همایش بین المللی "صلح جهانی و همبستگی اسلامی در پرتو آموزه‌های نبی رحمت حضرت محمد مصطفی(ص)" در طلیعه سال وحدت ملی و همبستگی اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این همایش که روز شنبه اول اردیبهشت ماه برگزار شد، دکتر هاشمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا در جلسه افتتاحیه گفت: بزرگداشت میلاد پیامبر نور و رحمت، بزرگداشت یکی از شعائر الله است که بر اساس آیه شریفه «ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»، تنها از کسانی بر می‌آید که از تقوای دل و جان برخوردار باشند.

وی افزود: این میلاد فرخنده همیشه منشاء خیر و برکت‌های متفاوت بوده است. یکی از خیرات آن این بوده که مبنایی شده برای تعیین هفته وحدت و رفع اختلاف میان اهل تسنن و شیعیان از سوی جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذار آن امام خمینی(ره). تعیین هفته وحدت، تعیین نقطه بازگشت به مرکز ثقل و محور عظمت اسلام است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران استعمار و استکبار جهانی را عامل اصلی تفرقه بین مسلمانان برشمرد و نقش انقلاب اسلامی ایران و رهبری بزرگ امام خمینی(ره) در تلاش برای احیاء وحدت اسلامی را ستود و گفت بر پیروان و طرفداران امام خمینی(ره) اعم از شیعه و سنی لازم است تا با تأسی به ایشان صفوف امت اسلامی را در برابر توطئه ‌های تفرقه انگیز استکبار جهانی بیش از پیش مستحکم کنند .

در ادامه دکتر شاهر محمد سفیر فلسطین در بنگلادش ضمن تبریک میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) گفت: پیامبر اسلام رسول رحمت بود، رحمت و صلح بهترین درسی است که او به جهانیان داده است.

سفیر فلسطین با اشاره به رهنمود‌های پیامبر اکرم در خطبه حجة الوداع توصیه آن حضرت به مسلمانان برای زندگی مسالمت آمیز و رعایت حقوق یکدیگر را یادآور شد.

وی گفت: امروز ما به پیروی از سیره پیامبر اعظم یعنی مقاومت علیه نصرانیت، یهود و صهیونیزم نیاز داریم و جهان اسلام برای مقابله با دشمنان قسم خورده خویش راهی جز اتحاد و حفظ وحدت ندارد.

دکتر ابراهیم استاد مطالعات اسلامی و فرهنگ دانشگاه داکا نیز در سخنانی اظهار داشت: صلح جهانی امروز مورد نیاز و توجه تمامی آدمیان در سراسر گیتی اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان است.

وی با اشاره به نقش وحدت مسلمانان در تضمین صلح جهانی گفت: ارتقای دانش مسلمانان و آشنا کردن آنان با وظایفشان می‌تواند بر شکوفا شدن موقعیت آنان در جهان تاثیرگذار باشد، بنابراین بایستی به شیوه های مختلف و مناسب به دنبال آموزش آنان باشیم.

 آیت الله واعظ زاده خراسانی عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه گفت:  وحدت یکی از ارکان و فرائض دین اسلام بوده و امری مستحب نیست. قرآن در خصوص ایجاد وحدت و همبستگی دستورات فراوان داده است و آیاتی نیز تاکید بر وحدت و عبادت خداوند به عنوان یک امر واجب دارند.

وی افزود: بنابراین تمام مسلمانان تحت لوای امت واحده هستند و این امت واحده به دستور خداوند و اعلام آن توسط رسول مکرم اسلام(ص) تشکیل شده است. مسلمانان از هر مذهب و گرایش‌ فکری و از هر قوم و قبیله و ملت، همه امت واحد هستند. همه باید مبلغ وحدت باشند. در طول تاریخ مصلحان و بزرگانی در جهان اسلام به دنبال ایجاد وحدت بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به سید جمال الدین اسد آبادی از ایران و شیخ محمد عبده از مصر اشاره کرد .