خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: وحدت عاملی اساسی برای شکوفایی تمدن اسلامی است. در گفتگوهایی که مهر با برخی از مسئولان دینی جهان اسلام داشته است، این افراد با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به این امر، توجه به برخی اختلافات و همکاری و تعامل کشورهای اسلامی را از عوامل دستیابی به وحدت و انسجام اسلامی اعلام کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مفتی روسیه و رئیس مرکز اتحاد عالی مسلمانان روسیه با بیان اینکه مسلمانان برای وحدت باید به قرآن و سنت شریف نبوی رجوع و به آن تمسک جویند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در احیای روح همبستگی میان مسلمانان دارد و این وحدت عاملی برای شکوفایی آنها به شمار می رود.

ایران نقش مهمی در احیای روح همبستگی میان مسلمانان دارد/ وحدت عامل شکوفایی مسلمانان است

شیخ نفیع الله عشیروف رئیس اتحادیه روسیه، مفتی روسیه و رئیس مرکز اتحاد عالی مسلمانان روسیه با بیان اینکه وحدت امت اسلامی به زمان یا مکان خاصی مربوط نمی شود، اظهار داشت: وحدت واجبی دینی برای همه مسلمانان اعم از سنی، شیعه و دیگر گروههای اسلامی است.

وی با اشاره به نام نهاده شدن امسال به نام " انسجام اسلامی" تصریح کرد: از سوی دیگر احیای این مفاهیم به ویژه از سوی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران به نقش جمهوری اسلامی ایران در احیای روح همبستگی و روح وحدت اسلامی دلالت می کند که از رسول اکرم (ص) به ما رسیده است.

مفتی روسیه با بیان اینکه در دنیای امروز مسلمانان با یکدیگر متحد هستند، اظهار داشت: برخی از گروهها، جماعتها و کشورها برای منافع شخصی یا گروهی سعی در تفرقه افکنی دارند، رهبر انقلاب اسلامی ایران در این شرایط جهان اسلام را برای وحدت خطاب قرار داده و آنها را به انسجام دعوت کرده است .

رئیس اتحادیه روسیه با بیان اینکه وحدت مسلمانان اساس شکوفایی آنها به شمار می رود، کلام رهبر انقلاب اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: فراخوان از سوی ایشان به عالم اسلام به ویژه در این زمان که امت اسلام با مشکلات بسیاری از سوی کشورهای دشمن مانند آمریکا و برخی از کشورهای غربی روبه رو شده بسیار مهم است و بر ما واجب است که به قرآن و سیره رسول اعظم (ص) تمسک جوئیم.

عشیروف یکی از راههای تحکیم وحدت میان مسلمانان را رجوع به اصول، رجوع به قرآن و سیره شریف نبوی برشمرد و تصریح کرد: بر ما واجب است روح وحدت را که در قرآن و سنت آمده، زنده کنیم. امام خمینی نیز در طول زندگی خود همه مسلمانان را به وحدت دعوت می کرد و ما باید این کلمات شریف را به یاد آوریم و به وحدت خود بازگردیم و یکدیگر را دوست بداریم، همانطور که خداوند به ما امر کرده است که "مسلمانان برادرند" ما باید برادران حقیقی یکدیگر باشیم .

تعامل مسلمانان عاملی برای تثبیت اتحاد اسلامی است

تاج الدین الهلالی مفتی استرالیا با بیان اینکه عزت، بزرگی و کرامت امت اسلامی به مکان و زمان خاصی بستگی ندارد، اظهار داشت: خداوند فرموده که نماز، زکات، روزه و حج از ضروریات دنیا و زندگی دنیایی است و ملتها با تمسک به این فرایض پابرجا خواهند ماند و باید به آن چنگ زنند .

وی با اشاره به راههای تحکیم وحدت و انسجام مسلمانان گفت: مسئله اول این است که مسلمانان باید به ریسمان محکم الهی چنگ زنند، متفرق نشوند و اتحاد خود را حفظ کنند، از این رو ما باید به پروردگار واحد، نبی واحد، قبله واحد و کتاب واحد تمسک جوئیم .

