سمنان - آئین معنوی عزاداری تاسوعای حسینی هم‌زمان با سراسر جهان و ایران اسلامی در شهرها و روستاهای استان سمنان نیز در حال برگزاری است و مردم متدین و عاشق اهل‌بیت(ع) در این مراسم حاضر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان سمنان هم‌زمان با تاسوعای حسینی غرق در ماتم و اشک و آه شد مراسم عزاداری از غروب گذشته تا ظهر تاسوعای حسینی جلوه‌ای از حضور خالصانه مردم استان سمنان از گرمسار تا میامی و از کلاته خیج تا آردان را به منصه ظهور رسانده است.

حضوری که خود یادآور عشق به اباعبدالله(ع) است. شامگاه گذشته اما سیل اشک و آه را می‌شد در سراسر استان سمنان دید آئین افروختن شمع و چراغ و ذکر مصیبت برای امام حسین(ع) ویارانش به‌خصوص حضرت عباس(ع) در اقصی نقاط استان برگزار شد.

هشت شهرستان، ۲۱ نقطه شهری و ده‌ها و صدها روستای استان سمنان از شامگاه گذشته تاکنون صحنه عزاداری مردمی است که دلداده شهدای دشت کربلا هستند شهدایی که به یادشان شمع‌ها از شامگاه تاسوعا تا ظهر عاشورا اشک می‌ریزند.

مراسم تاسوعای حسینی از شب گذشته تاکنون در اقصی نقاط سمنان در حال برگزاری است، مساجد، تکایا و بقاع متبرکه و مهدیه بزرگ سمنان میزبان خیل عاشقان در شب تاسوعا بود. آئین افروختن شمع نیز در منابر به‌خصوص در بافت سنتی شهر سمنان صحنه‌هایی زیبا از عشق به اباعبدالله(ع) آفرید.

منبرخانه‌ها میزبان عزاداران

شاهرودی‌ها هم با حضور در مساجد و تکایا به‌خصوص منبر خانه‌های محدوده خیابان مزار و ۱۵ خرداد که بافت قدیمی عزاداری محرم را تشکیل می‌دهد، در رثای امام حسین(ع) ویارانش اشک ریختند. شب تاسوعا اشک شمع‌ها بر دیوارهای کاه‌گلی منبر خانه‌های شاهرود نقشی از اندوه و آه می‌نشاند.

امروز نیز هم‌زمان با تاسوعای حسینی روستاها و مساجد شهری شاهرود میزبان خیل عاشقان برای عزاداری ظهر تاسوعا و همچنین اطعام عزاداران حسینی هستند، امروز کمتر کسی است که در خانه‌اش باشد چراکه فیض عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی عظمتی دارد که در ذهن نمی‌گنجد.

مردم شاهرود و سمنان و دامغان اما در روز تاسوعا نذورات خاص خود را نیز دارند این روزها حلیم و شله‌زرد و اطعام عزاداران حسینی جزء لاینفک عزاداری محرم است و جای‌جای استان سمنان عطر خوب نذری پیچیده است.

عزاداری از دیباج تا کوه‌زر

مردم دامغان نیز از دیباج تا کوه زر و از کلاته تا شیر آشیان و حداده و کلاته ملا یک‌صدا در تاسوعای حسینی امامشان را صدا می‌زنند و در رثایش بر سر و سینه می‌کوبند امروز مراسم ویژه‌ای در دیباج و روستاهای حومه دامغان در حال برگزاری است که جمعیت فراوانی را از شاهرود و دامغان و حتی تهران به خود می‌کشاند.

سرخه و گرمسار و آردان نیز عزاداری سنتی روز تاسوعا را با حضور چشم‌گیر مردم عاشق اباعبدالله(ع) تجربه می‌کنند مردمی که دلداده عشق اویند و امروز و فردا برایشان غمی بزرگ در گلو نهفته است.

مردم میامی هم عزاداری سنتی روز تاسوعا را با تعزیه و حضور در روستاها به اوج می‌رسانند، دسته‌های عزاداری از جای‌جای شهرستان برای عزاداری به روستاها می‌روند تا آئین تاسوعای حسینی را که از دیرباز مرسوم بوده بجای بیاورند.

مکن ای صبح طلوع

امروز تاسوعای حسینی است و مردم دل‌هایشان را برای عاشورا آماده می‌کنند فردا در بسیاری شهرها و روستاهای استان مراسم نخل برداری نیز برگزار می‌شود و از امروز مردم و دسته‌های عزاداری برای حضور در این آئین معنوی نیز خود را آماده می‌کنند.

امشب همچنین دسته «مکن ای صبح طلوع» در شاهرود و دامغان و میامی و ... تا اذان صبح به عزاداری می‌پردازند تا از خورشید بخواهند صبح عاشورا طلوع نکند تا فردا بدن عزیزترین بندگان خدا زیر سم اسبان نباشد ...

فردا همچنین قرار است نماز ظهر عاشورا در هشت شهرستان استان سمنان و در صد ها منطقه شهری و روستایی با حضور گسترده و پرشور عزاداران حسینی برگزار شود مراسمی معنوی که یادآور آخرین نماز حضرت امام حسین(ع) است نمازی از ته دل و نمازی برای رسیدن ...