شهردار تهران به تازگی به تذکر مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران درخصوص لزوم توجه به ایمنی بوستان‌ها، پارک‌های محلی وفراهم آوردن زمینه حضور امن و ایمن خانواده‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن پاسخ پیروز حناچی به مجید فراهانی این چنین آمده است: «نظر به اهمیت تأمین ایمنی شهروندان در بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری، شهرداری توجه ویژه‌ای به این امر داشته و با لحاظ نمودن موارد ایمنی و بهداشتی در شرح وظایف پیمانکاران نگهداری فضای سبز، تعیین الزامات و ارائه اقدامات اصلاحی مربوطه در قالب دستورالعمل‌های اجرایی و بخشنامه‌های متعدد و نیز همکاری با سایر ارگان‌های ذیربط (سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و …) در راستای ارتقای سطح ایمنی در فضاهای سبز شهری تلاش نموده است. از عمده فعالیت‌های مذکور می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- نظارت و کنترل عملکرد پیمانکاران با توجه به شرح وظایف آنها توسط ناظرین عالی سازمان و بر اساس نظام فنی نگهداری فضای سبز.
۲- ارسال دستورالعمل ایمنی – بهداشتی – محیط‌زیست بوستان‌ها شامل سیستم‌های امدادرسانی و اورژانس – سیستم‌های برقی و الکتریکی پارک – زمین‌های بازی کودکان و شهربازی‌ها – تعیین بهره‌برداری و حفاظت از آب‌نماها، برگه‌ها، دریاچه‌ها و … بر اساس عمق آب و تأسیسات برقی موجود – پیست دوچرخه و تیچراسکیت – سیستم‌های آب‌رسانی – واحدهای بهداشتی – بوفه‌ها – تأسیسات سیستم جمع‌آوری زباله – محل‌های اسکان کارگری و حفاظت فردی کارگران – مبلمان پارکی – حیوانات خانگی و پرندگان – دستورالعمل ایمنی – بهداشت – محیط‌زیست در پارک‌های جنگلی.
۳- ملزم نمودن مناطق به بررسی بهداشت و ایمنی شغلی و کنترل تجهیزات حفاظت فردی و اسکان کارگری
۴- تأکید بر کنترل وضعیت آبخوری‌ها، بوفه‌ها و رستوران‌های موجود در بوستان‌ها و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه
۵- تأکید بر رفع نواقص بوستان‌ها در اجرای طرح‌های استقبال از بهار با اولویت ایمن‌سازی
۶- همکاری با سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و ملزم نمودن مناطق به اخذ گواهینامه استاندارد برای کف‌پوش زمین‌های بازی کودکان و کلیه تجهیزات و وسایل بازی از سازمان استاندارد و انجام بازرسی‌های لازم توسط شرکت‌های طرف قرارداد آن سازمان جهت تأیید استاندارد ساخت و تولید (هنگام خرید) استاندارد نصب (هنگام تجهیز زمین بازی) و استاندارد بهره‌برداری (پس از نصب و در مرحله استفاده و نگهداری) تجهیزات مربوطه (با توجه به اجباری بودن استانداردهای مذکور از سال ۱۳۸۵) و انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل استاندارد در سال ۱۳۹۷ جهت تسهیل و تسریع فرآیند استانداردسازی تجهیزات بازی کودکان.
۷- ملزم نمودن مناطق به استانداردسازی وسایل بدن‌سازی با نظارت سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و پیگیری اجباری نمودن استانداردهای مربوطه.

با تشکیل سامانه HSE در شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی کلیه امور ایمنی بهداشتی و زیست‌محیطی، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز در تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌ها و ارائه اقدامات اصلاحی در قالب سیستم مدیریتی مربوطه با بخشنامه‌های تأکیدی و الزام‌آور همکاری و پیگیری‌های لازم را به عمل آورده و ضمن یادآوری مسئولیت پیمانکاران در قبال هر گونه حادثه و خسارت احتمالی، بر ضرورت کنترل و نظارت ناظرین مقیم و واحدهای HSE مناطق مطابق (دستورالعمل الزامات HSE) سامانه مذکور تأکید شده است. »