کعبه، تابلوهایی از خطوط عربی قدیمی و تاریخی، نوشته های قرآنی، ماکت کعبه و دیگر دستاوردهای باستانی و تاریخی مسلمانان است . علی بارداک اوغلو وزیر اوقاف و امور دینی ترکیه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به اهمیت آن گفت: این نمایشگاه نقش زیادی در معرفی مقدسات مسلمانان دارد.

اعجاز علمی در سنت نبوی بررسی شد

نشست "اعجاز علمی در سنت نبوی" با هدف دعوت به فهم دین اسلام به صورت علمی و اصولی 15 فروردین ماه در عربستان برگزار شد.

نشست " اعجاز علمی در سنت نبوی" با مشارکت کارشناسان اعجاز علمی قرآن کریم و سنت نبوی، امروز در دانشگاه عجمان عربستان برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست به آگاهی دهی و اطلاع رسانی جامعه به مفهوم اعجاز علمی در قرآن کریم و سنت نبوی، اهمیت خطابه های اسلامی، چگونگی مخاطب قرار دادن دیگران، دعوت به فهم دین اسلام به صورت علمی و اصولی پرداختند.

در این نشست دکتر ماهر مهدی هلال استاد بلاغت و نقد علمی احادیث نبوی، دکتر محمد رفعت زنجیر متخصص بلاغت در قرآن کریم مشارکت و مسائلی چون علل اعجاز در احادیث نبوی و امکان بلاغت نبوی را بررسی کردند.