اراک- روزهای واپسین شهریور سپری می شود و برخی دانش آموزان به علت افزایش بی رویه و چندبرابری قیمت لوازم التحریر هنوز نتوانسته اند نوشت افزار حداقلی وضروری خود را برای رفتن به مدرسه تهیه کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، ثمین مامقانی نژاد : بیست و یکم شهریور ماه جاری گزارشی مبنی بر افزایش سه برابری قیمت برخی لوازم التحریر در استان مرکزی که به تبع افزایش قیمت در کشور، به وجود آمده است در صفحه خبرگزاری مهر استان منتشر شد و هم اکنون در روزهای پایانی و در شرایطی که کمتر از ۲ روز به آغاز به کار مدارس باقی مانده، شاهد هستیم برخی از خانواده‌ها در گیر و دار و چالش خرید نوشت افزار برای فرزندان دانش آموز خود گرفتارند.

عموماً در آخرین روزهای شهریور ماه والدین و دانش آموزان آنها در تکاپوی تهیه لوازم التحریر هستند به طوری که می‌توان حجم حضور این خانوارها را در فروشگاه‌ها، بازار، مغازه‌های کوچک و بزرگ و حتی عمده فروشی‌ها نیز مشاهده کرد. از طرفی خرده فروشی‌ها نیز سعی کرده اند از این جریان عقب نمانند، با این اوصاف می‌توان وجود نرخ‌های مختلف فروش لوازم التحریر را پیش بینی کرد که در کنار گران شدن بی رویه نسبت به سال قبل، قشر متوسط و ضعیف را سردرگم کرده است.

در گزارش میدانی خبرگزاری مهر، از جمله مهمترین مطالبات مردمی پیگیری اختلاف آشکار قیمت‌ها بود و برخی عنوان کردند که خرده فروشی‌ها هر چه به اول مهر نزدیک می‌شویم قیمت‌ها را بیشتر افزایش می‌دهند و توان خرید نداریم. وجود این موضوعات و چالش‌ها خبرگزاری مهر را بر آن داشت موضوع را پیگیری کند.

برخی خرده فروش‌ها لوازم التحریر را به قیمت بالا می‌فروشند

در همین زمینه یک فروشنده عمده لوازم التحریر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قیمت خودکار از ۱,۰۰۰ تومان شروع می‌شود. قیمت مداد هم یک نمونه ۱۰۰۰ و دیگری ۷۵۰ تومان است و دفتر سیمی هم از ۵ هزار تومان شروع می‌شود.

با وجود اینکه همه چیز گران‌تر شده دیگر نوشت افزار دولتی عرضه نمی‌شود و صرفه هم ندارد سمیعی گفت: تمامی قیمت‌ها، قیمت تهران است و بالاتر از آن به مشتری عرضه نمی‌شود، اما در مقابل همین مداد را خرده فروش از من خریداری کرده و ۳ هزار تومان به مشتری می‌فروشد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نوشت افزار دولتی به ویژه دفتر گفت: هیچگونه دفتر دولتی برای عرضه به مردم در دست کسبه این صنف نیست.

در ادامه خبرنگار مهر به سراغ چند تن از خرده فروش‌های لوازم التحریر رفت و در این گفت و گو یکی از این افراد عنوان کرد: شاید برخی خرده فروشان این صنف اقدام به گران فروختن اجناس کنند، اما امسال در خرده فروشی‌ها معمولاً قیمت مداد از یک هزار و ۵۰۰ تومان، خودکار ۲ هزار تومان و دفتر سیمی هم از ۶ هزار تومان شروع می‌شود.

این فروشنده در مورد دفتر دولتی نیز گفت: سال‌های قبل بود که دفتر دولتی وجود داشت، اما در حال حاضر توزیع نمی‌شود. با وجود اینکه همه چیز گران‌تر شده دیگر نوشت افزار دولتی عرضه نمی‌شود و صرفه هم ندارد.

مردم گرانفروشی را اعلام کنند تا پیگیری شود

در ادامه رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نرخ و قیمت لوازم التحریر بر اساس سود و فاکتور خرید است که مصوب هیأت عالی نظارت می‌باشد، با این وجود نباید این اختلاف قیمت‌ها را شاهد باشیم. از طرفی امسال در برخی از وسایل نوشت‌افزاری و لوازم پرمصرف مدارس افزایش قیمت بیش از حد وجود داشته است.

جمشید زند افزود: طرح ویژه نظارت بر کالاهای پرمصرف ویژه مدارس با حضور ۵۰ تیم بازرسی محسوس و نامحسوس اتاق اصناف در استان مرکزی در حال اجرا است و شماره ۳۸۲۰ هم برای پیگیری شکایات و تخلف‌های موجود در این حوزه است که مردم بایستی چنین مواردی را اعلام کنند تا پیگیری شود.

نباید این اختلاف قیمت‌ها را شاهد باشیم، امسال در برخی از وسایل نوشت‌افزاری و لوازم پرمصرف مدارس افزایش قیمت بیش از وجود داشته است رئیس اتاق اصناف استان مرکزی خاطر نشان کرد: در راستای کنترل قیمت‌ها نمایشگاه لوازم نوشت افزار ویژه مدارس در شهرستان اراک از ۲۴ شهریور ماه سال جاری متشکل از ۶۰ غرفه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بازگشایی شد که در آن قیمت تمام کالاهای عرضه شده مشخص و تحت نظارت بود.

براساس گزارش مهر، با توجه به گرانی اجناس، تهیه لوازم التحریر در نوع خود به مسأله‌ای برای خانواده‌های قشر متوسط و ضعیف تبدیل شده و وقتی این افزایش بی رویه قیمت با گرانفروشی نیز همراه شود فشار مضاعفی را بر این اقشار وارد می‌سازد. شاید برای افراد متمکن این قیمت‌ها تفاوت چندانی نداشته باشد، اما منظور سخن قشر کارگر و افراد دارای شرایط سخت اقتصادی هستند که هزینه تهیه و خرید لوازم التحریر در شرایط کنونی اقتصادی برایشان سنگین است.

در سال‌های گذشته خرید نوشت افزار ایرانی دغدغه این قشر را کاهش می‌داد اما امروزه دنیای رنگارنگ نوشت افزار وارداتی نیز بر نوشت افزار ایرانی سایه افکنده و تقاضای بالا، در افزایش قیمت‌های این نوشت افزار اثرگذار بوده است که به نظر می‌رسد باید چاره‌ای برای این مهم اندیشید تا هم از کالای داخلی حمایت شود و هم مردم توان خرید داشته باشند و هر سال در آغاز مهر، لبخند مهر