تهران- معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران از برپایی موکب پذیرایی از زائران اربعین در ۸ شهرستان این استان خبر داد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اربعین یعنی پا در مسیر عاشقی گذاشتن و طی مسیر به سوی حرم یار و در این مسیر همه گام برداشته و به عشق سید و مولای خود حرکت می کنند، جمعیت میلیونی در این ایام با سفر به عراق و پیاده روی در مسیر نجف به کربلا دل خود را صیقل داده و در چشمه زلال اربعین شستشو می دهند.

اما در این مسیر ادارات فرهنگی و مذهبی نیز نقش آفرین هستند و هرکدام سعی دارند، تا به برگزاری هرچه با شکوه تر این راهپیمایی باشکوه کمک کنند، از این رو ساعتی را با حجت الاسلام وحید بابادایی سامانی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران به گفت و گو می نشینیم تا با گوشه ای از فعالیت های این اداره کل در ایام اربعین حسینی آشنا شویم، که ماحصل این گفتگو در ادامه می آید: 

* سیاست اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برای مراسم اربعین ۹۸ بر چه پایه ای نهاده شده است؟

سیاست کلی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران بر این است، که خود در مراسم اربعین تصدی گری نکرده و از طریق تشکل های مردمی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی، مانند هیئات مذهبی و روحانیونی که با سازمان در ارتباط هستند، به حرکت عظیم بزرگ مردمی کمک کند، چرا که ما معتقدیم مناسبت های مهمی مانند اربعین متعلق به مردم است و خود مردم باید نقش آفرین اصلی آن باشند.

ما جلساتی با روسای ادارات مناطق و شهرستان های استان تهران و نیز روسای شوراهای هیات مذهبی شهرستان های این استان داشتیم و پیگیری هایی که بعد از این جلسات برای چند منظور رخ داده است، را داشتیم و هدف ما تشویق خود مردم از طریق روحانیون و هیئات مذهبی برای زیارت کربلا و حضور در پیاده روی اربعین در این ایام است.

* سمت و سوی تشویق و ترغیب مردم در چه جهتی بوده است؟

تشویق و ترغیب مردم برای حمایت از موکب های خدمات رسان بوده است و در این راستا در برخی از مناطق ایستگاه های جمع آوری کمک های مردمی راه اندازی شده است، که بیشتر این ایستگاه ها در هیئات مذهبی بوده است و مبالغ نقدی و غیرنقدی مناسبی برای کمک به موکب هایی که چه در مرزها و چه در مسیر نجف به کربلا مستقر هستند، جمع آوری و اهدا شد.

نکته بعدی برپایی موکب ها است، که معمولا هیئات و موکب داران مایل هستند، تا این موکب ها در مسیر نجف به کربلا برپا شود، ما این افراد را حمایت کردیم و تشویق و ترغیب ما برپایی موکب در داخل استان تهران و یا در مرز بوده است، در واقع ما در عراق کمک های زیادی توسط مردم عراق نیز داریم، اما نیاز به خدمت رسانی در مرزها و نیز خود تهران که در مسیر بسیاری از زائران هست، وجود دارد.

* برپایی موکب اربعین در استان تهران چه اهمیتی دارد و در چه شهرستان هایی موکب اربعین برپا شده است؟

تهران پذیرای زائرانی از استان های گلستان، مازندران، خراسان های رضوی، جنوبی و شمالی و کشور افغانستان است و ادارات ما سعی در تشویق هیئات مذهبی برای ایجاد موکب هایی در مسیر زوار داشتند و لذا موکب هایی در شهرهای فیروزکوه، دماوند، پردیس، ورامین، اسلامشهر، بهارستان، رباط کریم و بخش هایی از شهریار برپا شده است و به زائراین اباعبدالله الحسین(ع) خدمات رسانی می کنند.

* برنامه ریزی های شما برای راهپیمایی بزرگ جاماندگان اربعین چطور بوده است و چه اقداماتی انجام خواهید داد؟

مطلب دیگری نیز که پیگیری شده و اکنون نیز ادارات ما در حال پیگیری هستند، راهپیمایی بزرگ جاماندگان اربعین از میدان امام حسین(ع) به سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است، در تهران هرسال جمعیت میلیونی در این مراسم شرکت می کنند و سازمان تبلیغات اسلامی نقش ارائه خدمات فرهنگی به این زائران را دارد.

اداره شهرستان ری به همراه نهادهای دیگر شهرستان به عنوان میزبان این زائران، هرسال خدمات مناسبی ارائه می دهند و موکب های خدمات رسانی فرهنگی در این مسیر برپا می شود.

برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین در همه شهرستان های استان تهران است، ادارات شهرستان های ما پیگیر برپایی راهپیمایی جاماندگان اربعین در این شهرستان ها هستند و در این راستا راهپیمایی هایی برگزار خواهد شد، البته در برخی از شهرستان ها این راهپیمایی از قبل بوده و در جهت تقویت آن گام برداشتیم و شهرستان هایی که این راهپیمایی نبوده است، تشویق به برپایی راهپیمایی شده است، تا هرکس به هر دلیل از راهپیمایی اربعین در عراق جا مانده است، بتواند در شهرستان خود در این راهپیمایی شرکت کند و از فیوضات اربعین بی نصب نباشند.

* زیارت زوار پاکستان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به چه صورت است و اقدامات شما در این خصوص چیست؟

یکی از کارهای ویژه ای که اداره تبلیغات اسلامی ری انجام داده است، ایجاد موکب های ویژه برای مردم پاکستان است، چرا که مردم پاکستان پس از تشرف به زیارت عتبات عالیات در مسیر بازگشت در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حضور پیدا می کنند و سپس به کشور خود باز می گردند.

اداره تبلیغات اسلامی ری، مدتی که این زوار عزیز در ری حضور دارند، را با همکاری ادارات دیگر تدابیری برای پذیرایی و اسکان این زوار عزیز اتخاذ کردند.

* اقدام دیگری نیز در راستای برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم اربعین انجام داده اید؟

در کنار همه این خدمات روحانیون مستقر سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی و نهادها و تشکل هایی که با سازمان در ارتباط هستند، تلاش خود را برای ارائه خدماتی مانند ثبت نام مبلغین برای حضور جهادی و رایگان در کاروان های کربلا انجام داده اند.