مفتی استرالیا بر مسئله همکاری و هماهنگی میان کشورهای اسلامی تأکید کرد و افزود: اینک نسبت همکاری میان کشورهای اسلامی با یکدیگر تنها 15 درصد است، این در حالی است که آنها با دشمنان خود همکاری می کنند، اتومبیلهای آنها اروپایی و آمریکایی است، لباسها و منسوجات آنها از اروپا و آمریکا است و در دیگر وسایل خود نیز با آنها همکاری می کنند.

تاج الدین الهلالی با اشاره به اینکه مسلمانان باید از هر چیزی که منجر به افزایش توان و نیروی آنها می شود استفاده کنند، یاد آور شد: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران اسباب قدرت و توان خود را اخذ کرده و سعی در به دست آوردن اسباب قدرت هسته ای مسالمت آمیز که شکی نیست حق آنهاست، دارند، از این رو دعوت رهبر انقلاب اسلامی ایران دعوت به سوی اتحاد و انسجام امت اسلامی است و بسیار مهم به شمار می رود.

مؤسسات دینی برای اشاعه وحدت میان مسلمانان فعالتر شوند

دکتر سمیر سلیمان استاد جامعه شناسی و روابط بین تمدنهای دانشگاه لبنان با بیان اینکه انتخاب امسال به نام وحدت و انسجام اسلامی از سوی رهبر انقلاب اسلامی ایران قابل تقدیر است، اظهار داشت: جهان اسلام طی دوره های اخیر با بحرانهایی روبه رو شده که این بیان بسیار مهم و اساسی به شمار می رود.
 
به گزارش مهر، استاد جامعه شناسی دانشگاه بیروت با تأکید بر اینکه تقسیمات و انشعابات امنیتی و سیاسی ما را نمی ترساند، بلکه آنچه که از آن هراس داریم اختلاف سیاسی برای استقلال مسئله مذهبی است، یاد آور شد: بیشتر علما و عقلا بر این باورند که مشکلات مذهبی به معنای واقعی کلمه وجود ندارد، بلکه مشکل حقیقی در درجه اول مسائل سیاسی است که سعی در استقلال مذاهب دارند که جای تأسف است.

دکتر سمیر سلیمان هدف از انجام گفتگوهای دینی را تقریب و شناخت تمدنها، ادیان، مذاهب مختلف، فلسفه و ایدئولوژی سیاسی خواند و اظهار داشت: مشکل اصلی، مؤسسات دینی و تقریب میان آنهاست و معنایش توسعه و ترقی از طریق تقارب و تصمیمات سیاسی واحد است. فعال سازی هر نوع گفتگو باید انجام گیرد چرا که اینک فعالیتهای سیاسی بسیار بیشتر از فعالیتهای مؤسسات دینی است.

برنامه ریزی از ضرورتهای وحدت عمل مسلمانان است

دکتر محمد بشاری دبیر کل کنگره اسلامی اروپایی و رئیس فدراسیون مسلمانان فرانسه با بیان اینکه امت اسلامی امروزه سخت ترین و بدترین شرایط را می گذرانند، اظهار داشت: این شرایط و مراحل منجر شده تا دستاوردهای امت اسلامی با از بین رفتن فتنه های گروهی دست یابد.

دکتر بشاری با اشاره به اینکه امت اسلام ضمن اینکه باید خیرترین مردم باشند و باید به انجام امور خیر اقدام کنند، یاد آور شد: از امور خیر می توان به امر به معروف، نهی از منکر و ایمان به خدای واحد اشاره کرد که در این شرایط سخت ایران به همه ملتها و نسلها درسهای جدید می آموزد و در واقع ملتهای اسلامی و اقلیت مسلمان را به سوی وحدت و اتحاد فرا می خواند. برای رسیدن به وحدت، مسلمانان باید مراحل مختلفی را پشت سر گذارند و اختلافات گروهی که میان مسلمانان وجود دارد را بررسی و از بین ببرند.  بنابراین پایه ریزی اصول اساسی برای وحدت عمل نقطه اصلی وحدت مسلمانان محسوب می شود.

