روسای جمهور مصر و ارمنستان ضمن گفتگو در خصوص موضوع هسته ای ایران، بر حل مسالمت آمیز آن تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که کوچاریان در جریان دیدار خود از مصر در خصوص موضوع هسته ای ایران با حسنی مبارک، مذاکره کرد و رؤسای جمهور دو کشور در این دیدار تحولات منطقه و رویدادهای خلیج فارس را نیز مورد بررسی قرار دادند.

سخنگوی رئیس جمهوری مصر در گفتگو با خبرنگاران گفت : برای ارمنستان حل مسالمت آمیز بحران هسته ای ایران اهمیت زیادی دارد و کوچاریان در گفتگوی خود با مبارک چشم اندازهای این مسئله را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

"سلیمان عواد" در جمع خبرنگاران گفت که عراق و مسائل منطقه آسیای میانه از دیگر مباحث گفتگوی بین دو کشور بود و دو رهبر همچنین مسائل آسیای میانه به ویژه منطقه مورد اختلاف ناگورنو- قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش مهر، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مدت پنج سال (1994-1988) بر سر کنترل منطقه ناگورنو - قره باغ  145 هزار نفری که هر یک ادعای مالکیت آن را دارند با هم جنگیدند که طی آن تعداد زیادی کشته و یک میلیون نفر بی خانمان شده اند، لیکن در نهایت این منطقه در اختیار ارمنستان قرار گفت، ولی این مسئله مورد شناسائی آذربایجان قرار نگرفت و از سال 1994 باکو این منطقه را منطقه اشغالی از سوی ارمنستان قلمداد می کند .

گرچه در این منطقه آتش بس برقرار است، اما دو کشور هنوز به طور رسمی  در حالت جنگ به سر می برند و جمهوری آذربایجان تهدید کرده است که در صورت عدم موفقیت مذاکرات صلح ، دوباره جنگ را از سر خواهد گرفت.