سنندج - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۲۱۸ هزار هکتار از اراضی کردستان در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون زدودن موانع تولید رفع تداخل و تثبیت نوعیت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خالد جعفری صبح دوشنبه در کارگروه رفع تداخل و تثبیت نوعیت اراضلی ملی و غیرملی جهاد کشاورزی استان کردستان، اظهار داشت: ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از سال ۹۵ برای رفع موانع تولید، رقابت پذیری و ارتقای نظام مالی کشور آیین نامه به مهندسان مشاور واگذار شده است.

وی افزود: تا کنون ۱۶۹ پلاک به مساحت کل ۲۱۷ هزار هکتار از این میزان رفع تداخل و تثبیت نوعیت اراضلی ملی و غیرملی شده و برای ۴۲ هزار و ۵۵۱ هکتار آن نیز عمدتا از ملی به کشاورزی تغییر نوعیت داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: پس از رفع تداخلات اراضی کشاورزی پلاک و تعیین تکلیف اراضی ملی، دولتی و مستثنیات سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی اراضی نسبت به جمعآوری اطلاعات زمین اعم از اطلاعات توصیفی، مالکیتی و حقوقی اشخاص اقدام کرده است.

جعفری یادآور شد: هم اکنون ۳۳ هزار هکتار از این اراضی به صورت تفکیک شده برای صدور سند مالکیت به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ارسال شده و برای صدور این اسناد تفاهم نامه ای به ارزش ۵۰ میایارد ریال منعقد شده است.

وی بیان کرد: در این راستا صدور اسناد  ۳۸ پلاک به مساحت ۲۴ هزار و ۶۸۶ هکتار نهایی شده و پیش بینی میشود تا پایان سال جاری این میزان به ۱۰۰ پلاک برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تهیه عکس هوایی جدید توسط سازمان امور اراضی کشور و حوزه دریاچه ارومیه به مساحت یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در شهرستان های بیجار، قروه، دهگلان و سقز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است که شامل حدود ۵۷ درصد اراضی کل کردستان است.

جعفری اظهار داشت: مستند سازی و ثبت اطلاعات توصیفی و مکانی اراضی کشاورزی به صورت همزمان، تعیین تکلیف اراضی ملی و کشاورزی به صورت توام و ساماندهی متصرفین اراضی ملی و برنامهریزی جهت بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی با توجه به مازاد تولید آنها از اهداف اجرای کاداستر اراضی کشاورزی است.

وی افزود: امکان برنامه ریزی مناسبت جهت مدیریت و مبارزه با آفات و بیماریها و جلوگیری از شیون آنها بر اساس سطوح زیر کشت، ایجاد بستر مدیریت مزرعه بصورت کل و جز، یکپارچه سازی اراضی و تعیین الگوی کشت از دیگر اهداف این طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: کارگروه نظام فنی و اجرایی طرح کاداستر اراضی کشاورزی استان کردستان با عضویت سازمان جهاد کشاورزی ، ادارات کل ثبت اسناد و املاک ، منابع طبیعی و آبخیزداری استان تشکیل شده و اولین دستور کار این کارگروه پیگیری صدور سند مالکیت برای ۳۸ پلاک به مساحت ۲۶ هزار هکتار از اراضی استان است.