رئیس فدراسیون مسلمانان فرانسه در ادامه اظهار داشت: ما امتها را به اسلام دعوت می کنیم، یعنی اسلام را تبلیغ می کنیم تا دیگران تمدن و فرهنگ ما را مشاهده کنند و این دعوت و تبلیغ بر عهده رهبران کشورهای اسلامی، ملتها و گروههای مسلمان قرار دارد تا به ارائه چهره حقیقی دین اسلام اقدام کنند، چرا که اسلام دین صلح، همزیستی، تعقل ارتباط محبت و دین است و دین ذوب شدن در تمدنهای دیگر نیست، بلکه خود، دارای عناصر و مؤلفه های اساسی در میان تمدنهای دیگر است که ارتباط و اتصال با دیگران را ممکن می سازد.

انقلاب ایران مسلمانان را برای دستیابی به وحدت هوشیار کرده است

دکتر احمد عبدالرحیم السایح استاد دانشگاه الازهر مصر و ام القرای عربستان اظهار داشت: واضح است که انقلاب اسلامی ایران مردم و جوامع اسلامی را نسبت به وحدت مسلمانان، انسجام و همبستگی آنها هوشیار کرده و به صورت صحیح آن را برای مسلمانان مطرح کرده است.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه مذاهب مختلف اسلامی دارای اصولی واحد، کتابی واحد، قبله ای واحد، پیرو سنت رسول خدا (ص) و فرایض الهی هستند، تصریح کرد: علمای جامعه ایران به منظور دستیابی مسلمانان به وحدت فعالیتهایی انجام می دهند و مسلمانان را نسبت به تعرضات و تعدیاتی که امت اسلام با آن روبه روهستند، آگاه می کند تا وحدت و انسجام میان آنها حفظ شود.  
 

دکتر عبدالرحیم السایح با تأکید بر برگزاری همایش بین المللی وحدت اسلامی مجمع تقریب میان مذاهب اسلامی یاد آور شد: همایش مذکور از ضروریات حیاتی برای زندگی مسلمانان به شمار می رود که نیاز به وحدت دارد تا بتوان از طریق آن با تعرضات دشمن که سعی در تفرقه افکنی و از بین بردن صفهای یکپارچه مسلمانان دارند، مقابله کرد. 

استاد دانشگاه الازهر مصر با بیان اینکه شایسته است گفتگوی میان مذاهب مختلف اسلامی را درک کنیم، افزود: گفتگوهای اسلامی با مسلمانان و مذاهب مختلف اسلامی نیاز به اقرار به دیگری داشته و طی آن باید به وجود همه مذاهب اسلامی اعتراف کنیم، از سوی دیگر در گفتگو با غیر مسلمانان نیز باید به اسلام بپردازیم؛ زیرا ما مسلمانان از سردمداران علوم مختلف بوده ایم.  از این رو ما باید گفتگوهای اسلامی میان مسلمانان را به منظور دستیابی به وحدت، و همچنین گفتگو با غیر مسلمانان را به منظور معرفی اسلام و ارزشهای اسلامی انجام دهیم .

تعامل نخبگان مسلمان زمینه ای برای تقریب و وحدت است

شیخ علی الخطیب عضو شورای عالی مسلمانان شیعه لبنان اظهار داشت: با توجه به خطراتی که امروز جهان اسلام را تهدید می کند و تلاشهای فتنه انگیزان و همچنین بحرانهایی که دشمنان در حال ایجاد آن هستند، انتخاب سال انسجام اسلامی از سوی رهبر انقلاب اسلامی ایران در مواجهه با این خطرات و ایجاد وحدت حقیقی مسلمانان بسیار مهم است. 

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید به بیداری، آگاهی و هوشیار کردن مسلمانان در جهان اسلام پرداخته و نسبت به خطراتی که آنها را تهدید می کند، هوشیار باشند، تصریح کرد: جهان اسلام باید برای مبارزه با بحرانها و توطئه های دشمنان هوشیار باشند تا بتوانند فعالیت آنها را در راستای ارائه چهره نادرست اسلام و ایجاد فتنه میان مسلمانان خنثی کنند. از این رو رسانه های گروهی باید به صورت وسیع و مستمر فعالیت کنند .

عضو شورای عالی مسلمانان شیعه برگزاری همایشهای بین المللی و دیدار میان فرهیختگان و نخبگان مسلمان را راهی برای کاهش خفقان و توطئه های دشمنان در جهان اسلام خواند و افزود: باید به مرحله ای برسیم تا به واسطه آن تقریب میان مسلمانان ایجاد شود.

