خبرگزاری مهر - گروه استانها: قاسم بن الحسن (ع) از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) است که در واقعه کربلا به شهادت رسید و در عرف عزاداری شیعیان ایران، روز ششم محرم به حضرت قاسم (ع) اختصاص دارد.
در نفس المهموم شیخ عباس قمی آمده که در شب عاشورا، آنگاه که امام حسین (ع) خطبه خواند و به یاران خود فرمود: «فردا من و شما همه کشته خواهیم شد»، حضرت قاسم پنداشت این افتخار از آنِ مردان و بزرگسالان است و شامل نوجوانان نمیشود. از اینرو پرسید: «آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟» امام (ع) با مهربانی پرسید: «فرزندم، مرگ در نزد تو چگونه است؟» حضرت قاسم عرض کرد: «احلی من العسل» (شیرینتر از عسل).
حضرت سیدالشهدا (ع) فرمود: آری به خدا سوگند، عمو به فدایت، تو از آنان هستی که پس از گرفتار شدن به بلایی سخت کشته خواهی شد.
مقام معظم رهبری در مورد حضرت قاسم میفرمایند: «در میان شهدای کربلا برخی بودند که شهادتشان بیشتر از شهدای دیگر دل امام حسین (ع) را به درد آورد و حضرت قاتلین آن شهید را لعن کردند. حضرت قاسم بن الحسن (ع) چنین ویژگی منحصر به فردی را در نظر امام حسین (ع) داشتند. هر چند این نوجوان شهید برادران دیگری داشت که به فیض شهادت نائل آمدند، اما قاسم و عبدالله که بر سینه امام به شهادت رسید از عظمت بالایی برخوردار هستند.»
حضرت قاسم (ع) زندگی دنیا را مقدمهای برای زندگی آخرت میدانست
حجتالاسلام محسن غرویان، عضو هیئتعلمی جامعه المصطفی العالمیه در این زمینه در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حضرت قاسم بن الحسن (ع) زندگی دنیا را مقدمهای برای زندگی آخرت میدانستند و بر اساس این جهانبینی، مرگ و شهادت در راه خدا را شیرینتر از عسل میدانند.
وی ادامه داد: در نگاه ایشان زندگی در دنیا دارای هدفی است و باید بالاتر از مقدمه باشد، شیرینی یک حرکت به این است که متحرک در آن حرکت به هدف نهایی و غایت خودش برسد؛ شهادت در راه خدا هدف نهایی است که در قرآن هم آمده «یا أَیهَا الْإِنْسَانُ إِنَّک کادِحٌ إِلَیٰ رَبِّک کدْحًا فَمُلَاقِیهِ» یعنی ای انسان البته با هر رنج و مشقت (در راه طاعت و عبادت حق بکوش که) عاقبت حضور پروردگار خود میروی.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در حادثه کربلا و عاشورا حضرت قاسم شهادت یعنی هدف نهایی تکامل انسان را میدید؛ هرکسی در یک مسیر حرکت میکند بهترین شیرینی برای او رسیدن به مقصد است و ایشان چون مقصد را در شهادت میدیدند فرمودند برای من شیرینتر از عسل است.
شهادت امر معنوی است لذا شیرینی آن هم بالاتر از شیرینیهای ظاهری دنیا است
حجتالاسلام غرویان انسان را دارای دو قوس صعود و نزول دانست و گفت: در قوس صعود بالاترین کمال این است که انسان به مرتبه انسان کامل برسد و بیشترین تقرب را به پروردگار داشته باشد و این مهم در شهادت تحقق مییابد.
وی اضافه کرد: در این جمله کوتاه «احلی من العسل» حضرت قاسم دریایی از معرفت و عرفان و پر از جهانبینی حقیقی در بحث توحید است؛ اگر کسی با مبانی عرفان و فلسفه آشنا باشد میفهمد فلسفه این جمله چیست که ایشان اینگونه تفسیری از مرگ دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: شیرینی عسل یک شیرینی محسوس است اما شیرینی شهادت در راه خدا محسوس نیست با حس ظاهر درک نمیشود بلکه باید آن را با حس باطن درک کرد؛ ما در بین شیرینیهای ظاهری عسل را سمبل حلاوت و شیرینی و ماده شفابخش میدانیم و حضرت به این نکته توجه داشتند که شهادت در راه خدا را به عسل تشبیه کردند که هم شفاست هم شیرینی دارد؛ ایشان یک امر معقول را به امر محسوسِ قابللمس تشبیه کرده است.
وی با اشاره به اینکه شیرینیهای باطنی و معنوی پایدارتر از شیرینیهای ظاهری هستند، گفت: در کلمه احلی از افعل تفضیل استفادهشده یعنی شیرینتر؛ این شیرینی و مضاعف بودن این حلاوت به خاطر معنویت مسئله است چون شهادت امر معنوی است لذا شیرینی آن هم بالاتر از شیرینیهای ظاهری دنیا است.
جوانان اهل مطالعه و کتاب باشند
حجتالاسلام غرویان در بخش دیگر سخنانش خطاب به جوانان گفت: جوانان سعی کنند اهل مطالعه و کتاب باشند. زندگی شهدا، یاران امام حسین (ع) را در کربلا و عاشورا بخوانند؛ آشنایی با شخصیت حضرت قاسم نیاز به مطالعه در جهان بینی الهی و جهانبینی فلسفی اسلام و مبانی عرفان دارد؛ فردی که با این مبانی آشنا شود و در کلمات قاسم بن الحسن دقت کند عمق مطالب ایشان را درک میکند.
عضو هیئتعلمی جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: سیره زندگی و ولایتپذیری جوانانی همچون حضرت قاسم ابن الحسن و حضرت علیاکبر (ع) برای جوانان و نوجوانان امروز ما الگویی بسیار کامل است که میتواند نسل جوان را در طی مسیر صحیح زندگی و مقابله با دشمنان یاری رساند.