سفر نمایندگانی از اتحادیه اروپا به کشمیر موجب اعتراض احزاب سیاسی هند از دولت این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دولت هند مجوز سفر نمایندگان اتحادیه اروپا به کشمیر را صادر کرده و همین امر موجب اعتراض احزاب سیاسی این کشور شده است. 

دلیل این اعتراض آن است که دولت هند به نمایندگان پارلمان این کشور اجازه سفر به کشمیر را نمی دهد. 

در پی بالا گرفتن  تنش ها در کشمیر در ماه های گذشته دهلی نو چندی پیش در جامو و کشمیر خطوط ارتباطات را قطع و دسترسی به اینترنت را نیز محدود کرد.

نمایندگان مجلس قانونگذاری «لوک سبها» پارلمان هند در ششم آگوست گذشته لایحه تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو سرزمین اتحادیه جداگانه را تصویب کردند.

این لایحه یک روز پیش نیز در مجلس اعلا «راجیه سبها» پارلمان هند به رای‌گیری گذاشته شده و با ۱۲۵ مثبت در مقابل ۶۱ رای منفی به تصویب نمایندگان این مجلس رسیده بود.

از سوی دیگر، طرح پیشنهادی برای لغو ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند نیز که موقعیت ویژه‌ای به منطقه جامو و کشمیر اعطا می کند، در مجلس قانونگذاری با۳۵۱ رای موافق، ۷۲ رای منفی و یک رای ممتنع تصویب شده بود.

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون ۳ جنگ در سال‌های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته شده اند.