بندرعباس - استاندار هرمزگان گفت: ۲۰هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در هرمزگان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی «چهل ۵۷» شامگاه پنج‌شنبه ۹ آبان ماه با محوریت استان هرمزگان و با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان به روی آنتن شبکه «شما» رفت.

استاندار هرمزگان در این برنامه با اشاره به پیشرفت‌ها و ویژگی‌های خاص این استان اظهار داشت: استان هرمزگان با داشتن ۱۴ جزیره و تنگه هرمز و مرز بزرگ دریایی کشور، یکی از استان‌های راهبردی کشورمان است. این استان هم در حوزه خلیج فارس و هم در حوزه دریایی عمان قرار دارد و در مجموع ۱۴۰۰ کیلومتر ساحل و مرز دریایی دارد و استانی وسیع است.

همتی ادامه داد: سابقه تجارت در این استان طولانی است و جزیره هرمز یکی از مناطق پر رفت و آمد برای ورود به کشورمان بوده است. تنوع آب و هوایی نیز در این استان بسیار زیاد است و معتقدم همه ظرفیت‌های کشور بطور یکجا در استان هرمزگان وجود دارد.

وی افزود: در حوزه شیلات، نیز ظرفیت‌شناسی شده است که می‌توانیم ۵۰ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن میگو و ارزآوری بیش از یک میلیارد دلار داشته باشیم که این هدفگذاری شده است؛ در حال حاضر، برآورد صید و پرورش میگو برای سال جاری ۳۰ هزار تن است.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: برنامه داریم که تا پایان سال ۲۰ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو و محصولات شیلاتی راه‌اندازی کنیم که منجر به اشتغال ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر از مردم ساحل‌نشین خواهد شد.

همتی در ادامه درباره ظرفیت‌های صنعتی استان هرمزگان نیز گفت: این استان دو منطقه آزاد کیش و قشم و ۵ منطقه ویژه اقتصادی دارد؛ همچنین ۷ پالایشگاه نفت و گاز دارد که بزرگترین آن، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان است و خودکفایی در تولید بنزین هم با نقش‌آفرینی این پالایشگاه بوده است.

وی همچنین درباره برنامه‌های گردشگری استان هرمزگان اظهار داشت: در حوزه گردشگری هدفگذاری شده است که سالانه ۱۰ میلیون گردشگر به استان وارد شوند که در حال حاضر، این میزان ۳ میلیون نفر در سال است.

استاندار هرمزگان در ادامه همچنین درباره ماجرای صید ترال و مداخله کشتی‌های چینی در ماهی‌گیری عنوان کرد: در منطقه جاسک و در ۱۲ مایل به بعد نقطه ساحلی، در عمق ۱۰۰ متری دریا نوع خاصی از ماهی به عنوان فارِس‌ماهی وجود دارد که وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای محدودی را برای صید آنها صادر کرده بود که این کار کشتی‌های صنعتی می‌طلبید.

همتی افزود: این افراد برای صید، کشتی‌های صنعتی را از کشورهای دیگر مثل چین اجاره کرده بودند و مواردی بود که در محدوده کمتر از ۱۲ مایل نیز صید می‌کردند که این تخلف بوده است و با این موارد برخورد شد. در واقع، چیزی به عنوان بهره‌بردار چینی نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: هم سازمان شیلات و هم سپاه با این موارد برخورد کرده و اگر خارج از محدوده مجاز صید کنند، حتی منجر به لغو پروانه آنها می‌شود. در حال حاضر، آرامش در این حوزه برقرار است.

استاندار هرمزگان در خصوص انعکاس اخبار مربوط به تنگه هرمز و معادلات سیاسی آن در استان نیز گفت: این مسئله که مردم استان حافظان تنگه هرمز هستند و این تنگه نیز در کانون توجه اخبار جهان است، برای آنها یک نوع احساس غرور ایجاد کرده است. در حال حاضر نیز نیروی دریایی مقتدر سپاه در تنگه هرمز نظارت دقیق دارد و نیروی دریایی ارتش نیز در محدوده دریای عمان حضور مقتدرانه دارد.

توضیحات استاندار هرمزگان در مورد محکومیت دامادش

همتی همچنین درباره پرونده داماد وی در دادگاه مفاسد اقتصادی و محکومیتش به ۲۵ سال حبس و نیز شایعات مربوط به مداخله استاندار در فعالیت‌های وی گفت: این جوان از یک خانواده انقلابی است و از روزی هم که وارد خانواده ما شد، بسیار اهل ریسک و علاقمند به کارهای بزرگ بود. ایشان توسط یکی از دوستانش که بانکی است به کار دعوت شد و به این مسیر رفت و واقعا هیچ کمکی از جانب من یا پدرش نبوده است. دائما هم من و پدرش مخالفت می‌کردیم، چون می‌دانستیم کار بزرگ و پر ریسک و خطرناکی است.

وی تصریح کرد: هیچ نامه‌ای هم در این باره وجود ندارد و خیلی هم گشتند که چیزی پیدا کنند و نشد. ما از دستگاه قضایی بابت این مسئله تشکر می‌کنیم و این رسیدگی‌ها هم باید ادامه داشته باشد و هیچ فرقی هم بین داماد و من و فرزند من و دیگران وجود ندارد.