علی الخطیب با اشاره به اینکه یکی از فعالیتهایی که دشمنان اسلام انجام می دهند، ارائه چهره نادرست اسلام است، یاد آور شد: این فعالیتها تنها از سوی دشمنان اسلام و مسلمانان انجام نمی گیرد، بلکه گاهی اوقات مسلمانان افراطی علت اصلی آن به شمار می روند، به طور مثال برخی از افراطیون بی علت و دلیل به اعمال خشونت و ارعاب دست می زنند و مرتکب قتل و اعمال مجرمانه می شوند و این مسئله به افزایش بحران می انجامد. 

مسلمانان باید بر مشترکات خود تأکید کنند / عملکرد هوشیارانه در برابر دشمنان اسلام ضروری است

صلاح الدین الجعفراوی معاون دبیر کل کنگره اسلامی اروپایی در آلمان با بیان اینکه ما صبح روز جمعه ( 17 فروردین) شنیدیم که رهبر انقلاب اسلامی ایران این سال را به نام " انسجام اسلامی" انتخاب کرده است، گفت: این مسئله بسیار عالی است، به ویژه در این شرایط که دشمنان سعی در جدایی و تفرقه افکنی میان صفهای ما مسلمانان دارند این کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران تأثیر بسیاری بر کسانی که آن را می شنوند، دارد.

وی با بیان اینکه ما نیز آن را میان کشورها و ملتهای مختلف گسترش خواهیم داد، اظهار داشت: تا جائی که امکان دارد، تلاش خواهم کرد این مسئله را از طریق رسانه های گروهی در کشورهای مختلف به ویژه در آلمان که در آن زندگی می کنم، اروپا و کشور اصلی خودم مصر تعمیم دهم.

الجعفراوی با تأکید بر اینکه بر مسلمانان واجب است اتحاد داشته باشند، راهکارهای وحدت مسلمانان را برشمرد و افزود: آنها باید اختلافات خود و امور فرعی را کنار گذارند و امور کلی و اساسی را گرد آورند. ما به خدای واحد، نبی واحد، قبله واحد ایمان داریم و قرآنی واحد می خوانیم، پس باید در اموری که با هم اختلاف داریم چون اختلافات مذاهبی و فقهی خود متحد شویم تا از ایجاد اختلاف میان مسلمانان جلوگیری به عمل آید.
 
وی مسئله دوم در وحدت مسلمانان را هوشیاری جدی نسبت به دشمنان اسلام چون آمریکا و صهیونیست خواند که در تلاشند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و تصریح کرد: سومین نکته این است که باید جلوی فعالیت افراطی گراها و تندروها را در هر مذهب و فرقه بگیریم و در مقابل هر چیزی که اختلافات و تفرقه را افزایش می دهد، ایستادگی کنیم و آنچه را که بر نقاط مشترک و اشاعه وحدت کمک می کند، چنگ زنیم.

وحدت مسلمانان زمینه دستیابی به قدرت اسلامی است

دکتر عبدالحمید الشریف پژوهشگر و اندیشمند اسلامی از لیبی و مشهور به شاعر عراقی و مبلغ وحدت مسلمانان عراق با بیان اینکه من همواره به وحدت میان کشورهای اسلامی فرا می خوانم و عزت اسلام و عرب را از یکدیگر جدا نمی دانم، اظهار داشت: کشورهای اسلامی حتی با تبلیغاتی که از سوی کشورهای استعماری انجام می گیرد باید وحدت و اتحاد خود را حفظ کنند. بنابراین هنگامی که کشورهای  اسلامی متحد شوند، هیچ خطری از سوی صهیونیستها، غربیها، اروپا و آمریکا آنها را تهدید نمی کند زیرا زندگی مسلمانان با قدرت تکوین می یابد و قدرت یکی از شرایط وحدت میان آنها به شمار می رود و پلکانی است که به امت اسلام کمک می کند تا پیشرفت و ترقی کنند.
 
