محمد رضا دهشیری سرپرست نمایندگی ایران در یونسکو خواستار تشکیل نهاد نظارتی برای جلوگیری از تعرض به ادیان و فرهنگها شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه مورخ 25 آوریل 2007 کمیسیون تخصصی برنامه و روابط خارجی شورای اجرایی یونسکو به بحث و تبادل نظر پیرامون سندهای شماره 19 و 23 مندرج در دستور کار یکصد و هفتاد و ششمین اجلاس شورای اجرایی یونسکو پرداخت.

در چارچوب بحث پیرامون سند شماره 23 درباره احترام به نمادهای فرهنگی و مذهبی سرپرست نمایندگی ایران در یونسکو دکتر محمد رضا دهشیری با اشاره به کنوانسیونها و مصوبات قبلی یونسکو در خصوص گفتگوی میان تمدنها، فرهنگها و ادیان خواستار جلوگیری از هرگونه تعرض به اعتقادات و ارزشهای دینی و فرهنگی و تاریخی ملتهای جهان به ویژه تمدنهای دیرینه شد.

وی با اشاره به افزایش موارد تعرض به ادیان، فرهنگها و تمدنها در سالهای اخیر بویژه هتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) در موضوع کاریکاتورهای اهانت آمیز و نیز در زمینه تحریف تاریخ و تمدن درخشان ایران در پی انتشار فیلم ضد فرهنگی 300 که در آن تمدن ایران با چهره ای منفی و خشونت آمیز معرفی شده است از مدیر کل یونسکو خواست در اجرای برنامه اقدام برای گفتگوی میان فرهنگها، تمدنها و ادیان به منظور افزایش احترام متقابل و تحقق صلح پایدار تسریع نماید.

وی تشکیل گروه کاری در این زمینه را گامی موثر در جهت جلوگیری از افزایش اقدامات ضد فرهنگی رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی در تحریف تاریخ تمدنها دانست.

سرپرست نمایندگی کشورمان همچنین با اشاره به بندهای 16 و 19 سند شماره 23 خواستار تشکیل نهاد نظارتی در دبیرخانه یونسکو به منظور نظارت و بررسی موارد خدشه به هنجارهای مذهبی و هویتهای تمدنی و جلوگیری از تعرض به ادیان، فرهنگها و تمدنها و سوء استفاده رسانه های ارتباط جمعی از آزادی بیان شد.