عضو شورای سینمای کودک بنیاد سینمایی فارابی در مورد وضعیت امروز سینمای کودک به خبرنگار مهر گفت: "سینمای کودک دوران پررونقی را پشت سر نمی گذارد. تولید و ساخت فیلم برای کودکان عملاً در این چند سال به فراموشی سپرده شده و به لحاظ اقتصادی و از نظر تئوری فروش فیلم های کودک و نوجوان برآیند خوبی ندارد. زیرا کودکان هیچگاه به تنهایی به سینما نمی آیند و اگر فیلمی جذاب و دارای مایه های ملودرام برای خانواده باشد، مورد توجه قرار می گیرد."
منوچهر اکبرلو تاکید کرد: "چون سانس های صبح سینماها رکود دارد و مردم غالباً عادت دارند بعدازظهرها به سینما بروند، استفاده از فیلم های کودک در سانس های صبح می تواند این سانس ها را هم دارای مخاطب کند و هم فیلم های کودک مجالی برای نمایش پیدا می کنند. رکوردی که سینمای بزرگسال ما دچار آن شده، در سینمای کودک هم دیده می شود. طبیعی است فیلم بدون جذابیت مورد استقبال مخاطب قرار نمی گیرد و سینمادار هم از اکران آن راضی نمی شود. سرمایه گذار هم در چنین برآیندی حاضر به سرمایه گذاری برای تولید فیلم کودک نمی شود."
این کارشناس سینمای کودک در مورد دوران پرمخاطب سینمای کودک در دهه 60 خاطرنشان کرد: "مهمترین مشکل سینمای امروز کودک نبود قصه و داستان خوب است. قصه خوب باعث می شود با همراهی انتخاب عوامل درست فیلم را به فروش منطقی برساند. اگر نزدیکی بیشتری بین فیلمنامه نویسان کودک و ادبیات کودک در عرصه ایرانی و خارجی صورت بگیرد، بسیار به موضوع کمک می کند. تا وقتی این شرایط کنار هم فراهم نشوند، به نظر می رسد حمایت های مقطعی و برگزاری جشنواره به شکل فوری جنبه خودفریبی دارد."
اکبرلو در مورد فیلم های راهیافته به جشنواره کودک همدان گفت: "اغلب این آثار فیلم هایی درباره کودک هستند. فیلم "اتوبوس شب" بیشتر یک فیلم دفاع مقدسی بسیار تلخ و سنگین محسوب می شود که حتی نمی تواند با مخاطب بزرگسال ارتباط برقرار کند، مخاطب کودک هم دیگر جای خود دارد. فقط به خاطر اینکه یکی از شخصیت های اصلی آن یک نوجوان بسیجی است با این توجیه در جشنواره حضور خواهد داشت. "نصف مال من، نصف مال تو" هم که اصلاً رویکردی مخرب برای کودک دارد و به مسئله دو زنه بودن یک مرد می پردازد."
وی در مورد تغییر مکان برگزاری جشنواره فیلم کودک افزود: "هویت یک جشنواره به مکان برگزاری آن وابسته است و کسی نمی گوید جشنواره کودکان و نوجوانان ایران، بلکه آن را با اصفهان یا هر شهر دیگر می شناسند. واقعیت های موجود مبنی بر این است که جشنواره فیلم کودک ردیف بودجه خاص، مسئول و دبیرخانه ثابت ندارد. بنابراین جشنواره و محل برگزاری آن در حال تغییر است و همین که مدیری در یک شهر یا ارگان تغییر می کند، طبیعی است سیاست های جدیدی را دنبال می کند."