صدوچهلمین شماره ماهنامه فرهنگی اجتماعی «آزما» با پرونده‌های کارکرد طنز در اجتماع و رکود فرهنگ و هنر، منتشر شد و روی پیشخوان مطبوعات‌ آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره جدید ماهنامه فرهنگی اجتماعی آزما به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است. این شماره، صد و چهلمین شماره این ماهنامه و ویژه شهریور ۹۸ است.

«انسان گرفتار در گرداب هلاک» عنوان اولین مطلب این مجله «یادداشت نخست» است که به قلم هوشنگ علم سردبیر آن نوشته شده است. «ما هم نسلی بودیم...» از ندا عابد و «آیا آمریکا باید خجالت بکشد؟» نوشته رضا امین درباره مرگ و کارنامه تونی موریسون نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی مطالبی هستند که پس از یادداشت نخست و ابتدای این مجله چاپ شده‌اند.

بخش «گزارش» این شماره «آزما» با عنوان «هنر و اندیشه در چنبره رکود» با یادداشت‌ها و گفتگوهایی از قطب‌الدین صادقی، علیرضا بهرامی، بهرام دبیری، پیام فروتن و مشیت علایی همراه است. سپس «پرونده» چاپ شده که موضوعش «طنز، تلخند رنج یا قهقهه اعتراض...» است و در آن، مطالب و گفتگوهایی با کامبیز درم‌بخش، نغمه ثمینی، نصرالله حدادی، جواد انصافی، پوریا عالمی، ناصر نیکوبخت، جواد مجابی و جهانگیر صفری منتشر شده است. گفتگو با سرمد قباد جراح مغز و اعصاب، «تلخندهای ماندگار» درباره کتاب «چرند و پرند» علی‌اکبر دهخدا و ترجمه مقاله «طنز ابزاری برای مبارزه بدون خشونت» از دیگر مطالب چاپ‌شده در این پرونده هستند.

دو گفتگو با مهسا دهقانی‌پور نویسنده رمان «کجا گمم کردم» و محسن حکیم معانی نویسنده مجموعه‌داستان «من مرده بودم که هانیه عاشقم شد» در بخش «گپ و کتاب» چاپ شده‌اند. پس از این‌دو مطلب نیز یادداشت هوشنگ علم درباره کتاب «بیرون در» نوشته محمود دولت‌آبادی در بخش «نقد» چاپ شده است.

داستان خارجی، داستان ایرانی و پیشخوان کتاب (با معرفی ۱۰ عنوان کتاب جدید بازار نشر) هم ۳ بخش پایانی این مجله هستند.

این مجله ادبی با ۷۴ صفحه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.