تجربه نشان داده است کسب هر گونه آمادگی برای مواجهه و مقابله آگاهانه در برابر حوادث طبیعی به ویژه سیل در مناطق سیل خیز کشور، می تواند در کاهش خسارات و تلفات جانی ناشی از سیل موثر واقع شود همچنان که اغلب کسانی که بومی مناطق سیل خیز نیستند، به هنگام وقوع سیل، بلاتکلیف مانده و به معنای واقعی، نحوه گریز از سیل و راه های کاهش تلفات جانی آن را نمی دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه گزارش پیشین با موضوع آشنایی با سیل و انواع آن؛ دراین مطلب ضمن تشریح مراحل آمادگی خانواده به هنگام وقوع سیل، اطلاعات لازم برای مقابله و کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از سیل ارایه می شود.

به طور کلی مراحل آماده شدن خانواده ها در مقابل خطر سیل، شامل مراحل قبل از وقوع سیل، در هنگام هشدار سیل، در هنگام وقوع سیل، پس از وقوع سیل، در صورت بازگشت به منزل و در هنگام رانندگی یا مسافرت می شود. 

به همین لحاظ پیش از وقوع سیل، اطلاعات کافی نسبت به میزان و چگونگی وقوع آن در مناطق سیل خیز کسب کرده و مسیرهای مطمئن برای اسکان در مناطق امن را شناسایی کنید.

همواره سعی کنید در ساختمان های ضد آب اسکان داشته و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از برگشت آب سیل از طریق مجاری فاضلاب به داخل خانه، فراهم کنید. دریچه های مجرای فاضلاب را محکم کنید تا از بازگشت سیلاب به مجرای فاضلاب جلوگیری شود.

همیشه به خاطر داشته باشید که در مناطق سیل خیز، وسایل گرانقیمت و با ارزش را در طبقات فوقانی محل سکونت خود نگهداری کنید.

همچنین زمانی که اطلاعیه احتمال وقوع سیلاب منتشر می شود گوش به زنگ وقوع سیلاب و آماده تخلیه در لحظه وقوع باشید و با توجه به اینکه بسیاری از سیل های ناگهانی در شب رخ می دهد، بنابراین آمادگی عکس العمل سریع را به هنگام شنیدن هشدار سیل داشته باشید.

با توجه به اینکه هنگام وقوع سیل احتمال قطع شبکه آبرسانی وجود دارد بنابراین همیشه ذخیره آب آشامیدنی در ظرف های تمیز داشته باشید. همچنین مقداری غذا که نیاز به پختن یا نگهداری در یخچال ندارد ذخیره کنید.

توصیه می شود جعبه کمک ها اولیه را همواره در دسترس قرارداده و در صورت وقوع سیل رادیو سبک سفری، وسایل اضطراری پخت و پز و چراغ قوه نیز به همراه داشته باشید.

در هنگام وقوع سیل:

لحظه ای که شما تشخیص دادید که سیلاب در حال شکل گیری است، خیلی سریع عمل کرده و خود را نجات دهید. شما فقط چند دقیقه فرصت دارید بنابراین به یک جای مرتفع بروید.

با توجه به اینکه نواحی در معرض سیل شامل نقاط پست، دره ها، آب شستگی ها و مسیل ها است بنابراین در صورت وقوع سیل در این نواحی نمانید و یا سریعا از اطراف مسیل ها و رودخانه ها دور شوید. ضمن اینکه هرگز به سمتی نروید که مجبور باشید از عرض رودخانه عبور کنید.

توصیه می شود قبل از اینکه راه ها بوسیله سیل قطع شود به یک جای امن بروید. همچنین از شنا کردن در جریان عبور سیل و نیز رانندگی در میان نواحی سیل گرفته اجتناب کنید و در صورتیکه خودرو شما به گل نشست، آن را ترک کنید و فورا به جای بلندتر بروید.

پس از وقوع سیل:

خود را به نزدیکترین محل امدادرسانی هلال احمر یا استانداری برسانید زیرا غذا، البسه و کمک های اولیه در آنجا موجود است.

بدانید که زمانی که سیل فروکش کرده و سطح آب شروع به پایین آمدن نمود، هنوز خطرات سیل تمام نشده است بنابراین تا زمانی که از طرف مسوولین محلی به شما اعلام نشده است به داخل خانه بازنگردید.

همچنین توصیه می شود آب خوردن را قبل از مصرف بجوشانید و درصورتیکه اگر نسبت به سالم بودن آب تردید دارید، از آن استفاده نکنید.

براساس این گزارش، به هنگام وقوع سیل برای بازگشت به خانه، سعی کنید تا زمانی که نیاز به استفاده از وسایل روشنایی نیست به خانه بازگردید و چنانچه مجبور هستید شبانه به خانه برگردید خیلی محتاط باشید؛ چراغ قوه را قبل از ورود به ساختمان روشن کرده و هرگز از فانوس، مشعل، کبریت برای روشن کردن ساختمان استفاده نکنید.

برای اجتناب از آتش سوزی، برق گرفتگی و انفجار باید جریان برق و گاز را قطع کنید و تا حصول اطمینان از ایمنی سیستم برق و گاز منزل خود، از آنها استفاده نکنید. همچنین لوازم برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید.

در صورتی که وقوع سیل در هنگام رانندگی یا در مسافرت اتفاق افتاد بدانید وقوع سیل ممکن است در هر زمان و هر مکان با زمان هشدار کم یا بدون هشدار اتفاق بیفتد بنابراین در هنگام بارندگی از جاهایی که در معرض سیل ناگهانی هستند، دور شوید.

همچنین کودکان را از بازی کردن در اطراف رودخانه، مسیل ها و کانال ها باز دارید و در شرایطی که احتمال بارش و وقوع سیل وجود دارد وسایل نقلیه خود را هرگز در مسیر رودخانه ها و مسیل ها پارک نکنید.

همواره گوش به زنگ نشانه های بارندگی سنگین خصوصا رگبار و رعد و برق در محل خود و در بالادست باشید، اگر بالا آمدگی سریع آب را مشاهده کردید به سرعت به جاهای بلند و مرتفع بروید.

توجه داشته باشید که سیل در فرورفتگی بزرگراه ها، در پل ها و نواحی پست در کمین شماست ضمن اینکه روان آب ناشی از رعد و برقی که در دور دست شما در حال اتفاق است می تواند برای مسیر حرکت شما خطرآفرین باشد.

هرگز در میان جاده های سیلاب گرفته رانندگی نکنید چرا که عمق آب خیلی سریع افزایش یافته و یک عمق 60 سانتی متری می تواند خودرو شما را واژگون کند.

اگر در حال رانندگی هستید و می بینید که بستر جاده ممکن است در مقابل سیل تحمل نیاورد و آسیب ببیند برگردید و به مسیر دیگری بروید زیرا به طور تقریبی نیمی از کشته شدگان حوادث سیل، مسافران و رانندگان در حال عبور از جاده های سیلگیر بوده اند.

در پایان توصیه می شود، اگر وسیله نقلیه شما از حرکت ایستاد (به علت فرو رفتن در آب یا گل) فورا آن را ترک کرده و به جای بلندتر رفته و به خاطر داشته باشید که خیس شدن بهتر از مردن است.