گزینه‌ای که فدراسیون شطرنج با او برای هدایت تیم ملی وارد مذاکره شده در مسابقات بزرگ سوئیس شرکت داشت و در نهایت جایگاهی پایین‌تر از پرهام مقصودلو کسب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات شطرنج بزرگ سوئیس بزرگترین رویدادی بود که طی روزهای گذشته زیر نظر فیده و با حضور چهره هایی مطرح این رشته از کشورهای مختلف برگزار شد.

۱۵۴ بازیکن شرکت کننده در این رقابت ها در ۱۱ دور با هم رقابت کردند تا رده بندی نهایی آنها تکلیف ۴۳۳ هزار دلار جایزه نقدی تعیین شده را مشخص کند.

پرهام مقصودلو تنها ایرانیِ حاضر در مسابقات شطرنج بزرگ سوئیس بود. وی که به دعوت از فیده عازم سوئیس شده بود در مجموع ۱۱ دور رقابت با حریفان خود صاحب یک برد، ۷ تساوی و یک باخت شد و در نهایت با ۶.۵ امتیاز از ۱۱ بازی و افزایش ۱۳.۳ واحد ریتینگ، به کار خود پایان داد.

پرهام مقصودلو در پایان رقابت های بزرگ سوئیس صاحب جایگاه چهاردهم شد در حالیکه «پیتر لکو» در رده ۴۲ ایستاد؛ این شطرنجباز مجارستانی گزینه مورد نظر فدراسیون شطرنج ایران برای هدایت تیم ملی است. لکو در مسابقات سوئیس همچون مقصودلو صاحب ۶.۵ امتیاز شد اما به خاطر پوئن شکنی پایین تر در این رده قرار گرفت.

فدراسیون شطرنج قصد دارد این مربی مجارستانی را برای سال ۲۰۲۰ به خدمت بگیرد. برنامه فدراسیون برای یک هفته همکاری با پیتر لکو در هر ماه است و در واقع ۱۲ هفته در طول سال آینده میلادی؛ برای این نوع همکاری هم ۵۰ هزار یورو همراه با پرداخت هزینه کامل رفت و آمد و اقامت به او پیشنهاد شده است. این مربی هنوز به پیشنهاد ایران پاسخ نداده اما مهرداد پهوان زاده امیدوار است این پاسخ در نهایت مثبت باشد.

بعد از پایان همکاری «ایوان سوکولوف» هلندی با فدراسیون شطرنج، این فدراسیون علاوه بر لکو، «وانگ هائو» چینی را هم به عنوان یکی از گزینه های موردنظر برای هدایت تیم ملی انتخاب کرد اما مذاکره با او به دلیل مشغله های کاری که داشت به نتیجه نرسید. هائو در مسابقات سوئیس صاحب جایگاه چهارم شد.