وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه جشنواره هدهد سفید گفت: خلاف تصور عده ای، کتابخانه صرفا قفسه های کتاب در کنار یکدیگر نیست و ما داریم به سمتی حرکت می کنیم که خواندن تبدیل به یک لذت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره هدهد سفید دقایقی پیش عصر امروز چهارشنبه ۶ شهریور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و فریدون عموزاده خلیلی دبیر این جایزه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

عموزاده خلیلی به عنوان اولین سخنران این برنامه گفت: ما می خواستیم در این برنامه واقعا کنار بایستیم تا خود بچه ها انتخاب کنند؛ نه حتی اینکه کتابهایی انتخاب کنیم و به بچه ها بگوییم از بینشان برگزیده انتخاب کنند. مدتها حسرت جوایز را در دیگر کشورها می خوردم  که در آنها داوران اصلی، بچه ها بودند و وقتی پیشنهاد برگزاری چنین جشنواره ای را به آقای مختارپور دادم ایشان با تعجب زیاد که ما چنین برنامه ای نداریم از این طرح استقبال کرد.

وی افزود: برای برگزاری جشنواره، سراغ حدود ۴ هزار کتابخانه در سراسر کشور رفتیم وکتابهایی را که بیش از دیگر کتابها امانت گرفته شده بودند انتخاب کردیم. در نتیجه به ۱۰۰ عنوان رسیدیم. کتابدارها هم ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از بچه هایی که فعالیت بیشتری در کتابخانه ها داشتند معرفی کردند که برای امسال هزار نفر از میانشان به عنوان داور انتخاب شدند تا به کتابها امتیاز بدهند. به کتابدارها هم تاکید کردیم که به هیچ وجه در رای بچه ها دخالت نکنند. همچنین گفته شد که بچه ها می توانند کتابها را با هم بخوانند اما باید به تنهایی رای بدهند.

عموزاده خلیلی خطاب به وزیر ارشاد و مختارپور گفت: برای حمایت از این جشنواره اول باید آن را باور داشته باشیم. همچنین باور کنید که این حرکت می تواند به نویسندگان و ناشران خط بدهد، جریان های تالیف را تقویت کند و مشوق بچه ها باشد. مهم نیست این جریان را چه کسی برگزار می کند، مهم این است که تداوم داشته باشد.

در ادامه این برنامه صالحی گفت: ما سعی داریم به این سمت حرکت کنیم که کتابخانه ها برای کودکان و نوجوانمان فضایی برای زندگی کردن باشند. با این فضا و رویکرد اتفاقاتی افتاده و البته هنوز خیلی به آن کتابخانه ایده آل فاصله داریم، گام هایی را رو به جلو آمده ایم که قدم اولشان این بود که کتابخانه ای نداشته باشیم که بخش کودک و نوجوان نداشته باشد چون پیش از این کتابخانه هایی داشتیم که فاقد بخش کودک و نوجوان بودند اما در حال حاضر همه کتابخانه های عمومی، بخش کودک ونوجوان دارند.

وی افزود: قدم بعدی تلاشی بود که بخش کودک و نوجوان جذابیت هایی برای آن زندگی کردن در کتابخانه را داشته باشد. یعنی کتابخانه برایش مثل خانه بشود که اگر چند روز به آنجا نرفت احساس کمبود کند. باید اشاره کنم کنم که این مسیر جذاب کردن کتابخانه ها کار راحتی نیست. ما همچنین قدم هایی برداشته ایم که کتابخانه ها صرفا جایی برای جمع کردن قفسه های کتاب نباشد چون گاهی اوقات پیش می آید که برخی کتابخانه را با قفسه کتاب اشتباه می گیرند در حالی که کتابخانه جایی است که باید پارک کتاب باشد و اگر کسی به انجا رفت بتواند نفس بکشد. این اتفاق دارد کم کم می افتد اما گام به گام جلو می رود که در نتیجه آن کتابخانه را تبدیل به یک محیطی جذاب برای کودکان و نوجوانان خواهیم کرد.

رئیس هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش دیگر سخنانش گفت: کتابخانه باید کارگاه خلاقیت باشد نه قرائت خانه. محیطی باشد که مثل چشمه ای از درون بچه ها بجوشد. البته تبدیل کتابخانه به کارگاه نویسندگی، قصه خوانی، نمایشنامه نویسی، تئاتر، نقاشی و ... کار راحتی نیست. اگر این کار درست انجام شود بچه ها احساس می کنند دارند در کتابخانه بزرگ و بزرگتر می شوند و چیزهایی خلق می کنند که تا دیروز نمی توانستند. این هم یکی از کارایی هایی است که باید کتابخانه در ما بوجود بیاورد. از دیگر اتفاقاتی که باید بیافتد و البته هنوز فاصله زیادی تا آن داریم این است که به جای رابطه یک طرفه با مسئولان کتابخانه اداره آن باید مشارکتی و تعاملی باشد. یعنی بچه ها حس کنند در کتابخانه نقش و حضور دارند. به همین جهت داریم به سمت کتابخانه مشارکتی حرکت می کنیم. با این رویکرد، کودکان و نوجوانان حس نمی کنند دارند به جایی می آیند که صرفا بیایند، بخوانند و بروند و بالاخره اینکه خواندن باید به یک لذت تبدیل شود و ما تا خواندن را به لذت تبدیل نکنیم پایدار نمی ماند و توسعه پیدا نمی کند.

صالحی در بخشی از سخنانش خطاب به کودکان حاضر در مراسم گفت: بچه ها، شما هستید که باید به ما بگویید چکار کنیم. عذر می خواهم از لفظ بچه ها استفاده می کنم. شما بزرگ ما هستید و باید بگویید چه کنیم تا شما از خواندن کتاب لذت ببرید و چه کنیم که نسل آینده ما حس کند می تواند سر سفره کتاب بزرگ و بزرگتر بشود. یک راهش این است که کتاب را خوب بخوانیم که این کار ذائقه انسان را ارتقا می دهد. یکی از آسیب ها هم این است که کتاب را خوب نخوانیم یا کتابِ خوب نخوانیم. از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ۱۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپی داشته ایم که انتخاب از بین آنها دشوار است.

وی در پایان سخنانش گفت: بنابراین اینکه چطور دنبال کتاب بگردیم، به کتاب خوب برسیم و خوب بخوانیم راههای مختلفی دارد که یک راهش دادن جوایزی مثل هدهد سفید است. راه دیگرش این است که کودکان و نوجوانان به کمک بیایند. این کودکان و نوجوانان بودند که به ما کمک کردند تابه نقطه امروز رسیدیم و این مدل و روش، یکی از راههای مطمئن است.