به گزارش مهر، وی با اشاره به بیانات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و تأثیر کلام او در وحدت میان مسلمانان اظهار داشت: کلام ایشان برای تقریب میان گروههای مختلف مسلمانان و برای انسانی که به خود، سرنوشت و آینده خود فکر می کند، بسیار مهم و اساسی است.

عبدالحمید الشریف در ادامه با تشکر از رهبر انقلاب اسلامی ایران و ملت ایران که ملتی اصیل، مسلمانانی واقعی، شجاع و مقاوم در برابر استعمار هستند، تصریح کرد: همایش وحدت اسلامی یکی از عواملی است که منجر به تقریب و نزدیکی میان مذاهب مختلف اسلام شده و وحدت میان آنها را تحکیم می بخشد. امت اسلام در واقع امتی واحد هستند و قرآن دائما امت اسلامی را به ارتباط با یکدیگر و وحدت دعوت می کند زیرا وحدت منجر به قوت مسلمانان می شود.

آموزه های اسلام باید در راستای تقریب ملتها به کار گرفته شوند

سید هاشم محمد السلمان دبیر کل حوزه علمیه احساء عربستان سعودی با بیان اینکه وحدت اسلامی برای همه زمانها و شرایط مسئله اسلامی مهمی است، اظهار داشت: در متون قرآنی و احادیث رسول اعظم بر این مسئله تأکید شده است اما این مسئله با توجه به شرایطی که امت اسلام با انواع سختیها و دشمنیها زندگی می کنند، اهمیت بیشتری می یابد. با توجه به شرایط و مشکلات بزرگی چون فتنه، تفرقه و ایجاد اختلاف از سوی دشمنان اسلام که جهان اسلام را محاصره کرده، رهبر انقلاب اسلامی ایران در این شرایط به وحدت و انسجام میان همه گروههای مختلف مسلمان به منظور روبه رو شدن با دشمن مشترک فرا خواند .

محمد السلمان با اشاره به اینکه امت اسلامی باید چهره صحیح اسلام را که همان چهره صلح، محبت، تسامح و برادری است را نشان دهند، یاد آور شد: اسلام دینی است که همه را به اصول اساسی فرا می خواند تا میان همه مردم اعم از ملتها، دولتها و زن و مرد تقریب و برادری ایجاد شود تا یکدیگر را بشناسند .

وی در ادامه تأکید کرد: مسلمانان باید تلاش کنند تا بتوانند آموزه های اسلام که همان محبت، برادری، دوستی و تسامح است را در راستای همزیستی و تقریب میان همه جوامع، ادیان، مذاهب و تمدنهای مختلف اجرا کنند، چرا که حضرت محمد (ص) از مسلمانان می خواهد حتی دشمنان خود را مورد عفو و بخشش قرار دهند .

سید هاشم محمد السلمان با بیان اینکه نقاط مشترک میان مسلمانان بسیار بیشتر از نقاط اختلاف آنهاست، گفت: اختلافی که میان شیعه و سنی وجود دارد، اختلاف بسیار کمی است و مشترکات آنها بسیار بیشتر است مانند ایمان خدای واحد، ایمان به نبوت، پیروی از قرآن، قبله واحد و فرایض مشترکی دارند.

گفتگو به توسعه وحدت و انسجام مسلمانان کمک می کند

دکتر مهدی احمد الطاهر پژوهشگر عربستانی اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی و بحرانهایی که جهان اسلام با آن روبه رو شده است، انتخاب امسال به نام وحدت و انسجام اسلامی شعار بسیار مناسبی است که آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران مردم را به وحدت و اتحاد فراخوانده است .

دکتر احمد الطاهر با تأکید بر اینکه این فرصت مناسبی است تا ملتها ضمن تقریب متحد شوند، گفت: با توجه به شرایط کنونی و مشکلاتی که مسلمانان را احاطه کرده است به وحدت و همبستگی بیش از پیش نیاز داریم. مسلمانان باید با قوت و توانی واحد مقابل دشمنان، شیاطین و تفرقه انگیزان ایستادگی کنند.

وی در ادامه گفتگو بهترین راه برای وحدت و انسجام مسلمانان خواند و یاد آور شد: دیدارها، همایشها و سخنرانیها از مهمترین عوامل اتحاد و وحدت مسلمانان به شمار می رود و به ایجاد و تکوین آنها کمک می کند.