سمنان - مراسم شیرخوارگان حسینی، ویژه نخستین جمعه ماه محرم‌الحرام در ۱۵۰ نقطه شهری و روستایی استان سمنان با حضور پرشور مادران قومسی، دلدادگان امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هم‌زمان با نخستین جمعه ماه محرم مراسم شیرخوارگان حسینی به یاد شش‌ماهه امام حسین (ع) در ۱۵۰ نقطه استان سمنان شامل شهرها و روستاها و تکایا و مساجد و مهدیه‌ها با حضور مادران قومسی عزادار و دلدادگان آل‌الله و امام حسین (ع) و حضرت علی‌اصغر (ع) برگزار شد.

امروز در سراسر استان سمنان ندای اشک و آه بر شش‌ساله امام‌حسین (ع) طنین‌انداز شد امروز آن روزی بود که دوباره مادران بر بالین فرزند شیرخواره‌شان بخوانند گهواره شد تابوت تو، خون گلو شد قوت تو؛ شد خاک عالم بر سرم، مادر بیا مادر بیا...

به کدامین گناه...

این گردهمایی همزمان در شش هزار نقطه ایران اسلامی و ۴۵ کشور دنیا برگزار می‌شود و سهم استان سمنان از این جمعیت عظیم ۱۵۰ نقطه شهری و روستایی با حضور تخمینی ۲۰ تا ۲۵ هزار است.

امروز برخی مساجد، تکایا و مهدیه‌های سراسر استان سمنان در سوگ شش ماه اباعبدالله (ع) سوگوارند، شش‌ماهه‌ای که چند شعبه از کمان رسته بر گلوی تشنه‌اش نشست تا نشان دهند همه کفر و استبداد و جور حتی از یک کودک شیرخواره هم در هراس است.

طفلی که در آغوش بابا بود و لب‌تشنه شهید شد تا «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» را بعد از ۱۴ قرن هنوز در گوش تاریخ زمزمه‌کنان و شرحه شرحه‌کنان گوش فرا دهیم.

پیشانی بندهایی منقوش به نام علی اصغر (ع)

کودکان شیرخوار استان سمنان امروز با سربندها و پیشانی‌بندهای یا علی‌اصغر (ع) در مساجد و بقاع متبرکه میزبان طرح شیرخوارگان حسینی دیده می‌شوند و مادران بر پهنای صورت اشک می‌ریزند چراکه دل درگرو فرزند خود دارند و داغ ماتم اباعبدالله (ع) و مادر علی‌اصغر (ع) را تازه درک می‌کنند مخصوصاً آنانی که تازه و برای نخستین بار مادر شده‌اند.

آئین شیرخوارگان حسینی برای نخستین‌بار در سال ۸۳ به‌صورت محدود آغاز به کارکرد اما امروز شور حضور تا آنجا است که در بقاع متبرکه و مهدیه‌ها و مساجد حتی جای نشستن نیست، جمعیت زیادی سرپا ایستاده‌اند و لباس مشکی عزای سالار شهیدان همه‌جا بر تن همه است.

امروز مادران سعی می‌کنند تا نوزادانشان را بر سر دست بالا ببرند نمادی از قرار گرفتن حضرت علی (ع) بر دست اباعبدالله (ع) رو به لشگریان دشمنان برای طلب آب که رحم به خردسالان هم نمی‌کردند.

جانم فدای شش ماهه مولا

امروز مادران قومسی فرزند بر سردست بالا می‌آورند تا بگویند جان و تن و فرزندم فدایت مولا … فدای تشنگی‌ات فدای تشنگی فرزند خردسال شش‌ماهه‌ات… فدای تشنگی و ضجه‌های سه‌ساله‌ات و فدای خواهری که وقتی بر بالین و پیکر بی سرت رسید پرسید آیا این حسین من است؟! آن‌قدر که بر پیکرش زخم زده بودند و اسب دوانیده بودند.

امروز همه مادران قومسی گردهم آمدند تا بگویند فدای شش‌ماهه حسین (ع) که چون خورشیدی تابان بر بالای دست نشست تا دشت نینوا را روشن کند، دشت سوزانی که آب هم برایش حرام بود و لشگریان کفر در مقابل خوبی‌ها ایستاده بودند.

لشگریانی که در آن‌همه یک‌تَن مرد نبود، به قول سخنران مراسم شیرخوارگان حسینی در مهدیه شاهرود که می‌گفت خون شهید جریان است حتی اگر آن شهید شش‌ماهه دشت کربلا باشد...

و درست آنانی که ماندند و تاریخ را رقم زدند فهمیدند خون علی‌اصغر (ع) چه تأثیراتی داشت و چه دلاور مردی‌هایی از جوانان و نوجوانان مسلمان ساخت تا در برابر کفر امویان، فرعونیان، طاغوتیان، جالوتیان، صدامیان، سعودی و … بایستند.

خون شهید سازنده و جریان بخش است، حال می‌خواهد خونی به اندازه بدن بی‌جان شش ماهه دشت کربلا با لبان تشنه و عطش ناک باشد؛ کوچک‌ترین شهید با بزرگترین رسالت و تأثیرگذاری … و این رمز حضور مادران استان سمنان در آئین شیرخوارگان حسینی است.